diesel-power82 Skrevet November 22, 2013 Share Skrevet November 22, 2013 Har nytt batteri i e39n,skal ha inn en 4-kanal jbl 60x4w rms, og en aktiv sub med 450w innebygd forsterker. Trenger jeg kondensator til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 22, 2013 Share Skrevet November 22, 2013 Har nytt batteri i e39n,skal ha inn en 4-kanal jbl 60x4w rms, og en aktiv sub med 450w innebygd forsterker. Trenger jeg kondensator til dette? Nei, ingen trenger kondensator til bilstereo lenger... Men du kan med fordel oppgradere ledningene mellom dynamo og batteri, motor til batteri, og karosseri til batteri. De to sistnevnte her er da jord StigJ reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
diesel-power82 Skrevet November 22, 2013 Forfatter Share Skrevet November 22, 2013 Å ja,hørtes ut som mye jobb. Er det virkelig nødvendig for det jeg skal inn med? Hvorfor er ikke behov for kondensator mere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 22, 2013 Share Skrevet November 22, 2013 Fordi dagens forsterkere har god innebygget kondensatorbank, så en kondensator vil ikke ha noen effekt. Mye jobb?? Det er snakk om å legge opp tre korte kabler med kabelsko i endene. Du legger dem bare sammen med det som er der fra før... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Question Mark Skrevet November 22, 2013 Share Skrevet November 22, 2013 Å ja,hørtes ut som mye jobb. Er det virkelig nødvendig for det jeg skal inn med? For å være ærlig, så tror jeg ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet November 23, 2013 Share Skrevet November 23, 2013 Ehm. Musikk annlegg eller ikke. Det å oppgradere jordings kabler har jævlig mye å si. Det har mye å si på kaldt start på vinteren, hovedlysene lyser mye sterkere og ytelsene går faktisk opp. Blir mindre spennings fall. De som ikke tror på det, bruk google til å søke. Jeg har alltid gjort det på mine egne biler, og jeg har hatt MANGE biler. Så jeg vet det virker. Bruker 50mm kabler da. Oppgraderer fra batteri til dynamo, blokka til karosseri, girkasse til karosseri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet November 23, 2013 Share Skrevet November 23, 2013 Ehm. Musikk annlegg eller ikke. Det å oppgradere jordings kabler har jævlig mye å si. Det har mye å si på kaldt start på vinteren, hovedlysene lyser mye sterkere og ytelsene går faktisk opp. Blir mindre spennings fall. De som ikke tror på det, bruk google til å søke. Jeg har alltid gjort det på mine egne biler, og jeg har hatt MANGE biler. Så jeg vet det virker. Bruker 50mm kabler da. Oppgraderer fra batteri til dynamo, blokka til karosseri, girkasse til karosseri. Oppgraderer du ikke jordingen mellom batteri og karosseri? Også regner jeg med det er plussen du oppgraderer fra dynamo til batteri? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Gjør jo det å da mister. Bytter til 50 mm + kabel fra batteri til dynamo. 50mm jord fra batteri til karosseri. 50mm jord fra blokk til karosseri, 50mm jord fra girkasse til karosseri.Oppgraderer stort sett de kabler det er mulighet til å bytte og oppgradere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 I trådstarters tilfelle ville jeg kun brydd meg med å oppgradere jordingen fra motor til karosseri. Denne er ofte sliten og uisolert, som gjør at dynamoen får ekstremt dårlig jording. Strømmen går jo tross alt utenpå kordellene. Resten av kablene kan få være som de er, men mindre man har problemer med spenningstap (f.eks svakere lys ved bruk av varmeapparat). Slik blir det billigst og minst jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Enig:) Julian Sommer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
diesel-power82 Skrevet November 24, 2013 Forfatter Share Skrevet November 24, 2013 I trådstarters tilfelle ville jeg kun brydd meg med å oppgradere jordingen fra motor til karosseri. Denne er ofte sliten og uisolert, som gjør at dynamoen får ekstremt dårlig jording. Strømmen går jo tross alt utenpå kordellene. Resten av kablene kan få være som de er, men mindre man har problemer med spenningstap (f.eks svakere lys ved bruk av varmeapparat). Slik blir det billigst og minst jobb. Dette skal jeg oppgradere,hørtes mere fornuftig ut. Har noe spenningstap nå selv uten noe stereo som helst,kanskje det er den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Noe vil man alltid ha uten å oppgradere hele dynamoen. Når du eventuelt føler for å oppgradere stereoen ytterligere, vil neste steg være å erstatte et eventuelt bly-batteri med et agm-batteri. Disse lader seg opp VESENTLIG raskere pga mindre indre motstand, og leverer rask raskt nok til å være egnet til musikk-bruk. Da vil du også oppgradere jordingen til batteriet og strømkabel fra dynamo til batteri, slik at du får utnyttet effekten et agm-batteri er godt for, da heller ikke de originale kablene er produsert for å levere strøm like raskt som kabler med flere, tynnere kordeller. Og meg bekjent pleier dette å balle på seg når man først er i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå