Gå til innhold

Behov for kondensator?


Anbefalte innlegg

Har nytt batteri i e39n,skal ha inn en 4-kanal jbl 60x4w rms, og en aktiv sub med 450w innebygd forsterker. Trenger jeg kondensator til dette?

Nei, ingen trenger kondensator til bilstereo lenger... Men du kan med fordel oppgradere ledningene mellom dynamo og batteri, motor til batteri, og karosseri til batteri. De to sistnevnte her er da jord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Musikk annlegg eller ikke. Det å oppgradere jordings kabler har jævlig mye å si. Det har mye å si på kaldt start på vinteren, hovedlysene lyser mye sterkere og ytelsene går faktisk opp. Blir mindre spennings fall. De som ikke tror på det, bruk google til å søke. Jeg har alltid gjort det på mine egne biler, og jeg har hatt MANGE biler. Så jeg vet det virker. Bruker 50mm kabler da. Oppgraderer fra batteri til dynamo, blokka til karosseri, girkasse til karosseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Musikk annlegg eller ikke. Det å oppgradere jordings kabler har jævlig mye å si. Det har mye å si på kaldt start på vinteren, hovedlysene lyser mye sterkere og ytelsene går faktisk opp. Blir mindre spennings fall. De som ikke tror på det, bruk google til å søke. Jeg har alltid gjort det på mine egne biler, og jeg har hatt MANGE biler. Så jeg vet det virker. Bruker 50mm kabler da. Oppgraderer fra batteri til dynamo, blokka til karosseri, girkasse til karosseri.

Oppgraderer du ikke jordingen mellom batteri og karosseri? Også regner jeg med det er plussen du oppgraderer fra dynamo til batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jo det å da mister.

Bytter til 50 mm + kabel fra batteri til dynamo. 50mm jord fra batteri til karosseri. 50mm jord fra blokk til karosseri, 50mm jord fra girkasse til karosseri.Oppgraderer stort sett de kabler det er mulighet til å bytte og oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trådstarters tilfelle ville jeg kun brydd meg med å oppgradere jordingen fra motor til karosseri. Denne er ofte sliten og uisolert, som gjør at dynamoen får ekstremt dårlig jording. Strømmen går jo tross alt utenpå kordellene. Resten av kablene kan få være som de er, men mindre man har problemer med spenningstap (f.eks svakere lys ved bruk av varmeapparat). Slik blir det billigst og minst jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trådstarters tilfelle ville jeg kun brydd meg med å oppgradere jordingen fra motor til karosseri. Denne er ofte sliten og uisolert, som gjør at dynamoen får ekstremt dårlig jording. Strømmen går jo tross alt utenpå kordellene. Resten av kablene kan få være som de er, men mindre man har problemer med spenningstap (f.eks svakere lys ved bruk av varmeapparat). Slik blir det billigst og minst jobb.

Dette skal jeg oppgradere,hørtes mere fornuftig ut. Har noe spenningstap nå selv uten noe stereo som helst,kanskje det er den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe vil man alltid ha uten å oppgradere hele dynamoen.

Når du eventuelt føler for å oppgradere stereoen ytterligere, vil neste steg være å erstatte et eventuelt bly-batteri med et agm-batteri. Disse lader seg opp VESENTLIG raskere pga mindre indre motstand, og leverer rask raskt nok til å være egnet til musikk-bruk. Da vil du også oppgradere jordingen til batteriet og strømkabel fra dynamo til batteri, slik at du får utnyttet effekten et agm-batteri er godt for, da heller ikke de originale kablene er produsert for å levere strøm like raskt som kabler med flere, tynnere kordeller.

Og meg bekjent pleier dette å balle på seg når man først er i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...