Gå til innhold

E30 M3 s14: Suge trimming eller kompressor?


bmwm3carbon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ønsker å høre hva folk mener om trimming av e30 M3 med org s14 motor.

Kompressor eller sugehester?

 

Ved kompressor trimming henter man enkelt ut 350-400hk, men det er jo endel risiko rundt dette, både med tanke på drivverk og motor.

Ved sugetrimming får en ikke så mye effekt (240-260hk), men bilen blir kanskje artig å kjøra alikevell?

 

 

Noen som har erfaringer eller meinger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksområde er helt klart en ting her.. Kun banekjøring og høye overhalingsintervaller? Køhler drar ut 375hk i N/A motor med stroking, men da er det kun høyt turtall som gjelder..

 

Ellers har jo en på forumet her dratt ut 305hk i motor med N/A, virker som den er forholdsvis kjørbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha turbo. Skal ha en kjørbar bil, uten ketchup-effekt.

Budsjett er ikke SÅ "viktig". Slik jeg ser det, koster begge alternativene det samme, + -.

 

Tenker mer på holdbarhet og kjøreglede. Så er det dette med Biltilsynet. Kompressoren kan jo skape litt trøbbel der. Sugetrimming er jo forholdsvis "usynlig".

 

Bruksområde er: Kjøre til butikken, barnehagen, en tur til Danmark, Trackdays, søndagskjøring osv:-) Ikke en vanlig bruksbil, men kosebil som kan brukes hver dag, om jeg ønsker det.

 

Er ikke 18 år lenger, så bil/motor skal være clean, anonymt og fungere uten skruing i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i 2013, ikke 1985, og det har skjedd mye på turbofronten.. Jeg personlig er svak for en godt sugetrimmet S14 med carboninnsug, og mener en E30 M3 med drøyt 250 hk er mer enn moro nok for å ha det gøy på nevnte bruksområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke noe ketsjupeffekt i en skikkelig bygd turbomotor med moderat effekt, det er bare tull.. Den første 325 turboen jeg kjørte for over ti år siden, den gav vel 250-60 ærlige hester. Og den hadde ladetrykk tvert du var på gasspedalen, såfremt du var over cirka 2500omdr. Turboen som stod på der kunne nok levert luft til rundt 300hk, men det var ikke mer bensin å hente på den bilen den gangen :) Med riktige kammer rett turbo og skikkelig mapping på alle punkter så er en turbomotor rapp som faen... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av praktiske årsaker blir det enten kompressor eller sug. Turbo var ikke en del av spørsmålet mitt.

Har hatt BMW med turbo tidligere - i mine øyne blir det aldri det samme som å kompressormatet motor uansett, mtp register.

 

Det blir nok å gå for kompressormatet m3, om alt går som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om prisen ikke betyr så mye, ville jeg satset på sugetrimmet S14. Det den motoren er mest berømt for er jo nettopp respons og turtallsvillighet, samt mulighet for høye effektuttak. Bilen til Mowinckel (På Schmiedmann) bremset rundt 330 hk på E30 Meet, og sto og ruslet på tomgang etterpå som en standardmotor. :shock:  Den går vel riktignok på E85.

Det kostet noen kroner hos Køhler, men funker og høres bra ut. :-)

 

Kompressor er jo også greit, men den berømte innsugslyden blr jo borte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk kostnadsaspektet. Skal du ha nogenlunde effekt med kompressor så regner jeg med at du har tatt med i beregningen ny smidd bunndel. Og skal motoren sprettes opp så kommer det nye pakninger og hele regla, og på en S14 koster det endel. 

 

S14 motor er en spesiell motor som ikke svarer seg kostnad vs effekt i forhold til sine søsken med mindre man er besatt av vektfordelingen. En kamerat av meg har en komplett turnkey S14B23 turbomotor til salgs nå. Den er nettopp nyoverhalt etter 3-4 sesonger på Gatebil. Der har du også skikkelig alu plenum. Selger du grenrøret og turbostasjet så har du en klar motor med smidde deler fra topp til tå som kun trenger en kompressor.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=44161700&ref=fas&category=90&sort=5&q=Bmw%20e30&segment=1&sub_category=82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...