Hovda.Jr Skrevet Desember 4, 2013 Skrevet Desember 4, 2013 Hei Folkens:D Her kommer min første prosjekt tråd noensinne Litt om meg: Ferdig med tre år på vidregående som da har bestått av 1.år mekken 2.år kjøretøy + et år på lena med Billakkering og oppretting. etter 2 mnd. med billærling på verksted måtte jeg gi meg som lærling i bilbransjen pga noe feil med føttene mine som gjorde at jeg ikke kunne stå på betong gulv 7,5 timer om dagen.... etter et halvt år med lite å gjøre og lite penger ble det til at jeg begynte som maskinfører på gravemaskin (av alle ting:P). Trivest med det men er fortsatt stor bilentusiast! Førstebilen min var en strøken Audi coupe 2,3 20V men etter jeg fikk lappen for første gang kjørte jeg som en tulling i tre uker, så kjørte jeg skikkelig av... bilen var vrak og jeg blei lappelaus i 5 mnd. Når jeg fikk igjen lappen ble jeg litt mere moderat i kjøringa mi og kjøpte en sierra. Det ble da klart at Ford var definitivt ikke noe for meg så da tok jeg til vett og kjøpte BMW! Men nok om meg! Bilen: 1992 mod 318is m42b18. Kjøpte den for et år siden for 35k og TRODDE den var ganske bra...På vei hjem kokte den to ganger og jeg var jo helt grønn på bmw så jeg tengte det var bare å fylle på vann igjen så går det vel bra. men nei vannet kom inn i motoren/ble trykk på vannanlegget. Så det ble ny topp pakning. Det hjalp heller ikke så dro å trykk testa toppen og sjekka om den var skjev. Det viste seg at den hadde sprukket. Da ble det ''ny'' motor som hadde gått 310k, men den funker enda:D Intreøre så ikke så verst ut bortsett fra dørtrekket på fører siden var stripsa sammen og taktrekket hang og slang noen få steder-.- Understellet virket greit men Tannstanga, ytre/indre endeledda på begge sider og bærekule v/s var dårlige. Etter 2 mnd begynte det og banke ved gasspådrag. Det viste seg og vere at to av travers festene bak hadde blitt rivi av pga rust. Demperne foran tok kvelden etter 3 mnd. Utvendig så den faktisk ganske bra ut utenom litt rust bakerst på begge hjulbua bak og bittelitt nederst på bakluka. Det jeg har gjort/montert til nå: -Motorbytte -ny brukt tannstang -nye bærekuler -nye ytre og indre endeledd -supersport black evolution coilovers -powerflex/gs performans foringer i alt! -17'' vinterfelg lakkert hvite -sommerfelga lakkert hvite -godkjenning av coilovere og felg -facelift grill -linselykter -byttet kanal h/s pga uhell forrige vinter (se bilde) -ny mtec front og bakfanger + sideskjørt og liten hekk spoilerlist -nytt taktrekk, gulvteppe, dasjbord og dørtrekk + midtarmlene alt i sort! -2'' diskanter i dør, 6,5'' mellomtone foran dør. MTX høytalere, hver høytaler på 300w max -6x9 fulltone i ''hattehylle'' JBL + 12'' MTX bass i bagasjen Planer fremover: -amatør og proff Turbo bygg -nye plate deler/rette bulker -ta alt av rust -Lakkering -Vader stoler og bakseter -litt bedre sub/ bygge sub in i baggasjen + litt småting inni å uttapå Dette er et langtidsprosjekt så kommer oppdateringer når jeg har råd til å kjøpe deler/gjør noen modifiseringer^^ Skal prøve å ta litt mere bilder fremover av det jeg gjør, så innspill på ting jeg bør gjøre tas imot^^ Motor: Før noen spør: hvorfor ikke bare kjøpe sekser? Svar: FORDI JEG ER STA! Nå for tiden driver jeg med det første turbo bygget (amatørbygget) som blir å kjøpe turbokit, dyser og chip. planen er å kjøre med det til jeg får kjøpt resten jeg trenger for å lage det skikkelig. Har netopp fått turbokitet som er fra FastWayRacer i Calefornia. Ble posetivt overasket over leveringstida på en uke! Snakker med Fekzen her på forumet om chip og driver å leter litt etter noen passende dyser. Satser på rundt 200hk for da holder den kansje motoren en stund + trenger ikke bytte clutch etc Fremover tenker jeg og overhale den m42 motoren jeg har liggende for å få enda mer krefter ut av fireren^^ Plan for overhaling: -bansere veiv -H-profil råder -mls toppakning med arp bolter -nye lagre i botning -turbo cammer -evt data sprut -6 puck sinter Satser på å ligge på rundt 3-400 hk når jeg er ferdig med den andre motoren. Utvendig Har bestemt meg for å lakkere den i Shadow Blue metallic. Dette er en farge som er ganske lik på den som er på bilen men er bittelitt mørkere:) Tar resten når jeg blir ferdig med motor Innvendig Kommer senere Slik så den ut når jeg kjøpte den: Etter første vinteren med bakhjulstrekk så den slik ut : Noen bilder av det jeg har gjort : Hjemmelaga hattehylle^^ svart reagerte på dette 1
spuijnsarn Skrevet Desember 4, 2013 Skrevet Desember 4, 2013 Syns det funker ganske greit med 318is, selv uten turbo. Den drar så og si like godt som 320 pga den har to sylindre mindre, og bare 10hk i forskjell. Men turbo på denne tror jeg kan bli riktig bra om du har deler som holder, og rett mapping så den går skikkelig som den skal. Blir bra dette, men bygg skikkelig turbokit så det holder, og fortsatt ser bra ut!
Hovda.Jr Skrevet Desember 4, 2013 Forfatter Skrevet Desember 4, 2013 IS er morsomt det men har lyst til at det skal gå bedre Skal prøve så godt jeg kan å få ting til å holde mål^^
Azeton Skrevet Desember 4, 2013 Skrevet Desember 4, 2013 Gå for datasprut med en gang. Ikke vits og bruke penger på chip. Kjøp deg megasquirt, har det på min og det fungerer bra. Pm meg så får du nr til han som har laget og satt det opp på bilen. Jeg ville gått for litt høyere komp
Fekzen Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 Äh, tvärt om. Handlar det om dessa effekter så är det ju då man ska satsa på Turbochip för att komma undan med mindre jobb och mindre kostnad. Det jobb som det kostar att få installerat ett sprut och få det mappat går inte ens i närheten att jämföra varken kostnadsmässigt eller arbetsmässigt med ett Turbochip. Jag har gjort massvis med program till 318is Turbo, både E30 och E36. Från 0,5 bar till 1,2 bar. På 0,5 bar landar man närmare 200 hk och på 1 - 1,2 bar landar man runt 260 - 300 hk. Jag hjälper även till att efterjustera chipet om det skulle behövas. Dyser som andra kunder har använt är vanligtvis Volvos 465 cc för 1 bar laddtryck. Men ska man bara ladda runt 0,5 bar så räcker tex Volvo 850 T5 på 315 cc eller Saab turbo på 350 cc. Med vänlig hälsning//A.Fekzen
Anders92 Skrevet Desember 15, 2013 Skrevet Desember 15, 2013 Haha. "Etter første vintern med bakhjulstrekk". - Der var kanalen borte. Kjenner meg godt igjen. Lappa ut for spesielle e30er og e36er, og endt sånn som det der svart reagerte på dette 1
Hovda.Jr Skrevet Mars 26, 2014 Forfatter Skrevet Mars 26, 2014 Da har det vert mye jobb og lite oppdatering her, så da kommer en nå! Ble nye vinterfelger på meg 17x8,5 et 20 pussa ned og lakkert hvite foreløpi kun to av dem som sitter på..... jeg monterte turbo kit, større dyser, bensintrykkregulator og chip. og etter et par dager etter jeg var ferdig med det tok ledningsnettet inni bilen fyr:S Så da ble det innkjøp av delebil også. men etter å ha kikka litt nermere på det ble det til at jeg reparerte det gamlle nettet istede for å begynne å skifte. Etter å ha lekt elektriker i 14 timer våkna jeg av mareritt dagen etterpå at det brant igjen.... da var jeg sliten! ihvertfall ble det enda en 318 is på meg som hadde mye bra deler som jeg trengte,både uttapå¨og inni:) nye baklykter kommer fra delebilen + ei dør og panseret invendigt ble det nytt dasjbord,,b stolpe dekselene og et sett med framstoler siden dem som var der var det stygge rifter i. Fremover tenker jeg og begynne med rusta på den og få lakkert den iløpet av sommeren men hvist motoren kvelder må jeg ta den først (forhåpentlig vis holder den ihvertfall ut sommeren:P) Med 0,6 i ladetrykk bremset jeg den til 200hk og 298 nm på hjula^^
Frans2k Skrevet Mars 28, 2014 Skrevet Mars 28, 2014 Jeg har en m42 med diesel veiv (som gjør den til 2l), h-profil råder, smidde stempel, portet topp, mekaniske løftere og turbo kammer Skal få kjøpe den!
Hovda.Jr Skrevet April 1, 2014 Forfatter Skrevet April 1, 2014 Hehe^^ hva skal du ha for den? Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Frans2k Skrevet April 3, 2014 Skrevet April 3, 2014 Hehe^^ hva skal du ha for den?Sent from my GT-I9295 using Tapatalk Må jo ha 30k... Følger med ett JAAS grenrør og separate gasspjeld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå