Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, er det noen som har peiling på godkjenning og den slags ved bytte av motor? Hva er det som MÅ gjøres? Har en E46 320i automat som jeg har tenkt å bytte motor til 330 med manuell.

Takker for svar! :)

Skrevet

Her er svar på min søknad om 740 motor i 728

Det beste tipset er: søk først. Bygg etterpå. Da er de somregel mye enklere og ha med å gjøre.

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer.

Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.

Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll

Skrevet

Hmm, ok, takk! :) Det jeg vet jeg skal bytte er motor, gir, diff, eksos og bremser. Men utifra dette så må jeg og bytte understell? Har og for øyeblikket coilovers så jeg håper jeg slipper å bytte dempere også! Jeg er ikke så flink på dette btw ;)

Skrevet

Understell. Eksos. Bremser. Og ellers alt som ikke er likt må byttes. Bilen må jo være teknisk lik en 330 etter ombygging.

Skrevet

Heisan :-)

Syns alltid det er moro med noen som vil skru litt selv, men bytte motor er ingen liten jobb. Ofte enklere og bedre å selge det du har og så kjøpe en bil med riktig motor.

Rent verdimessig vil aldri en ombygd 320 litte like høyt som en orginal 330.

Du skriver at du har lyst, men vet lite om dette.... Skal du bytte motor, så bør du ha litt peiling og eller en kompis eller to som har.

De bilene jeg har bygd om / vært med å bygge om, så har vi kontaktet forhandler eller merkets importør for å få en liste over forskjeller.

Dette fordi det er enklere å henvise til en liste over hva som må og er byttet ved godkjenning. Du må nok samarbeide litt med en lokal forhandler siden de

vil være første skritt til en godkjenning.

Det å bytte understell, bremser, eksos osv er jo bare helt "enkel" skruing. Jeg hadde nok vært med bekymret for div elektroniske styringer bokser som må byttes....

Mulig jeg har blitt litt gammel, men ingenting slår vel automat ;-) hadde aldri bytte til manuell...hehe

Uansett, lykke til

Skrevet

Oi, mange som har svart nå :P

Jeg har ikke tenkt å bytte selv! Det skal noen andre ta seg av :) Grunnen til jeg vil bytte motor på min nå er jo at jeg allerede har brukt såååå mye på min allerede... Det er liksom det eneste som gjenstår før jeg har gjort alt liksom, hehe. Jeg får jo ingenting tilbake av det jeg har gjort,  så hvis jeg selger nå så blir det bare giga tap :P

Skrevet

Tror ikke det er så lurt å fortsette utgiftsposten:) Med mindre du skal ha den resten av livet! Er jo ikke sikkert at du får dette godkjennt engang, har sagt det før, det er ikke lik policy rundt i Norge ang. ombygg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...