Gå til innhold

m50 som skall tåle ca 500hk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har no sendt inn blokk og topp til plansliping.

Og lurer på hva dere ville ha gjort med bunndelen,toppakning,turbo og resten:)

Tenker på rondt 500 motor hk

Takker får svar :)

Skrevet

Har egentlig ikkje bestemt meg ka budsjettet skal vere enda. Har nokk penger men er ute etter å høre hvilken oppsett folk ville valgt.

Skrevet

Org veiv, org råder og vanos stempler så har du lav komp. En som heter Mathias elns - Matte på pure-pf.com hadde en bil med litt over 550hk med den innmaten. Men den tålte det ikke, så gikk jo i stykker etterhvert. Så budsjett er stikkordet. 

Skrevet

På M50B25 har du to valg som nevnt. Enten dreie av orginalstemplene, eller montere vanosstempler og ikke-vanos råder. Da får du ca 6.8:1 i kompresjon, og kan lade noe mer. Det er også populært med dobble ikke-vanos innsugskammer for å få litt mer toppdrag (og mindre bunndrag). Men da må du dreie av et par mm på anleggflata på kammen mot kamdrevet.

 

Legger du f.eks på en 3.5mm MLS pakning på en ikke-vanos M50B25 får du ca 8.6:1 i kompresjon, noe som er helt kurrant. Så kan man diskutere om det er smart eller ikke å såpass tykk toppakning. ARP studs er uansett nødvendig skal du ha en solid toppakningsløsning.

 

På 2.8L mener jeg svenskene bruker ikke-vanos råder (de er noe sterkere enn M52 rådene om jeg husker korrekt) og M52B28 stempler. Da får du ca 10.2:1 i kompresjon (samme som M52n har orginalt). Så kan du dreie av litt på stemplene. Da har du rundt 9:1 om jeg husker rett. Og det funker iallefall meget bra på E85 som brenner mye kaldere enn vanlig bensin.

 

Om du kjører på bensin ville jeg ihvertfall ha valgt så lav kompresjon som mulig for holdbarhet. Også ville jeg kosta på et rimelig vann innsprut system som du bruker på høye ladetrykk for å skåne stemplene.  

Skrevet

Jeg har sett et veldig hjemmemekka vanninnsprut engang, besto av en spylervæsketank, samt pumpen der, brukt en dyse fra noe jeg ikke husker hva var og bare satt inn i rørgata mellom intercooler og innsug - funket visstnok. 

 

Men på bensin er lavkomp alfa og omega som Oddis nevnte, BMW har jo faktisk en veldig grei budsjett motor sånn sett når man kan bruke mye av det originale.

Skrevet

Har ikkje tenkt heil hva det blir enda bygger motoren først. Men kan no komme me forslag om du har:) mente med samt stempler og iv ?

Skrevet

Jag har tips på en setup som en kund till mig bänkade 520 hk med Turbochip och originalsprut :)

 

M50B25 icke vanos

2.8 liters vev

ARP + Copperring

Turbo: HX40

Dyser: Siemens deka 875 cc

E85 bränsle

Progressiv BTR

 

Ska du köra på bensin så skulle motsvarande storlek på dyser vara 630 cc. Det räcker längre än man tror originalsprutet :)

 

Med vänlig hälsning
A.Fekzen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...