Gå til innhold

E65 7-serie Oppgradering høyttalere

Anbefalte innlegg

Synes grom-bilen har litt dårlig lyd på stereo`n. Er vel standard, uten logic-system. :weirdwalkingthing:

Noen som vet om det er bare å skaffe seg et logic-7 høyttalersett på ebay og bytte ut de eksisterende høyttalerne?

Må noe annet enn høyttalere oppgraderes, f.eks forsterker? Eller er det plug and play?

Takker for tips og svar! \:D/

Endret av Sjøbuse
Endret topic. Les forumsregler!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: Beste løypa å gå er å bytte ut original forsterker samt høyttalere. Jeg ville personlig ikke kjøpt originale BMW høyttalere for å oppgradere det du har. Det er mange som er veldig mye flinkere enn BMW til å lage høyttalere... Jeg er klar over at BMW ikke bygger høyttalerne selv, men de lages spesifikt for BMW og er optimalisert med forsterkeren og EQ-settinger i det originale BMW anlegget.

Jeg tror du vil bli skuffet over resultatet ved å kun bytte ut høyttalerne dine med L7 høyttalere. Kanskje det blir littegrann bedre men tviler på den store forskjellen. Du vil få mye mer igjen for å sette inn en bra forsterker til å drive de høyttalerne du har nå. BMW forsterkere generelt vil jeg kalle underdimensjonert. Det blir STOR forskjell ved å sette inn en bra forsterker som klarer drive høyttalerne skikkelig. Og enda bedre om man oppgraderer til kvalitetshøyttalere i tillegg såklart :)

Jeg har ikke kikket noe på anlegg i E65, men mistenker at det er veldig likt E60 (og det meste annet av BMW'er fra samme generasjon).

Etter et raskt Google-søk kan det se ut som både standard og 676 HiFi anleggene i E65 har ekstern forsterker. Men det ser ut til at head uniten driver mellomtone+diskant i dørene forran, så driver ekstern forsterker resten. Hvertfall for standard anlegget. Godt mulig at med 676 HiFi så driver ekstern forsterker alle høyttalere. Sånn er det hvertfall i E60/61, E8x, E9x. Det kompliserer installasjonen endel om head uniten din driver noen av høyttalerne, men ingenting er umulig.

Finn hvertfall først ut om du har 676 HiFi opsjonen eller ei. Så må du nok sette av noen timer til å pløye gjennom diverse forum for å finne ut litt ting. Ser ikke ut som det er veldig mange som har oppgradert sine E65. Det jeg fant på noen få søk var kun oppgraderinger av Logic 7 systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en feil i tillegg på høyttalerne i bilen: Ingen lyd i høyttalerene i førerdøra. Før jeg begynner å plukke døra fra hverandre, er det kanskje noen som har tips om dette? Sannsynlig at det er defekte element, eller ledningsbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...