sn0brett Skrevet Januar 10, 2014 Share Skrevet Januar 10, 2014 Har en 523 E39 98mod med bmw business cd rds med cd veksler men ingen forsterker. Bilen er helt original og levert med 10 høytalere (3 i hver fordør, 2 bak og 2 i hattehylle) Men det er kun de to største høytalerene i fordørene som gir lyd, alt annet er helt dødt. Noen som har tips til hva som kan være galt? 8 høytalere skal jo ikke bare slutte å gi lyd.. Har søkt litt rundt og de fleste som har hatt samme problem skriver at det var forsterkeren som var problemet, men da min ikke er utstyrt med forsterker lurer jeg på hvor jeg skal feilsøke. Takker for svar, mvh Eivind Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Januar 10, 2014 Share Skrevet Januar 10, 2014 Det må jo ganske så sikkert være business spillern din da. I og med at du ikke har noen ekstern forsterker så er spiller'n eneste fellesnevner for høyttalerne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn0brett Skrevet Januar 10, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2014 Hvordan er høytalerne koblet til spilleren? Går ikke så mange ledninger inn på spilleren. Er det et delefilter noe sted eller er alle høytalerne bare skjøtet sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Januar 11, 2014 Share Skrevet Januar 11, 2014 Hmm, nei det er sant, det er ikke separate kanaler ut fra spillern til hver høyttaler. Jeg har ikke noe bedre å ta meg til så Googler litt for deg. Hvis du ikke har ekstern forsterker så har du Stereo høyttalerpakke. Det er totalt 6 høyttalere i den pakka: 5.25" + tweeter på hver side forran samt to stk 5.25" i hattehylla bak. Om du har høyttalere i dørene bak og den tredje høyttalern i frontdørene så har du HiFi eller Top HiFi, og ergo også ekstern forsterker. Anyways, de to (eller tre for den saks skyld) elementene per dør forran drives av en og samme kanal. Da er det veldig rart at bare 5.25" spiller. Dette elementet og tweeter plugges inn i en kontakt som sitter bak dørtrekket. Jeg ser det sitter et filter rett ved sidenav denne kontakten. Veldig usannsynelig at dette slutter å virke samtidig på begge sider av bilen forran, samtidig som høyttalerne bak også gir seg. Skjedde dette helt plutselig, eller har det vært slik siden du kjøpte bilen? Hvis det er det siste vil jeg sette penger på at forrige eier har tukla med ett eller annet. Skisse av hvordan høyttalerne er koplet mot radio: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn0brett Skrevet Januar 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2014 Demonterte dørtrekk i går og fant ut at det er som du sier bare 6 høytalere, tweeterne foran var koblet fra så de var bare å koble til så virket de. Men har fortsatt ingen lyd bak så tok ut høytalerne i hattehyllen og prøvde med noen andre høytalere, men fortsatt ingen lyd.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå