Albino Skrevet Januar 15, 2014 Skrevet Januar 15, 2014 Gjelder en 2005 330CI. Km:stand 128000 Lurer egentlig på om dette kan være noe annet enn tett veivhusventilasjon? Har som mange andre med M54 merket brent oljelukt i koupeen. Tenkte derfor at det var toppdekselpakning og veivhusventilasjon som var klar for bytte. Hadde tenkt å vente med dette til sommeren kom, men ser at det må gjøres kanske fort. Masse "majones" under oljepåfyllingslokk. Kan i tillegg se små kondensdråper(vann) som har skillt seg ifra olje/majones. Toppdekselpakning ser tett ut og kan ikke se noe lekaskjer, men røret som går ifra toppdeksel og ned til veivhusvent kan kanskje se ut som det har en liten lekaskje. Er ihvertfall litt oljegris ned langs slangen og under området. Den knaste også litt da jeg hooka den av! Lurer på om det er det som gir brentlukta? Kommer motoren orginalt med pakningsmasse rundt vanos fra fabrikk? Hvis ikke så er pakningen byttet før da jeg kan se litt pakningsmasse rundt vanoshalvmånene. Burde jeg få sjekket topp/toppakning, eller er dette helt klart veivhusvent? Aner ikke om bilen har blitt mye småkjørt eller ikke, da jeg kun har kjørt den rundt 3500km. Har alle deler til veivhusvent og ny toppdekselpakning liggende klar til sommeren, men lurer på om jeg skal bytte nå! Gidder seff ikke det om folk mener dette burde undersøkes nærmere! Som dere ser på bildene, er det ganske bad og blir sikkert som de fleste andre nervøs av å se noe slikt! Røret som er koblet fra. Alle bilder er av samme "rør" Takker på forhånd!
Albino Skrevet Januar 15, 2014 Forfatter Skrevet Januar 15, 2014 Kan det hende at det er en sprekk i slangen som suger luft og kondens fra mottorrommet?
Albino Skrevet Januar 16, 2014 Forfatter Skrevet Januar 16, 2014 Bumper denne med ett nytt spørsmål! Må man tappe ut oljen før ett eventuelt bytte? Skal bytte alle slangene også! Sent from my C6603 using Tapatalk
stianøverland Skrevet Januar 16, 2014 Skrevet Januar 16, 2014 Du må tappe ut olja for å bytte olje ja, hvis det var det du lurte på for å bytte toppdekselpakning trenger du ikke tappe olje. Er kjølevannet rent? Kan Være sprekk i pakningen/toppen mellom en olje og vannkanal.
Thundercoil Skrevet Januar 16, 2014 Skrevet Januar 16, 2014 Skal være pakningsstoff på halvmåner, ja! Men kan ikke huske om det var synlig på min før jeg byttet selv. På 147k km var pakningen min helt oppbrukt, bøyd og steinhard. Lakk olje inn til 3 tennplugger osv. Veivhusvent.systemet er nok lurt å bytte snart ikke uvanlig at det går tett eller lekker litt, eller lekker fordi det er tett. Hadde ikke majones eller sånn farge i røret.
Albino Skrevet Januar 17, 2014 Forfatter Skrevet Januar 17, 2014 Du må tappe ut olja for å bytte olje ja, hvis det var det du lurte på for å bytte toppdekselpakning trenger du ikke tappe olje. Er kjølevannet rent? Kan Være sprekk i pakningen/toppen mellom en olje og vannkanal. Om jeg må tappe for å bytte veivhusvent. Skal jo av med peilepinnerøret og rense det også. Tror det skal gå bra uten å bytte! Ingen olje i kjølevannet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå