Gå til innhold

BMW E39, men hvilken motor skal jeg velge.


Bikerider
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er på jakt etter en BMW E39 Touring. Var egentlig på jakt etter en 525iat, men nå har jeg begynt og se på diesel også. Hvis jeg går for Diesel, hvilken motor bør jeg da velge. 525 eller 530? Før eller etter facelift

Slik jeg får står det er det litt forskjell på 525 før og etter faclift, gjelder dette også får 530?

Er det samme girkasse på 525 og 530? Leser at det kan være litt skummelt og tune en 530 på grun av for høyt moment, men da skal det vel gå fint og tune en 525 hvis de har samme girkasse, eller? Noen som har noen gode råd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på på 525tds og 525d, cr på 525d, mere hester, bedre forbruk kan jeg tenke meg, med tanke på at den er cr:) 530 er vel ingen fysiske forskjell på, tror de var elektroniken:) ellers les på diesel tråden til trf, står alt der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en 520d. Mer økonomisk bil skal du lete lenger etter... du glemmer hvilken side tanklokket er mellom hver fylling.

har da en 525d stående på gårdsplassen, den går ca 3 ganger bedre, å den bruker ikke mye, ca 0,6-0,7

på blandet kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da en 525d stående på gårdsplassen, den går ca 3 ganger bedre, å den bruker ikke mye, ca 0,6-0,7

på blandet kjøring

Kjører fint fra din 525d med en godt programmert 520d. Forbrukstallene du nevner kan jeg tro på langkjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 530D ligger vell  på rundt 0,7-0,8 på blanda kjøring. Langkjøring får jeg pressa den under 0.6.

 

Syns ikke det er værst på en bil som veier over noe med 1.7 tonn og har såpass motor.

 

Godt programert 530D har ca 260hk(med original turbo og dyser)  :P Sliter med 520D da.

 

Min er manuell gir så har ikke noe problemer med at drivverket er for svakt vertfall, eneste er clutch som kan slite litt ved mye tuning.

 

530D før og etter facelift har vell igrunn så og si samme motor(10hk effektforskjell men), men facelift bilene er mye penere og mener kvalitet skal være noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører fint fra din 525d med en godt programmert 520d. Forbrukstallene du nevner kan jeg tro på langkjøring..

ja , da kan du jo chippe/omprog en 525d da vøtt så skal du se hvor godt den 520`n holder følge,hehe

tallene jeg nevner er på blanda kjøring hvis du lurte på det ja, merker ingen nevneverdig stor forskjell på blandet og langkjøring å helt ærlig så synes jeg det er bra tåpelig å antyde det at du ikke "tror" at den går på det på blandet kjøring.

 

brodern hadde en 530d automat som lå på omtrent det samme ! bitte litt mer, men det regna vi med at var automat kassa, 525d det er snakk om her er manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja , da kan du jo chippe/omprog en 525d da vøtt så skal du se hvor godt den 520`n holder følge,hehe

tallene jeg nevner er på blanda kjøring hvis du lurte på det ja, merker ingen nevneverdig stor forskjell på blandet og langkjøring å helt ærlig så synes jeg det er bra tåpelig å antyde det at du ikke "tror" at den går på det på blandet kjøring.

 

brodern hadde en 530d automat som lå på omtrent det samme ! bitte litt mer, men det regna vi med at var automat kassa, 525d det er snakk om her er manuell

 

Er snakk om egne erfaringer, dog kan selvsagt din bil være noe meget spesielt som går billigere enn alle de jeg har vært borti - derfor "tror" jeg. Eventuelt så har du et fullkomment kjøremønster for økonomisk kjøring. I forhold til automat så har du rett, den vil bruke mer. De manuelle er lettere å provosere til "billig" drift.

 

Hovedpoenget her var vel at en vil få en bil som garantert går billigere med en 520d. Den går ikke spesielt godt originalt, men med rett program går den både godt og billig. Som bruksbil ville jeg valgt den over 525 eller 530 any time. Skal en ha mer morro og mye effekt så er det klart andre valg, min oppfatning er at det trengs program for å få noen av dem til å gå tilfredsstillende uansett ettersom de virker slappe fra fabrikk. Om det er viktigste kriterie med fart og spenning så vil jeg ikke tro forbruket har mye å si.

 

At du ikke merker forskjell på blandet og langkjøring er kanskje mer spesielt... mulig du ikke har målt så nøye. Hva bilen din sier den bruker er ikke ensbetydende med hva du faktisk putter på tanken.

 

Tror denne diskusjonen har fått feil kurs. Jeg er spent på å høre Bikeriders bilvalg. Om du er på østlandet og vil prøve en 520d, eller noe annet i garasjen, så er du ihvertfall velkommen. Uansett burde du se om du finner en facelift bil, de er nok et både tryggere og penere valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det ikke alle som har i interesse å kjøpe en bil for og chippe den da.

525d går mer en bra nok som bruksbil og du trenger ikke å planlegge forbikjøringer.

 

å den e39`n går akuratt like billig som alle andre jeg kjenner som har hatt 525d eller 530d, så nei ingen ting unikt med den, jeg kjører helt normalt, å de andre jeg har vert borti som bruker 0,1-0,15 mer på mila er da automat.noe som jeg anser som normalt.

 

kort fortalt hvorfor kjøpe 520d noe som går som en dritt, som du kan chippe, så den NESTEN har mulighet til å holde følge med daukjørt org 525d 

 

du får ikke samme momentet heller med 520d som med en 525d

 

da er det bedre å kjøpe en 525d å slippe og drive å "trimme" en stakkars 520d

 

skjønner ikke hvorfor du kverulerer på dette, du ser jo fler ovenfor har kommentert hva sine bruker , så du kan være så påstålig som du bare vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til slutt for en 525 IA. Finere lyd og er et mer herlig drag i bilen(min mening, ikke fasit). Bryr meg ikke så veldig mye om forbruk da jeg ikke har så mange kjørte km i året. Kjørte forresten på fjellet i helga med 4 personer, fullpakket og tak-boks på taket på 0.88 på mila. Må innrømme at det hadde vært greit med litt mer futt i bilen som hadde vært mulig med en chipet 252d, men koster for 20 lapper ekstra for en diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...