Håvar Laugen Skrevet Februar 12, 2014 Skrevet Februar 12, 2014 har kjøpt meg ny radiator til e36'en og skal montere nå, men ble usikker påhvordan jeg skal koble det for å slippe å ha bryter på den ibilen, noen som har gjort dette før og kan gi meg en liten oppskrift? er 3-pins kontakt både på termostatbryteren og på vifta!
Håvar Laugen Skrevet Februar 13, 2014 Forfatter Skrevet Februar 13, 2014 det er jeg usikker på, hva innebærer 2 trinns vifte da?
stig. Skrevet Februar 14, 2014 Skrevet Februar 14, 2014 to trinns=to hastigheter, ofte hvis vifta trekker lite så går får den kun strøm fra tempøler og egen jord ved siden av. men siden du har tre ledere så er jeg litt usikker, kan være en + inn på tempføler og to forskjellige + ut (for og få enten mykstart så den ikke hugger så fælt eller bare at den går på to trinn sakte og fort,)
Håvar Laugen Skrevet Februar 14, 2014 Forfatter Skrevet Februar 14, 2014 okei. fant ett koblingsskjema på nett, men det var kun med 2 ledere, mulig jeg kanskje bare kan bruke det da og bare la den ene lederen stå uten og koble på?
stig. Skrevet Februar 15, 2014 Skrevet Februar 15, 2014 ja det er det jeg stussa på, hvorfor det er tre ledere, skal ofte bare være 2 ledere, å hvis man evnt vil ha den til og snurre andre veien bare skifter man om + og - en av e er sikkert merket ground eller noe?, så da hadde jeg bare å tatt + på en av de to andre lederne, men som sagt kan hende at det er en tohastighets vifte eller noe
KrHeLl Skrevet Februar 16, 2014 Skrevet Februar 16, 2014 Link for å laste ned bilde i full oppløsning: http://www.filedropper.com/123vifte AC-vifta, styres av flere sensore. Temperatur-sensoren og trykksensoren for AC.Som nevnt tidligere av stig, så har du en totrinns-vifte hvis du har tre poler til vifte og sensor. Hvis temperaturen på kjølevannet går over 91°C, så kjører vifta på lav hastighet. Hvis temperaturen på kjølevannet går over 99°C eller trykket går over 18bar, så kjører vifta på full hastighet. Det er mange måter å koble seg inn på dette systemet, men jeg vil anbefale deg å koble deg inn på styrekretsen for releéne, på den måten vil systemet kunne regulere seg som normalt. I bilde under har jeg tegnet inn hvordan du kan koble for å ha muligheten til å styre vifta, manuelt, semi-automatisk og full-automatisk. Da vil du ha mulighet for å enten la systemet fungere originalt(automatisk), eller du kan velge å kjøre viften på lav(semi) eller høy hastighet(manuelt). I midtstilling, vil systemet være automatisk, (Som originalt). I stilling lav, vil systemet være semi-automatisk (viften vil gå på lav hastighet, men vil kunne gå over i høy hvis temp sensoren bikker 99°C) I stilling høy, vil systemet være i manuel, da viften vil gå på full hastighet uavhengig av sensorene. Jeg vil bare nevne at jeg kun har gjort disse antakelsene ut fra koblingskjemaet for 94-95 modellene. Jeg har ikke testet dette selv og ikke gjort noen målinger for å forsikre meg om dette er rett. Så å følge denne guiden gjøres på eget ansvar... Sist vil jeg nevne at du trenger en 3-posisjonsbryter (med av i midtstilling) og to stk. 1N4001 -> 1N4007 Didoder. Diodene må brukes for at AC-systemet ellers skal fungere og for å ikke skape trøbbel for signalene til/fra ECU-en og Airco modulen. Link for å laste ned bilde i full oppløsning: http://www.filedropper.com/123_2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå