Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt hjelp angående hjullager med ABS-ring til BMW E-34.

Jeg vet at det kom et skille i 1991 angående hjullager og ABSring. Der den ene var 83mm og den andre er 96mm.
Hvem av disse er den "nye typen"?
Jeg vet og at det er lettest og identifisere hvilken type man har om man ser på skruen som fester bremseskiven navet. Er denne midt i mellom to bolthull har man den ene typen (symmetrisk feste). Men er den ikke i senter av to boltehull har man den andre (asymmetrisk feste).
Jeg har den der skruen til bremseskriven står midt mellom to boltehull. Hvilken hjullager har jeg?

Jeg spør fordi på gsbildeler sin ETK står det at hvis jeg har at asymmetrisk feste er 83mm mens på realoem.com står det at 83mm er symmetrisk feste..

Noen som har peiling?

Skrevet

Takker for svar!

Etter mer omfattende søking fant jeg ut at GS har en liten skrivefeil som ledet meg på villspor. Så har sendt dem en email om dette.

Symmetrisk feste er 83mm og er det nyeste lageret og kom i 03/91

Asymmetrisk er 97mm og er inntil ble faset ut til 11/91

• 2 weeks later...
Skrevet

Noen som vet om fjærbein med "gamle typen" og "ny typen" hjullager er likedan?

Om det er kun lageret som er forskjellig?

GS var behjelpelig og tok mål og sendte en hel del bilder til meg angående dette, og begge typer lager har samme dybde og indre diameter, så det skulle være samme type fjærbein , dersom noen andre fant tråden og lurte :)

Skrevet

det er forskjell på fjørbein.

det sier jo seg selv egentlig, festeøret til abs sensor er lenger ute på hjullageret med 97mm ABS ring. så bruker du 83mm hjullager på et fjørbein som skal ha 97mm så virker ikke abs. og omvendt så får du ikke lageret helt på pga festeøret er for langt inne mot senter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...