Gå til innhold

Bakken's e34 m50b25 turbo


Bakken92
 Share

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert og starte en tråd, men nå har jeg fått rota meg til det!

Har da en e34 520 m50 som er ombygd til 525 m50. 

Pusset den opp en gang for 2 år siden. plukket da av dører og tok ut alt interiør. Byttet også motor og eksos.

 

post-60325-0-63264500-1392499205_thumb.j
Her bilde av delebilen jeg hentet interiør og motor

 

post-60325-0-60023700-1392499182_thumb.j
Motor på vei ut av delebil

 

post-60325-0-60944300-1392499164_thumb.j

 

Her fikk jeg god hjelp med utmontering:)

 

post-60325-0-76178900-1392499154_thumb.j
Her er motor ute fra en delebil. Hentet om sagt også skinninteriør fra denne, dette var nesten feilfritt.

 

post-60325-0-99816200-1392499194_thumb.j

Monert angel eyes på bilen

 

Ble en del rustsveising og bytting av diverse foringer/kuler og ledd på bilen, men har desverre ingen bilder av dette.

 

post-60325-0-62437400-1392499732_thumb.j

Her er bilen med montert motor og nye kanaler. Samt byttet bakluke pga montering av spoiler. 

Veldig dårlig kvalitet på bilder, men bedre enn ingenting! Fikk mye god hjelp av Lillert(Fetter) til pussing og rustfjærning.

 

Her er bilen så å si ferdig, den er nylakkert i fargen islandgrønn, men brukte en ganske mørk grunning. Den ble lakket av min far hjemme i låven, men jeg er veldig fornøyd med resultatet. Noe sig og liggnende ble det jo selvfølgelig.

post-60325-0-78729400-1392502904_thumb.j

post-60325-0-60170500-1392502945_thumb.j

 

Fant etterhvert ut at jeg ville hente litt mer effekt ut av motoren som stod i, og fikk kjøpt turbo og grenrør billig. 

Er noe Kina produkter så kvaliteten er ikke best, men funker vel litt. Fikk også tak i dump ventil og IC.

 

post-60325-0-67488300-1392499977_thumb.j

Dette var slutten av året 2013, hadde da ned bunnpanne og gjorde reint. 

Monterte også oljeretur i bunnpanne og sjekket over motor innvendig. 

Demonterte oljepumpe og gjorde reint samt satt den sammen med moment og pakningsmasse.

Byttet også til m20 svinghjul, clutch og starter. brukte da utløselager ifra e21,

 

post-60325-0-14595000-1392501054_thumb.j

Her er det påmonert IC og div trykkslanger. Satt bare på dette da det var en bil jeg brukte daglig.

La også opp koblinger til tur og retur for olje til turbo, men disse blendet jeg til turboen var på.

 

 

post-60325-0-02104700-1392500923_thumb.j

 

Banka noen dager senere på turbo, grenrør og fikk laget downpipe og modifisert eksos så den passet på downpipen

Kjørte med dette oppsettet litt, men den dro ikke ordentlig. Hadde litt tro på at den fikk litt lite bensin, så prøvde å stille opp bensintykket, men til ingen nytte. Var litt hard på gassen langs e18 også gikk den plutselig bare på 5 sylindere.

 

dro av toppen og fant dette

post-60325-0-92964200-1392501461_thumb.j

post-60325-0-33573200-1392501513_thumb.j

blåst ut til vannkanaler på syl.4

 

så da ble det bestilt MLS og ARP.

post-60325-0-85305900-1392501568_thumb.j

 

post-60325-0-88954700-1392501629_thumb.j

Denne er 3,5 millimeter tykk

 

Har ikke noe bilde av montering av dette, men mens toppen var av så byttet jeg til 2,5 bakstilling.

I diffen som sto på så 2,0 bakstilling var det 25% brems, så da ble det å sette over medbringer med brems

 

post-60325-0-79071200-1392501977_thumb.j

Her var det demontering på gang. Spacerene mine som ligger i kassa der.

 

post-60325-0-98511500-1392502119_thumb.j

3cm bak  og 2,5cm Forran, disse brukte jeg for å få på noen gs goldline felger jeg kjøpte tidligere. disse kan man se igjen på noen av bildene her. 

 

post-60325-0-86725800-1392502347_thumb.j

Her er bakstilling pussa rein og malt med Hammerlakk. måtte også skifte over den ene svingarmen da lageret sto fast.

La også opp helt nye bremserør og bensinrør da alt var nede, er jo ikke akkuratt ukjent at dette ruster på disse.

 

post-60325-0-59149900-1392502386_thumb.j

Samme behandling på akslinger.

 

post-60325-0-90133400-1392502448_thumb.j

Og her er baklokket mitt som ble bunnstoffblått:) Det ble sånn fordi de var tomt for hammerlakk, og jeg ville ikke ha alt svart:)

 

post-60325-0-43766500-1392502588_thumb.j

Her er diffen i biter for skifte over medbringer til 2,5 diffen

 

post-60325-0-50767900-1392502650_thumb.j

Og her er den satt isammen igjen. Måtte også 

 

post-60325-0-62625100-1392502762_thumb.j

Måtte også tilpasse mellomaksling litt for å få det til å gå opp. Her kuttet vi bare av helt ute ved flensen og dreiet til enn presspansning før vi sveiset. Ble ikke noe merkbart kast i akslingen.

 

Planet også grenrøret før jeg satt det på igjen, grunnet STOR lekkasje. Her fikk jeg god hjelp av Lillert her på forumet.

post-60325-0-26402600-1392503189_thumb.j

 

post-60325-0-05832800-1392503241_thumb.j

 

post-60325-0-25233100-1392503268_thumb.j

Det tok endel tid å sette opp grenrøret riktig, men etter mye bæl så ble det bra:) 

 

Hjalp en kompis med noe skruing og fikk Disse felgene i innbytte

post-60325-0-69423800-1392503086_thumb.j

I Bakgrunn kan man se den flotte bruksbilen min, en Peugeot 106 som ble kjøpt inn for vrakpant:)

Denne går under navnet pøgga, og har en illsint motor på 1,1 liter. Denne leverer hele 62hk! men det meste går opp i at bilen veier snaue 800 kg. :) og bensinforbruket kan ikke sammenlignes med 2,5 rekkesekser.

 

Justerte litt på eksosen en dag det var hobbykveld på jobb. Lagde her oppheng til eksosen fremme ved girkasse, og justerte stussen litt ut bak.

post-60325-0-57780200-1392503451_thumb.j

 

Men etter montering av alt igjen så sperrer den på 4k omdreininger. Gikk da utifra at den fikk for lite bensin, og laget en innretning som skulle hjelpe med dette.

post-60325-0-38486100-1392503711_thumb.j

I denne ble det senere montert en 550ccm dyse som jeg kjøpte av en trivelig kar her inne på forumet

 

post-60325-0-14299900-1392503743_thumb.j

Dette virket litt, men får lite kontroll på alt som skjer. og den sperrer fortsatt fortidlig. Så er vel en mulighet det er bankesensorer som kutter tenning.

 

Prøvde også å montere 550ccm dysene på orginal styring, men da gikk den så rå at den ble kvalt.

 

Så da gikk forrige uke(uke6) til innkjøp av datasprut. det er da megasquirt ms1 som er koblet opp for m52 motor. Dette kjøpte jeg av Ullsokk Her inne på forumet.

så videre nå blir det å koble dette opp på motoren, men først må jeg ferdigstille en 525ix som står under vinkelkutteren.

 

Her er bilder av datasprutet med ledningsnett.

post-60325-0-94337100-1392556958_thumb.j

post-60325-0-90681700-1392557006_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett lite prosekt jeg begynte på for en tid tilbake. tilpasse 2din spiller i midtkonsoll.

post-60325-0-19453800-1392549616_thumb.j

 

post-60325-0-66801900-1392549629_thumb.j

 

post-60325-0-42820700-1392549645_thumb.j

 

post-60325-0-54108300-1392549654_thumb.j

 

Og her er bilde av den gammle bmw'en min. Dette var en m20 b25

post-60325-0-39908800-1392549732_thumb.j

 

Her hadde jeg bygd om til shortshift, noe som orginalspaken tydeligvis ikke tålte xD

post-60325-0-41814100-1392549910_thumb.j

Da brukte jeg en gammel visker for å få den i gir, og fikk haltet meg hjem

 

og her er den under opphuggning

post-60325-0-25781200-1392549746_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har nå fått rota meg til å få tatt noen bilder av ting:)

Her er rådene jeg fikk for noen uker tilbake. Skal være god for 700hk sto det, så håper de holder:)

 

post-60325-0-77003500-1398086190_thumb.j

 

post-60325-0-53496000-1398086234_thumb.j

 

post-60325-0-87251200-1398086275_thumb.j

 

og m52 b28 veiv som jeg kjøpte av Ullsokk.

 

post-60325-0-23128200-1398086320_thumb.j

 

Så da har jeg noe å gjøre i tida fremover:) blir også bestilt smidde stempel etterhvert. tenker også å sveise meg en ny manifold.

 

har ribba bilen innvendig og holder på å lage fester til bøttestoler:) og har kobla vekk sikkert 20kg med ledninger som jeg ikke får bruk for.

 

post-60325-0-45680500-1398087045_thumb.j

 

post-60325-0-76395400-1398087017_thumb.j

 

post-60325-0-52934100-1398086940_thumb.j

 

Er litt rust i gulvet som må taes også, men det var ikke veldig ille.

 

post-60325-0-25815900-1398086590_thumb.j

 

Har også skiftet tårnlager og fått senket den litt ned

 

post-60325-0-39006100-1398086657_thumb.j

 

post-60325-0-19942600-1398086750_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg gjort litt i dag også. var borte på  driftinga 1. mai på fritidsparken her i skien, og kjøpte meg ett par bokser med plastidip. så prøvde ut dette på felgene mine. Fikk god hjelp av en kompis med dette:)

 

 post-60325-0-04055100-1398975532_thumb.j

 

post-60325-0-46117800-1398975614_thumb.j

 

post-60325-0-63722600-1398975640_thumb.j

 

Var overraskende god dekkevne på dette :) skulle visstnok tåle litt også.

 

post-60325-0-08121900-1398975674_thumb.j

 

Fikk også klipt av en vinning på fjørene, så det ble litt mer tilfredstillende høyde på den:) 

blir nok litt lavere enn dette etterhvert også , da jeg ikke har flyttet på den etter jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...