Tare Jansen Skrevet Februar 17, 2014 Share Skrevet Februar 17, 2014 Ønsker å kjøpe ei e36 M3 kasse i god stand, bor i Østfold. Getrag 420 kasse, noen som vet om det er samme som står i bl.a e39 M5/540i ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Ønsker å kjøpe ei e36 M3 kasse i god stand, bor i Østfold. Hei. Jeg har en lite kjørt ZF 6 trinns kasse fra E90 335i som skal passe på M50/S50 motorene. Tror at den bare er gått 80.000 km.Denne kassen har splines som er fintagget som de nyere kassene har. Da må i alle fall clutch fra tilsvarende modell brukes. Jeg har tilhørende svinghjul og clutch liggende. Noen tilpasninger må gjøres med girkassebraketten og girspaken. Jeg mener at kassen er like lang som E36 M3 kasse. Tror at den er 64 cm lang fra kanten på clutchhuset til hardykoblingen. Denne kassen er nok minst like kraftig som en E36 M3 3.2. 335i motoren har vel 306 hk og 400 Nm, men E36 M3 har 321 hk og 350 Nm. 335 motorene trimmes jo lett til å bli sprekere enn E90 M3 V8 og kassene tålet det fint. 6 trinns kassen med svinghjul og clutch kan selges for 10.000 kr. Jeg reiser i begynnelsen av mars til Osloområdet. Da kan jeg ta kassen med i bilen i tilfelle dette er interessant for deg. Hilsen Eirik. 92 22 65 44. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Februar 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2014 interessant er det, er det da original svinghjul og clutch? Planen er å oppgradere til steg 3 clutch og alu svinghjul. Men må evt finne ut hvem som tar jobben med å bytte, sånn at jeg er sikker på at det er mulig å få til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Februar 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2014 noen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ullsokk Skrevet Februar 20, 2014 Share Skrevet Februar 20, 2014 Sent from my GT-N7105 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Februar 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2014 Takker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Februar 21, 2014 Share Skrevet Februar 21, 2014 interessant er det, er det da original svinghjul og clutch? Planen er å oppgradere til steg 3 clutch og alu svinghjul. Men må evt finne ut hvem som tar jobben med å bytte, sånn at jeg er sikker på at det er mulig å få til Får ikke varsel om svar i tråden. Det er original clutch og svinghjul. Det skal ikke være noe problem å sette på lettet svinghjul og sterkere clutch. Kassen koster 7.500 kr uten disse delene. I følge en kompetent kar skal utvekslingen i 335i kassen være spesielt velegnet for banekjøring og differ med lett utveksling. 1. giret har lavere utveksling enn f.eks E36 M3 kassene og de fleste andre, slik at motoren kan kjøres lengre på giret. De andre girene er også annerledes, men forskjellene er nok mindre og mindre oppover i girene. Denne kassen har nok også en fastere "kobling" av girspaken, siden det er doble fester. Jeg skal sjekke ut den nøyaktige utvekslingen på girene. Hilsen Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Februar 22, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2014 Vet du om noen i Oslo området evt østladet som kan ta jobben med å få dette til å passe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Februar 23, 2014 Share Skrevet Februar 23, 2014 Vet du om noen i Oslo området evt østladet som kan ta jobben med å få dette til å passe? Jeg skal selv bruke en lik kasse på et av mine prosjekter. Men det drar ut i tid. Men kanskje gjør jeg en prøvemontering for å se hva som må til. Jeg tror at 335i kassen har lik lengde som E36 3.2 kassen. Original E36 girkassebrakett må vel brukes siden den er tilpasset E36 karosseriet.Jeg skal bruke kassen på en E36 coupé. Da er saken å få laget en overgang fra 335i kassen som passer til festene på E36 braketten. Jeg vet ikke i hvilken bil du planlegger å bruke kassen. Men det skal være mange dyktige og kreative folk i ditt nærområde. Jeg må gjøre noen undersøkelser og se hvordan 335i kassen er festet originalt. Hilsen Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Februar 23, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2014 Jeg skal evt. bruke den til en e36 m3 sedan, si ifra om du finner ut noe mer ang festene. Det er iallefall meget interessant om det skulle vise deg at montering ikke byr på noen problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Februar 23, 2014 Share Skrevet Februar 23, 2014 Jeg skal selv bruke en lik kasse på et av mine prosjekter. Men det drar ut i tid. Men kanskje gjør jeg en prøvemontering for å se hva som må til. Jeg tror at 335i kassen har lik lengde som E36 3.2 kassen. Original E36 girkassebrakett må vel brukes siden den er tilpasset E36 karosseriet.Jeg skal bruke kassen på en E36 coupé. Da er saken å få laget en overgang fra 335i kassen som passer til festene på E36 braketten. Jeg vet ikke i hvilken bil du planlegger å bruke kassen. Men det skal være mange dyktige og kreative folk i ditt nærområde. Jeg må gjøre noen undersøkelser og se hvordan 335i kassen er festet originalt. Hilsen Eirik. Fant utvekslingen på 335i kassen. E92 335i har følgende specs : 1.gir 4.055, 2.gir 2.396, 3.gir 1.582, 4.gir 1.192, 5.gir 1,000 og 6. gir 0.872. Utveksling diff er 3.077. E92 M3 har samme utveksling på kassen som 335i. Men mye høyere utveksling på diffen. E 36 M3 3.2 har følgende specs : 1. 4.23 2. 2.51 3. 1.67 4. 1.23 5. 1.00 og 6. gir 0.83. Utveksling diff er 3.23 . Så 335i kassen er av typen moderne girkasser med lavest utveksling . Du kan kjøre lengre på alle girene, men mest forskjell er det på 1. gir. Der finnes kalkulatorer til å regne ut hvor mye forskjellene blir, men det må søkes på nettet. Da oppgir en utveksling på girkasse, diff og dekkdimensjon. Så får en oppgitt hastighet på et bestemt turtall. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Februar 23, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2014 Se på disse: http://mfans2.com/parts/catalog/E36-Cabrio/Europe/M3_3.2-S50/1997/browse/manual_transmission/manual_gearbox_s6s_420g/ http://bmwfans.info/parts-catalog/E90/Europe/335i-N54/2006/browse/manual_transmission/gearbox_mounting_parts/ Hvordan skal det gå å få dem til å passe? De ser jo helt forskjellig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Februar 23, 2014 Share Skrevet Februar 23, 2014 Begge bildene synes jeg ser feil ut. E36 kassen er sikkert med SMG giring og jeg synes at 335i kassen ikke er helt lik min. Det er ikke så mye forskjell på min og en M3 kasse. Skal prøve å fikse bilder. Eirik. Se på disse: http://mfans2.com/parts/catalog/E36-Cabrio/Europe/M3_3.2-S50/1997/browse/manual_transmission/manual_gearbox_s6s_420g/ http://bmwfans.info/parts-catalog/E90/Europe/335i-N54/2006/browse/manual_transmission/gearbox_mounting_parts/ Hvordan skal det gå å få dem til å passe? De ser jo helt forskjellig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Februar 24, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 24, 2014 Gjør det, er som sagt meget interessant om det er mulig å få montert uten noen store problemer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Februar 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2014 Bump! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå