Gå til innhold

e36 M3 6 trinnskasse evt 5.trinns med tilpasset mellomaksel ØK


Tare Jansen
 Share

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe ei e36 M3 kasse i god stand, bor i Østfold.

Hei.

 

Jeg har en lite kjørt ZF 6 trinns kasse fra E90 335i som skal passe på M50/S50 motorene. Tror at den bare er gått 80.000 km.Denne kassen har splines som er fintagget som de nyere kassene har. Da må i alle fall clutch fra tilsvarende modell brukes. Jeg har tilhørende svinghjul og clutch liggende. Noen tilpasninger må gjøres med girkassebraketten og girspaken. Jeg mener at kassen er like lang som E36 M3 kasse. Tror at den er 64 cm lang fra kanten på clutchhuset til hardykoblingen.

 

Denne kassen er nok minst like kraftig som en E36 M3 3.2. 335i motoren har vel 306 hk og 400 Nm, men E36 M3 har 321 hk og 350 Nm. 335 motorene trimmes jo lett til å bli sprekere enn E90 M3 V8 og kassene tålet det fint.

 

6 trinns kassen med svinghjul og clutch kan selges for 10.000 kr.

 

Jeg reiser i begynnelsen av mars til Osloområdet. Da kan jeg ta kassen med i bilen i tilfelle dette er interessant for deg.

 

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant er det, er det da original svinghjul og clutch? Planen er å oppgradere til steg 3 clutch og alu svinghjul. Men må evt finne ut hvem som tar jobben med å bytte, sånn at jeg er sikker på at det er mulig å få til ;)

Får ikke varsel om svar i tråden.

 

Det er original clutch og svinghjul.

 

Det skal ikke være noe problem å sette på lettet svinghjul og sterkere clutch. Kassen koster 7.500 kr uten disse delene.

 

I følge en kompetent kar skal utvekslingen i 335i kassen være spesielt velegnet for banekjøring og differ med lett utveksling. 1. giret har lavere utveksling enn f.eks E36 M3 kassene og de fleste andre, slik at motoren kan kjøres lengre på giret. De andre girene er også annerledes, men forskjellene er nok mindre og mindre oppover i girene. Denne kassen har nok også en fastere "kobling" av girspaken, siden det er doble fester.

 

Jeg skal sjekke ut den nøyaktige utvekslingen på girene.

 

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om noen i Oslo området evt østladet som kan ta jobben med å få dette til å passe?

Jeg skal selv bruke en lik kasse på et av mine prosjekter. Men det drar ut i tid. Men kanskje gjør jeg en prøvemontering for å se hva som må til.

 

Jeg tror at 335i kassen har lik lengde som E36 3.2 kassen. Original E36 girkassebrakett må vel brukes siden den er tilpasset E36 karosseriet.Jeg skal bruke kassen på en E36 coupé. Da er saken å få laget en overgang fra 335i kassen som passer til festene på E36 braketten.

 

Jeg vet ikke i hvilken bil du planlegger å bruke kassen. Men det skal være mange dyktige og kreative folk i ditt nærområde.

 

Jeg må gjøre noen undersøkelser og se hvordan 335i kassen er festet originalt.

 

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selv bruke en lik kasse på et av mine prosjekter. Men det drar ut i tid. Men kanskje gjør jeg en prøvemontering for å se hva som må til.

 

Jeg tror at 335i kassen har lik lengde som E36 3.2 kassen. Original E36 girkassebrakett må vel brukes siden den er tilpasset E36 karosseriet.Jeg skal bruke kassen på en E36 coupé. Da er saken å få laget en overgang fra 335i kassen som passer til festene på E36 braketten.

 

Jeg vet ikke i hvilken bil du planlegger å bruke kassen. Men det skal være mange dyktige og kreative folk i ditt nærområde.

 

Jeg må gjøre noen undersøkelser og se hvordan 335i kassen er festet originalt.

 

Hilsen Eirik.

Fant utvekslingen på 335i kassen.

 

E92 335i har følgende specs :  1.gir 4.055,   2.gir  2.396,  3.gir 1.582,   4.gir 1.192,  5.gir 1,000 og 6. gir 0.872. Utveksling diff er 3.077.

E92 M3 har samme utveksling på kassen som 335i. Men mye høyere utveksling på diffen.

 

 

E 36 M3 3.2 har følgende specs : 1. 4.23           2.     2.51     3. 1.67          4.  1.23        5. 1.00   og   6. gir   0.83. Utveksling diff er 3.23 .

 

Så 335i kassen er av typen moderne girkasser med lavest utveksling . Du kan kjøre lengre på alle girene, men mest forskjell er det på 1. gir. Der finnes kalkulatorer til å regne ut hvor mye forskjellene blir, men det må søkes på nettet. Da oppgir en utveksling på girkasse, diff og dekkdimensjon. Så får en oppgitt hastighet på et bestemt turtall.

 

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bildene synes jeg ser feil ut. E36 kassen er sikkert med SMG giring og jeg synes at 335i kassen ikke er helt lik min. Det er ikke så mye forskjell på min og en M3 kasse. Skal prøve å fikse bilder.

 

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...