Khenrik Skrevet Februar 18, 2014 Skrevet Februar 18, 2014 Hei! Jeg vurderer sterkt å sette inn xenonlykter på min 2003 316i Touring. Jeg har ikke lyst eller råd til å legge inn en månedslønn på dette så disse http://www.schmiedmann.no/no/bmw-e46/7905-nytt?produkt=63-12-0-009-780 er uaktuelle. Fant derimot disse http://www.ebay.com/itm/Sweden-Bi-XENON-OEM-REPLACEMENT-DEPO-02-05-BMW-E46-4D-5D-PROJECTOR-HEADLIGHT-/151234964406 på ebay og lurer på om det er trygt eller om de slukker når de blir varme. Har ikke så god peiling, men prisen virket hvertfall grei. Er det alternativt noen som har god erfaring med noen andre lykter i rimelig prisklasse? Trenger egentlig hele lykta å byttes for å få xenon eller holder det med å bytte pære og noen andre greier i lykta? Hadde vært fint om noen fant en link på et komplett sett med det man trenger Takker for all hjelp!
Traktortom2 Skrevet Februar 19, 2014 Skrevet Februar 19, 2014 Man får jo kjøpt xenon kit så man kan bruke gamle lykter. Sånn jeg har forstått det så er det denne automatiske nivåreguleringen som er klue for å få dette godkjent. Så kan hende du bare kan kjøpe disse kitene og få tak i nivåregulerin som er godkjent så vil det være i orden :/ Rett på meg oom jeg tar feil her
Fischquig Skrevet Februar 19, 2014 Skrevet Februar 19, 2014 Ser ikke dumt ut det settet du har funnet på ebay... Automatisk nivåregulering kan du egentlig bare gi f*en i, da det koster og krever mye jobb! Derfor blir ikke dette lovlig, men så lenge du kjører prosjektorlykter som er justert lavt nok i tillegg til å kjøre ca. 6000 kelvins xenonkit så er sjansen liten for at dette skal sjenere andre eller bli et tema dersom du blir stoppet. Jeg mener det ser desidert penest og mest OEM ut dersom du kjører med normal fargetemperatur og linselykter. Ved å bruke linser begrenser man mye av strølyset man får dersom man kaster inn et HID-sett i en vanlig reflektor. De aller fleste biler med originalmontert xenon har også linser, derfor synes det godt om man HID-konverterer lykter med vanlig reflektor. Det er krav til lyktespyling hvis man skal ha xenon, noe som også er en del jobb. Bestill deg xenon OG linselykter, men juster dem lavt nok til at du ikke blender andre!!
Traktortom2 Skrevet Februar 19, 2014 Skrevet Februar 19, 2014 vil man få problemer på en EU-kontroll?
Fischquig Skrevet Februar 19, 2014 Skrevet Februar 19, 2014 Ja. Du må sette inn igjen originallyktene UTEN xenon ved en EU-kontroll MEEEEN, det trenger ikke være mye jobb, gjort på 20-30 min:)
Traktortom2 Skrevet Februar 19, 2014 Skrevet Februar 19, 2014 hehe men om man kjøper de lyktene fra ebay og skaffer denne justeringen på ebay for en billig penge.... da er det vel ok? eller må man få det godkjent og evt hvor?
Fischquig Skrevet Februar 19, 2014 Skrevet Februar 19, 2014 Det er så enkelt som at om man ikke vil bruke hundre arbeidstimer og fjorten kilo sedler så vil man ikke kunne få godkjent xenon uansett... Du må legge opp til lyktespyling og montere nivåregulering, hvilket koster mye. Enten så koster du på deg 30 min med skifte av lykter ved en eventuell visning eller så gir man faen. Aller helst kjøpe bil med original xenon. Heheh, samme hvordan du vrir og vender på det, det er rett og slett ikke lov å ettermontere uoriginal xenon. Godkjenninger skjer på biltilsynet
Traktortom2 Skrevet Februar 19, 2014 Skrevet Februar 19, 2014 Hmm... Arbeidstimer bryr jeg meg ikke om. Men vir prøve å forstå hva som må til for å få alt dette montert. Er som du sier ett stort penge sluk sånn sett... men det er delene som koster sjorta bare og er det som hindrer folk i å gjøre dette så det blir godkjent... Blir nesten som det man gjør med ikke godkjente senke sett. Setter på orginalt ved visning og bytter tilbake etterpå hehe... Men når man kjøper disse lyktene er alt intigert der da "plugg and ply" liksom eller må man ha noe ekstra i tillegg?
Fischquig Skrevet Februar 19, 2014 Skrevet Februar 19, 2014 Har ikke prøvd settet selv, så eksakt hvordan det er skal jeg ikke fortelle deg, men har kjøpt og byttet andre lykter og xenon hver for seg og det er null stress, i allefall så lenge man slipper H4-pærer for bi-xenon, da må det dras ledninger inn på batteriet, men ikke mye jobb dette heller. Regner med at disse lyktene og det HID-settet som medfølger(?) neppe er typegodkjent til gatebruk, så om man skal godkjenne denne ombyggingen tror jeg du må gå for andre lykter og kanskje OEM-xenonkit... Eneste "jobben" på dette settet er vel å plassere ballastene vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå