Gå til innhold

Hvordan tune en bildør

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en e46 som jeg har modifisert dørene på. Jeg har dempet og tettet alle åpninger og hull så godt som mulig, og jeg har montert høyttaleren direkte på stålet istedenfor på dørtrekket.

Lyden blei over all forventning, bassen er helt rå. Litt for rå faktisk. Problemet er at det er en voldsom peak i hele øvre bassområdet ca 50-250Hz, men spesielt rundt 100-120Hz, det låter ikke mye pent. Jeg må bruke eq og dra ned hele dette frekvensområdet med opp til -12db. Se bilde under.

Så nå lurer jeg bare på hva som generelt kan være årsaken til at man får en så voldsom peak i øvre bassområde? For liten kasse, for stor kasse, feil elementer, eller andre ting? Disse elementene er vel egentlig beregnet å spille i free air, eller med store bagasjerom som kasse, så kanskje problemet er at døra er for liten og tett.

Men jeg har ikke peiling, så jeg håper det er noen her med kunnskap om lyd og høyttalerkonstruksjoner som kan si litt om hvorfor det er som det er, og hva jeg kan gjøre for å flate ut den peaken bortsett fra å bruke masse eq.

Høyttalerne er JL Audio ZR650-CSi.

eq%203.PNG

20120210_124313.jpg

20120210_184414.jpg

20120210_135006.jpg

20120210_222021.jpg

20120212_211642.jpg

20120210_223157.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan hende du vil få noe bedre lyd om du fylle bomull så du får redusert volume noe (tenkte litt på å få ned bølge lengden)

velt andre gjør dette for å få redusert volumet/kalibrere riktig volum og de har bommet litt på kassa

vert ett forsøk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bomull vet jeg ikke så mye om. Men uten at jeg kan si noe sikkert så tror jeg heller at volumet burde vært større for å flate ut peaken. Jeg innbiller meg at mindre kasse bare vil gi enda mer peak oppover i øvre bassområde, og mindre dypbass.

Det høres logisk ut for meg ihvertfall, men det er ikke sikkert det er riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylling av "bomull" vil få døra til å virke større.. Ikke minst snakke om noe som trekker vann.. Om du har laget en "lukket" kasse i døra med små åpninger (altså ikke helt tett, som er umulig) så vil elementet oppfatte døren som mindre og gi deg en høyere peak mot toppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylling av "bomull" vil få døra til å virke større.. Ikke minst snakke om noe som trekker vann.. Om du har laget en "lukket" kasse i døra med små åpninger (altså ikke helt tett, som er umulig) så vil elementet oppfatte døren som mindre og gi deg en høyere peak mot toppen

Okei, så et høyttalerelement oppfatter en kasse som ikke er tett, som mindre, det visste jeg ikke, Men det høres logisk ut. Men har du trua på at et annet element i tilsvarende størrelse og klasse kanskje vil fungere bedre, eller er det lite forskjell på hvor sensitive de forskjellige er på kassestørrelse og lekkasjen i denne? 

Det stemmer som Nautiluz sier. Går det ikke å juster lyden fra spilleren din? Men vi kan jo bytte elementer. Jeg har et sett med JL-Audio XR650csi, noe mindre kraftig sett som ZR650csi overtok etter.

Jeg har mange justeringsmuligheter i Audison BitOne dsp. Bildet av eq i første post viser hvilke eq-justeringer jeg har måttet gjort for å redusere øvre bassområdet. Det er en ganske kraftig peak i det området. Det går ikke an å høre på i det hele tatt uten eq, det er enormt mye hard bass. Hadde peaken bare vært fra 50Hz eller noe sånt og nedover så skulle jeg ikke sagt noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...