Bmwray Skrevet April 2, 2014 Skrevet April 2, 2014 Hei. Jeg har hatt bilen på verkstedet for og bytte clutchen på vifta, er det mye kjølevann man må etterfylle etter en slik jobb? Lurer på dette med nivå, ser at den peile pinnen stikker så langt opp den kan og at det er ca 10cm fra kjølevannet og opp til toppen av lokket, er det for mye kjølevæske på bilen min da? Har målt den når bilen har stått rolig over natten.Legger ved bilde, pinnen skal jo gå kant i kant med korken til tanken, gjør det noe om det bare er ca 10cm rom med luft opp til toppen av korken på tanken eller bør jeg tappe ut litt?Takker for svar!
Thundercoil Skrevet April 2, 2014 Skrevet April 2, 2014 På ekspansjonstanken, på utsiden, ser du minimum/maksimum streker. Bare hold deg innenfor disse. Evt symbol på korken. Den som flyter opp, stopper i en brakett på maks. Da står pinnen litt over korken. Alt vann over braketten er over maks. Hvis man har luftet systemet etter bytte av f.eks. Viskose, vannpumpe, Termostat, radiator, slanger osv, er det vanlig at man må etterfylle litt, f.eks. dagen etter (på kald motor.) men det ser du an på kjølevæskenivået. Er det for mye, kan du tappe fra bunnen av radiator (blå plugg) eller en eller annen enklere metoder. Jeg bruker sugerør/gjennomsiktig slange. Stopper rett før det når munnen og så slipper jeg det oppi en kopp/beholder. Går kjapt
JTS77 Skrevet April 2, 2014 Skrevet April 2, 2014 For det første så har du kun bytta vifte clutchen? Da skal en ikke væska i det hele tatt. Men om så er gjort så vil nivået regulere seg sjøl via en ventil i lokket til ekspansjonstanken.
Bmwray Skrevet April 2, 2014 Forfatter Skrevet April 2, 2014 For det første så har du kun bytta vifte clutchen? Da skal en ikke væska i det hele tatt. Men om så er gjort så vil nivået regulere seg sjøl via en ventil i lokket til ekspansjonstanken. Ja, viskoseclutchen, la merke til at det luktet veldig sånn varm kjøleveske når jeg parkerte etter den kom fra verkstedet, så lokket har en slik funksjon slik at den aldri kan bli for full? Mulig derfor det luktet kjølevann da at det forklarer griseriet oppi motor rommet også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå