steinsus Skrevet April 8, 2014 Share Skrevet April 8, 2014 E30 324TD m21d24 med mekanisk dieselpumpe fra e28 Etter å ha byttet fra deffekt elektronisk pumpe til en mekansisk pumpe så starter motoren men dør ut igjen etter en bare noen sekunder (5-15sec) Timing av register (veiv - kam) er rett men vi er ikke 100% sikre på timingen av pumpen hendelen på pumpa som fungerer som stopper er i bakre posisjon. strøm på den ene solenoiden er tilkoblet ved start og er ok. Det er ingen forskjell om man setter strøm på 'kaldstart solenoiden' Det er strøm på glødepluggene men de har litt varierende motstand (hva er rett motstand) Lufting av dyser er utført etter hver gang vi har hatt oppe et rør. Fra man har motoren i øvre dødpunkt til boret sitter i låsen i dieselpumpa så er det en 'vandring' på ca 3cm på veivhjulets merker. Er dette rett ??? Har forsøkt og følge instruksjonene her: http://www.bmwtechinfo.com/repair/main/137en/index.htm men vi er ikke sikre på om vi har forstått de rett siden dette ikke fungerer. Har også sammenlignet med en anne tilsvarende motor i en e28 og klarer ikke se annet enn at de er i nærheten av likt justert. Er det noen som har noen tips å komme med, alle forslag mottas med stor takk. Vh. Stein 99310944 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet April 8, 2014 Share Skrevet April 8, 2014 Kanskje noen på dette forumet som har noen tips på lur: http://www.mye28.com/viewforum.php?f=12 Normalt er motstanden på en glødeplugg ca 1 ohm. Kan det være noe feil med drivstofftilførsel til pumpa tro, slik at den bruker opp drivstoffet i pumpa/rør og stopper når det er brukt opp...?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinsus Skrevet April 9, 2014 Forfatter Share Skrevet April 9, 2014 Hmm, god ide, skal prøve med en kanne og direkte til pumpa. Jeg måler motstand varierende fra 1ohm til 8-9ohm på det meste, kanskje jeg får handle 6 nye glødeplugger også. Takker ! Kom gjerne med flere gode forslag ! Vh. Stein 99310944 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet April 23, 2014 Share Skrevet April 23, 2014 Fant du ut av det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinsus Skrevet April 23, 2014 Forfatter Share Skrevet April 23, 2014 Hola, nei, ikke egentlig, vi sliter fortsatt. Vi er nå kommet så langt at den går på tomgang, men dør så fort vi gasser. Har fått tips om forbpumpen i dieseltank ?? (vet ikke engang om det finnes på denne ) og på at filterhuset suger falsk luft, dette er ikke testet ut enda da jeg er på jobbreise for tiden, me n vil bli sjekket ut til helgen. har du noe andre forslag ?? Vh. Stein Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinsus Skrevet Mai 5, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2014 Trenger fortsatt gode forslag her. Vi har nå eliminert falsk luft biten og forpumpe (det er det ikke på den her heller ) ved å rigge en flaske påmontert kobling og rett i pumpa. Det gjør at om vi 'trykker' diesel gjennom pumpa så får vi opp turtall, men for meg nå så kan det virke som om pumpa ikke klarer og suge diesel inn. Noen forslag ???? Alt mottas med takk her nå !! Vh. Stein Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Mai 5, 2014 Share Skrevet Mai 5, 2014 Syns det virker rart at det ikkje er fødepumpe i tanken siden den har hatt elektronisk pumpe. Men eg har ikkje vært borti e30 med m21, kun e34 og den har fødepumpe i tanken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Mai 6, 2014 Share Skrevet Mai 6, 2014 har ikke peiling for alt i verden på de motora der, men synes nå det er rart om den ikke skal ha ei matepumpe fra tanken og frem til høytrykks pumpa? men siden du får dratt opp turtall med litt tvang så hadde jeg nok prøvd og få montert ei matepumpe til dieselpumpa forran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinsus Skrevet Juni 10, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2014 Etter jæ...g mye forskjellig feilsøking her så er konklusjonen at vi faktisk har 4 defekte pumper her så nå sendes en av de til full overhaling så får vi se hvordan det blir når den kommer på plass igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Juni 10, 2014 Share Skrevet Juni 10, 2014 Ok, bra du fant feilen da. Hvor overhaler du pumpa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinsus Skrevet Juni 10, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2014 En lokal helt her som jeg ikke fikk si at gjorde slike ting for det hadde han ikke tid og mulighet til egentlig... Men kanskje han informerer selv om han vil ta på seg flere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Juni 11, 2014 Share Skrevet Juni 11, 2014 En lokal helt her som jeg ikke fikk si at gjorde slike ting for det hadde han ikke tid og mulighet til egentlig... Men kanskje han informerer selv om han vil ta på seg flere.. ok.. Hva kommer det på? Pumpa mi er fungerer bra og er tett, men den er jo gammel og har gått langt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinsus Skrevet Juni 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 11, 2014 Tipper ca 2-3000,- om han ikke finner for mye feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinsus Skrevet August 25, 2014 Forfatter Share Skrevet August 25, 2014 Da kan jeg komme med resultatet av alle denne dieselpumpegalskapen. Da den ikke ble fikset grunnet for dårlig utgangspunkt så ble 2 stk pumper sendt til Vestfold Diesel Elektro og der kom samme konklusjon, men tilbud om byttepumpe til 15.000,- Når vi skulle hente pumpa forlangte de 15.000,- + mva og enda litt for å ha åpnet de gamle......... For jævlig dyrt. Men etter å ha installert pumpe og justert så starta den med en gang og er nå tilbake i daglig drift. Så konklusjonen er klar: en dieselpumpe som ligger i mer enn 1-2mnd uten å ha diesel eller olje i kammerne er ubrukelig etter en kort stund og koster mye å få i orden..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet August 28, 2014 Share Skrevet August 28, 2014 Da kan jeg komme med resultatet av alle denne dieselpumpegalskapen. Da den ikke ble fikset grunnet for dårlig utgangspunkt så ble 2 stk pumper sendt til Vestfold Diesel Elektro og der kom samme konklusjon, men tilbud om byttepumpe til 15.000,- Når vi skulle hente pumpa forlangte de 15.000,- + mva og enda litt for å ha åpnet de gamle......... For jævlig dyrt. Men etter å ha installert pumpe og justert så starta den med en gang og er nå tilbake i daglig drift. Så konklusjonen er klar: en dieselpumpe som ligger i mer enn 1-2mnd uten å ha diesel eller olje i kammerne er ubrukelig etter en kort stund og koster mye å få i orden..... Fint at du avslutter med konklusjon. Fint for alle med sånn motor å kunne få innsikt i din erfaring. Bra den er oppe å går igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå