Gå til innhold

Ble påkjørt bakfra, dyttet inn i bil foran. Ca 40kmh kollisjon bakfra. Spm. rundt potensielt skadeomfang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bil: E92 2010 lci 320D M-sport, det meste av annet ekstrautstyr.

Kollisjonsputene foran ble ikke aktivert, men det ble andre sikkerhetsinnretninger som nakkestøttene (skjøvet fremover for å forhindre nakkesleng) beltestrammere seter ol. Det lyser tre røde feilmeldinger i bilen og i navigasjonsvinduet (CIC) står det "restraint system no konger aktive" eller noe sånt. Det er også materielle skader naturligvis i bakfanger og forfanger. Bilen er kjørbar, og skal til BMW karosserirep. Til mandag. Det som bekymret meg mest er at når jeg skulle parkere bilen og starte den igjen etter kollisjonen, har elektronikken begynt å tulle. Språket gikk fra engelsk til tysk, jeg kunne ikke låse bilen med nøkkelen da kun alarmen kom på men sentralisert fungerte ikke, når jeg skulle åpne bilen med nøkkelen, gikk vinduene opp i stedet osv. Det virker jo som elektronikken har fått en trøkk... Når jeg kjørte bilen virker det som alt er ok med drivverk og styring giring osv..

Det som er viktig for meg er å få bilen så hel som mulig og ikke lide tap i ettertid. Dette er en forsikringssak så alt blir jo dekket da min bil stod helt stille i kollisjonsøyeblikket. Jeg reparerer bilen via BMWs avdeling. Mine spm:

* Hva skal jeg be mekanikerne sjekke ekstra nøye om har blitt skadet?

* kan jeg be om kompansering fra forsikringsselskapet for "fremtidig tap" når jeg selger bilen som nå har vært kollisjonsskadet?

* fare for rammeskjev bil?

* hva er typiske skader som kan dukke opp senere?

* er det sannsynlig at drivverk er litt skjevt! og vil dette evt sjekkes av karosseriverkstedet?

* andre ting jeg bør sjekke om har blitt skader med bilen før jeg leverer den til verkstedet til mandag?

Jeg ser på meg selv som en BMW entusiast, nettopp korrigert en svært liten kantkjøringsripe i felgen, så jeg vil jo at bilen skal bli 100% igjen dersom mulig.... Tusen takk for svar!!

Skrevet

Utrolig kjipt. Det viktigste er jo at det gikk bra med deg.

Støtfangeree r designet for å tåle en smell i 35 km uten deformasjoner. Selv om ekstra 5 km ikke er mye er det en del energimessig. Det hadde vært enda verre om du holdt bremser inne.

- du må bytte beltestrammere da de er små sprengstoffampuller

- de må sjekke at bMW crashsensor ble utløst (jeg vil tro det) den har forskjellige grader av alvorlighet. Den verste sprenger av plusspol på batteri og utløser blant annet airbags. Det har ikke skjedd på din. Du ville da ikke kunnet starte bilen din igjen. Vil tro den laveste graden ble aktivert og da skjer det en del aksjoner på bilen.

- Det er bra du har bilen hos BMW. De skal følge spesifikke prosedyrer som BMW har ved karroseriskader. Jeg personlig tror ikke selve karroseriet har fått skader men det skal måles i en rettebenk og se om de ligger innenfor BMW sine krav. De samme gjelder hjulstilling og da spesielt trackwidth differential, lateral offset og axle offset.

Hvis de tre viser avvik ift akseptable verdier så har en muligens skade på karroseri.

-drivverket må følge det forrige punktet

-jeg ville avklart med forsikringsselskapet og evt. Krevd erstatning av den som kjørte på deg for tap av bilens verdi. Du vil måtte opplyse om denne skaden ved et salg og du vil da ha vanskeligheter med å selge bilen til samme pris som andre.

Håper det ordner seg,

Skrevet

Tusen takk for grundig svar!

Jeg holdt nok bremsen inne som ledd i inn reaksjon i øyeblikket.. Kjentes på kroppen som en moderat kraftig kollisjon uten at jeg har sammenligningsgrunnlag. Ja jeg har feilmeldinger i bilen, bla at beltestrammere, akrbags og hodeputesikkring ikke lenger fungerer (restraint system fault). Stemmer godt med at den laveste sikkerhetsanordningen ble slått inn, artig å lære om dette! Synd jeg måtte lære på denne måten dog.. Igjen takk for flotte råd. Jeg skal forhøre meg med mitt forsikringsselskap vedr krav om fremtidig tapt salgsinntekt.

Likte ikke dette elektronikkgreiene som har skjedd i etterkant, at bilens språk av seg selv ble tysk, alt resatte seg (radiokanaler osv) og at sentrallås og Comfort access plutselig sluttet å fungere... Måtte låse bilen med fysisk nøkkel.. Over natten var plutselig bilen normalisert seg... Hva kan dette tyde på??? Rista løs noe elektronikk ifm sammenstøtet? Hvordan gå frem for å feilsøke dette, og er det evt retningslinjer på det hos BMW?

Takk for fantastisk svar igjen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Vet ikke hvordan jeg redigerer poster via taptalk på tlf*

Leser litt om crash sensor, høres ut som denne som tuller det til nå i etterkant? Forsøkte låse bilen uten at sentrallåsen fungerte, og faktisk så gikk begge vinduene automatisk ned (uten at jeg gjorde noe).. Kan dette være crash sensor som er årsaken?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Jeg vil tro at det er crashsensoren som jeg skrev, denne kommuniserer med de andre modulene i bilen via K-CAN (Du har garantert airbag lys som lyser). Du skal ikke se bort fra at kollisjonsskader bakfra kan gi kortslutningsproblemer med den tjukke B+ kabelen som går langs hele bilen, alt i bilen er avansert elektronikk som snakker sammen og krever stabil og riktig spenningstilførsel. Derfor kuttes denne ved batteriterminal ved alvorlige crash for å unngå gnister. Men siden du klarer å få på bilen så er ikke den blitt utløst.

BMW har gode prosedyrer på dette og er du hos et merkeverksted så er du i beste hender. De kommer til å kjøre diagnose på bilen med (DISplus, GT1) og skal kunne finne ut om feilen er intern eller ekstern for modulen. Jeg ville ikke kjørt bilen mer og levert den på verksted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...