Arax2 Skrevet Mai 7, 2014 Share Skrevet Mai 7, 2014 Har nettopp kjøpt en 1997 E39 520. Lurer på om det er slik på disse som på de gode gammel e30'ene, at det er bare å bytte motor samt "hjerne" så er det tut å kjør? Eller vil eg få problemer med startsperre osv siden det er vel kodet nøkkel (om det er det?) på disse som ikkje går overens med nytt oppsett (hjerne)? Tenker kanskje på ombygging til 2,5 eller 2,8. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Mai 7, 2014 Share Skrevet Mai 7, 2014 Er kodet nøkkel ja, men det er EWS2 om jeg ikke tar feil så denne kan kodes om, men det krever litt kunnskap. Det du kan gjøre er å kaste inn 2,5 eller 2,8, bare kjør med 2,8 eller 2,5 dysene med 2,0 hjerna så funker det fint det. Mange som har gjort det, men det virker jo litt så som så for meg. Men det funker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arax2 Skrevet Mai 7, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2014 Oki, det er jo en mulighet. Ja,det er så du sier.. Høres litt så som så ut:p Er det flere komponenter mellom nøkkel og hjerne som skal godkjenne koden til nøkkelen? På sykkelen min er det en Ecu som får signal av en imobeliser og en antenne som plukker opp signalet. Her måtte alt byttes,gikk ikke å bytte bare ene delen siden alt måtte inneha samme kodegodkjenning. Er det på samme måte med oppsettet av startsperren på min E39? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Mai 7, 2014 Share Skrevet Mai 7, 2014 Ja. Altså, nøkkelen har en transponder i seg som aktiveres av strøm som sendes gjennom en ringantenne i tenningslåsen. Når du vrir om nøkkelen så sendes den såkalte ISN koden mellom EWS og Nøkkel som så sender et godkjenningssignal til hjernen om at start skal tillates. Ofte derfor når man har feil på EWS så vil motor starte ett eller to sekunder for å så dø ut. Immobiliser som du kaller det er i dette tilfellet EWS. Kort fortalt så er det EWS som sender ut en kode, som nøkkelen skal gjenkjenne og sende en checksum tilbake. icemanM5 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arax2 Skrevet Mai 8, 2014 Forfatter Share Skrevet Mai 8, 2014 Takk for hjelpen;) Får se ka motor eg lander på, men kan jo høres ut som at en donorbil kan være løsningen. Da får eg jo alt av deler eg trenger:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå