Gå til innhold

BMW E92 rød feilmelding. Rattlås?


Popza
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte og importerte en E92 325d denne uken. Har nå kjørt den ca 1000km. Veldig fornøyd med kjøpet.

 

Men nå, plutselig etter en tur til Oslo, så kom det opp men melding i det jeg skulle skru av bilen her hjemme.

 

ELV Gestört(Bilen er fortsatt på tysk), og ELV! Ggf. Motor nicht Abstellen. Rød varsellampe, og den forsvinner ikke.

 

Skjønte ikke hva det var, men prøvde å ta ut nøkkel, låse bilen, sette i nøkkelen igjen og starte. Alt virker fint. Tok meg også en lengre kjøretur Ingenting er feil, alt fungerer perfekt. Tok også å prøvde rattlåse, om den var i uorden. Men nei, rattlåsen fungerer den også. Så skjønner ikke hva det er som er feil...? Noen som har vært borte i noe lignende på E90/E91/E92/E93 evnt 1serien/5serien?

 

Er lite gira på å dra på Bilia å betale skjorta slik som med forrige bil jeg hadde :/ Sprengte budsjettet litt med denne.

 

Se vedlagte bilder.

 

Tips tas i mot med stor takk!

 

 

 

Update:

 

Nå er problemet løst(enn så lenge). Skal oppdatere om feilen kommer tilbake. Men uansett, her er hvordan jeg fikset det:

 

Kjøpte en ELV-emulator fra https://www.avtotools.com/index.php?productID=437.

 

Betalte 100$ + ca 15$ i frakt. Tok 4 dager før den ble levert

 

 

 

Her er bilder av ELV-emulatoren:

 

tqbr.jpg

q9xxn.jpg

krqa.jpg

u035.jpg

 

Jeg og en kompis brukte ca 45 min på å installere den. Med en 20min pause :)

 

1. Vi satt inn nøkkelen, slik at rattlåsen gikk opp. Så tok vi av den negative polen til batteriet.

 

2. Tok av panelet ved pedalene. 3 torx-skruer.

 dips.jpg

3. Vi fjernet hele panelet, for å få god plass til å ligge der.

ts8m.jpg

4. Nå kom vi til den "vanskelige delen". Det var litt vanskelig å finne ELV-kontakten. Men hvis du ligger på ryggen å ser rett opp, og litt til høyre, så ser du den i rattstammen. Den ser ut som denne: ELV_pic_enl.jpgDen satt veldig hardt fast, så etter mange forsøk med fingrene, fant vi ut at vi skulle bruke en liten tang. Da gikk den mye lettere av!

igoeg.jpg

 

5. Da vi hadde fått ut ELV-kontakten tok vi frem ELV-emulatoren, koblet den inn, den lyste oransje i ca 1/2 sekunder, og pakket den med litt beskyttelse og teip, så den ikke hang løst. 

 

6. Satt i batteriet igjen, testet rattlåsen; med å ta inn og ut nøkkelen. Da hørte vi at rattlåsfunksjonen var borte! :D

 

7. Møtte en hyggelig kar her i byen som hadde utstyr til å fikse feilkoder osv. Han fjernet feilen for ELV failure, og nå er feilen borte.

 

Alt har sikkert kostet meg ca 900kr bare. Vi får se om feilmeldingen dukker opp igjen, men tviler. Rattlåsen er jo ute av funksjon, sånn sett. Mens han drev å skulle slette feilen, fant han også ut at bilen min manglet oppdateringer. Det kan ha forårsaket feilen også, hvem vet.

 

Eneste som er dritt nå. Er at bluetooth telefoni er ute av funksjon; det skjedde etter jeg fjernet batteriet. Kanskje en sikkring? hvem vet. Skal sjekke det ut i morgen.

 

Håper noen får bruk for dette i fremtiden! :)

post-70819-0-45110000-1400799636_thumb.j

post-70819-0-68904300-1400799643_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uhørt at de rattlåsene slår seg vrang, ny rattstamme og koding er løsningen.

Kosta meg 5000 med ansattepris for rattstammen, så koster nok litt. (kompis som monterte for meg så vet ikke hva det koster).

 

Og om ikke så lenge vil mest sansyneligvis bilen nekte å starte pga rattlåsen.

 

På den positive siden så er nye rattstammene forbedret del og problemet ute av verden når den skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uhørt at de rattlåsene slår seg vrang, ny rattstamme og koding er løsningen.

Kosta meg 5000 med ansattepris for rattstammen, så koster nok litt. (kompis som monterte for meg så vet ikke hva det koster).

 

Og om ikke så lenge vil mest sansyneligvis bilen nekte å starte pga rattlåsen.

 

På den positive siden så er nye rattstammene forbedret del og problemet ute av verden når den skiftes.

 

 

Faen altså... Hvor mye kan det komme på for "vanlige" folk tror du?

 

Noen med tips på hvordan jeg kan gjøre det billigere(utenom DIY)? fks reparere den i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig på hva du skal ha reparert, og hvor kostnaden faktisk ligger.

Bare husk at om det skulle være noe reklamasjon så må du tilbake dit. Og du bør få verkstedet til å bekrefte diagnosen slik at om noe annet skulle være feil( lite sannsynelig her da du bytter så komplett del av systemet). så kan du klage på diagnosen, ikke bare reperasjonen.(F.EKS de bytter feil del,)

Så mange som dreit seg ut på lignende ting på volvo, spurte bilia om hva de trodde var feil uten å få en reell diagnose, dro til sverige og bytta del, og så var det ikke den 
Så klager de til bilia for at de ba dem gjette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok elektronisk styring du har på den E9x din. Er vell sånn at du kan styre som vanlig men den går i en nødmodus. Mener du mister funskjoner relatert til styringssytemet når du har den feilmeldingen, som f.eks hvor responsivt rattet skal være i visse hastigheter osv. Må jo uansett ha diagnose på den for å se hva som er problemet. Tror ikke det er mulig med service på elektronisk styresnekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er rattlås symbolet, og EVL er rattlås, ikke elektronisk styring.
Byttet rattstamme  på biler med tilsvarende problemer som feilmeldinga over her, noen nekter også å starte, da bilen ikke merker at rattåsen løser ut. (at den ikke vil la deg kjøre med låst ratt er jo forsovidt fornuftig.)

 

Elektronisk styring er ikke så vanlig på E9x, kan ikke huske å ha sett en med(skal ikke si det ikke finnes for har ikke sjekka det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er rattlås symbolet, og EVL er rattlås, ikke elektronisk styring.

Byttet rattstamme  på biler med tilsvarende problemer som feilmeldinga over her, noen nekter også å starte, da bilen ikke merker at rattåsen løser ut. (at den ikke vil la deg kjøre med låst ratt er jo forsovidt fornuftig.)

 

Elektronisk styring er ikke så vanlig på E9x, kan ikke huske å ha sett en med(skal ikke si det ikke finnes for har ikke sjekka det.)

Er jo ikke uvanlig med elektronisk styresnekke, jeg har jo det på min bil. Mao styresnekken er ikke servodreven som forgjengeren E46. Tror det er mer vanlig med elektronisk fremfor servo på E9x modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva det koster å gjøre jobben i Norge? Noen som har gjort det?

 

Ser at det koster ca 6000kr for ny komplett rattstamme på GS(regner med at det er original del).

Men skal du bare bytte rattstammen uten å verifisere at den faktisk er ødelagt? Er sjeldent en god ide å bare bytte deler fordi folk har måtte gjøre det på sin bil.

Har du prøvd å bruke reservenøkkelen? Fikk opp det ikonet på bilen min da bare svingte jeg helt til enden H/V så forsvant feilen og siden har jeg ikke sett det. Kan også være en sensor som skaper seg, som ikke registrerer hvor rattet er plassert.

Oversatt i Google translate:

ELV forstyrret

ELV er etter stopp

Motor ikke lenger utgitt

Ingen starte mulig.

Når motoren er i gang, ikke stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte tilfeldigvis en gammel nabo på Shell i dag. Hun kunne fortelle meg hun hadde akkurat hatt samme problemet med sin 1-serie. En kar i byen her har en OBD-scanner og hadde lest av, også forsøkt å fjerne feil-koden. Etter han hadde fjernet den; hadde feilen forsvunnet og ikke kommet tilbake for henne.

 

Skal kontakte han i morgen, for å se hva som skjer med min bil om feilkoden blir forsøkt fjernet.

 

Holder posten i live, frem til jeg finner en løsning; så noen kan dra nytte av den i fremtiden, med samme feil som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke uvanlig med elektronisk styresnekke, jeg har jo det på min bil. Mao styresnekken er ikke servodreven som forgjengeren E46. Tror det er mer vanlig med elektronisk fremfor servo på E9x modellene.

E8x og E9x er veldig like teknisk sett,

Begge to har jeg sett servoen på, og bytta bla. tannstenger. De har ofte konvensjonell motordreven servopumpe.

Styresnekke har ingen av de, siste bmw jeg vet du fikk med snekke er vel E39 med V8.

E9x har ikke fullelektrisk servostyring som enkelte nyere biler har, men er mulig de har elektrisk servopumpe på noen motorer.

Men kan godt hende du har aktiv servostyring (enten hvor tung den er på rattet varierer etter hastighet, eller at antall omdreininger for å nå full sving varierer.)

Men det er noe helt annet.

Hadde samme problem som OP her i min 1 serie, der kjørte jeg bilen til jobb, uten problem, skulle kjøre til lunch, ville den ikke starte pga rattlåsen ikke løsnet ut, feil på EVL.

Men jeg merket når jeg tok ut rattstammen at rattlåsen ikke løsnet 100% ut.

2 kompiser som jobber på bmw som jeg snakka med da sa dette ikke er uvanlig, spessielt på tidligere E9x og E8X bilene.

Har også hatt inne ett par kundebiler med forskjellige varianter av rattlåsproblemet og byttet rattstamme.

Diagnose før bytting er alltid lurt, men ganske sikker på at det ender med bytte av rattstamme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kall det hva du vil EPS er navnet på systemet ihvertfall. tannstang, du forsto nå hva jeg mente. Den blir ihvertfall solgt som en enhet og har ingen servopumpe som blir drevet på reimhjulet, den har heller ingen beholder som kan fylles veske på https://www.google.no/search?q=32106793457&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=NXCBU4OTOsWxO5yYgdgL&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1746&bih=890#imgdii=_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...