Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har aldri helt skjønt meg på dette.

Høy/lav ET betyr ? 

etc ? hva er regelene her ? 

når bruker man spacere ? 

etc ? 

Så lenge bolt sirkel og nav sirkel er likt passer jo felgen på bilen men nødvendig vis ikke i hjulbuen ? 

Skrevet

Lav ET: hjulene går lenger ut mot hjulbue.

Høy ET er motsatt.

Du har et originalt ET på hver modell og med dette kan man avvike med 7,5 per side (totalt +/- 15 i endret sporvidde) Har bilen din f.eks ET42 originalt, kan du endre til felg med ET mellom 35-49. Ikke nødvendigvis at det passer med alle de forskjellige innpressene, men det kommer jo an på bil og felgbredde.

Bruker du ET utover de 7,5 man kan endre, eller spacere, må du ha TÜV papirer o.l. Og få det godkjent i vognkort. Har du felg med ET40 og putter på 10mm spacer, får du ET30.

Spacer bruker du når du vil ha felgene lenger ut, enten pga look, eller pga dårlig klaring mot f.eks. Justerbar senk.

Skrevet

Låner tråden din jeg vebjørn13 istede for og starte en ny ;)

Hvor tykke spacere kan man ha på framfelgene når de er med innpress 40, uten at det går utover navbredden? Hvor liten navbredde kan felgen ligge på?

Bilen det er snakk om er en E46 med justerbart senkesett! Syns felgen ligger for langt innom skjermkanten sånn som det er nå! 

Bakfelgen går utenom skjermkanten men den har innpress 35 med 5mm spacere

Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener, men hvis du tenker på den kanten på navet, som felgene hviler på (?), så kan du f.eks. kjøre 5mm spacer pr side, evt fra 10mm per side og større, kjøper du bare spacer med kant på. For 20mm per side og større, kan du kjøpe skrudde spacere med kant. Da skrur du de rett på navet og så får du nye bolthull til felgene.

Skrevet

Tenker på kanten på navet ja

Lurte bare på om at det går bra med 10mm spacere fram? D blir jo mindre kant på navet men det har vel ikke så stor betydning?

Og bør man kjøpe nye hjulbolter som er 1cm lenger?

Skrevet

Når jeg spacer 10mm pr felg, så kjøper jeg spacere med kant på. Og du bør ikke ha 10mm lengre bolter, du MÅ ha det :P

Hvordan ser spacerne med kant ut? Har GS bildeler slike du snakker om nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...