Gå til innhold

Bremseproblemer e39

Flua
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 523i 98 mod, som jeg har problemer med bremsene på. Har lite bremseeffekt, og må trå veldig hardt på pedalen for å stoppe. Har nok noe hjelp fra BKF, da jeg klarer å låse hjulene (ihvertfall ett), om jeg tråkker hardt.

Symptomene er:

- Dårlig bremseeffekt når motoren går på tomgang, type om jeg clutcher og glir inn til et kryss.

- Kan oppleve litt ugjevn gange om bilen står på tomgang, og jeg bremser.

- Pedalen glir lett inn et stykke, for så å bli hard (går ikke i bunn)

Mistenkte at det var vann i BKF, så koblet fra vakumslangen og prøvde å suge ut vann med ei pumpe - fikk ikke ut noe vann. Sjekka også tilbakeslagsventilen, som virker til å fungere. Det er en del motstand å blåse gjennom fra BKF til motor, men med trykkluft er det stor strømning. Det lekker noe tilbake i sperreretningen, men ikke mye.

Om jeg pumper på bremsepedalen uten motor i gang, glir pedalen ikke inn når jeg starter bilen. Med tanke på at det var litt motstand i tilbakeslagsventilen holdt jeg trykket på pedalen lenge, uten at den gled inn. Mistenker derfor at det er noe galt med BKF.

Prøvde å bråbremse fra god hastighet, for så å kjenne på skivene. Alle skivene var varme, så tror ikke det er problemer med fordelingsventil/bremsekretsene. Har tatt diagnose på bilen, og det var ikke noen feil på ABS-modulen.

Bremseveska blei bytta for tre års tid siden. Må bytte bremserøra til bakbremsene på grunn av rust, så bremseveska blir bytta samtidig med det neste helg. Har ikke målt vakuum på motoren, men skulle tro at bilen hadde ugjevn gange/feilmeldinger dersom det var problemer med dette.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om jeg pumper på bremsepedalen uten motor i gang, glir pedalen ikke inn når jeg starter bilen. Med tanke på at det var litt motstand i tilbakeslagsventilen holdt jeg trykket på pedalen lenge, uten at den gled inn. Mistenker derfor at det er noe galt med BKF." (This is a clue)

Ja, der har du egentlig bekreftet at feilen ligger i BKF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om jeg pumper på bremsepedalen uten motor i gang, glir pedalen ikke inn når jeg starter bilen. Med tanke på at det var litt motstand i tilbakeslagsventilen holdt jeg trykket på pedalen lenge, uten at den gled inn. Mistenker derfor at det er noe galt med BKF." (This is a clue)

Ja, der har du egentlig bekreftet at feilen ligger i BKF.

Mistenker det ja, men skal vel mye til for at BKF streiker. Har uansett fått tak i ny BKF og hovedbremsesylinder, så håper det løser saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med skruinga nå (var en del ting å gjøre med tanke på EU). Bytta BKF og hovedbremsesylinder (kjøpte begge på skraphandler), bytta bremserør bak og lufta samtlige kretser. Kjørte også ABS pumpa ved å kortslutte over releet til denne under lufting.

Problemet med bremsene er borte, har aldri hatt så gode bremser før tror jeg! Mistenker at det var hovedbremsesylinderen som var synderen. Håper du får orden på bilen din al3x :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...