Stonescream Skrevet Juni 11, 2014 Skrevet Juni 11, 2014 Hei Har en 2001 E39 stasjonsvogn som nå begynner å føles litt "løs" fremme. Vanskelig å forklare, men bilen sporer litt når jeg kjører på ujevn asfalt, i svinger er den liksom ikke "helt som den skal" og det rister litt i rattet rundt 90 - 100. noen ganger en del, andre ganger mye mindre. Siden bilen nå har humpa litt over 150 000 km hvor noen 1000 på dårlige Osloveier, tenker jeg å se over forstillingen for å evt skifte det som bør skiftes osv. Så, hvordan begynner man på å sjekke hva som er galt, bør skiftes og slikt. Har kikka litt rundt når jeg har skifta bremseskiver og klosser og ser da deler som er lett synlige har morkne pakninger. Har også opplevd knirking når jeg vrir på rattet fra venstre side av bilen. Takknemlig for tips og evt guider til hvor man begynner. Har ikke hatt tid til å søke så mye rundt enda, men når jeg får gjort det, kan jeg oppdatere tråden med evt nyttig info jeg finner. Bilen står på ikke helt nye, men fortsatt mye mønster igjen type, sommerdekk med 225/50( eller 60) 16" originalfelger.
^B^M^W^ Skrevet Juni 11, 2014 Skrevet Juni 11, 2014 Det som ofte blir dårlig først er foringen i kasterstaget / øvre bærearm (thrust arm / upper control arm) som går på skrå fremover fra spindelen. Jeg skiftet nettopp hele disse stagene på min 2003 E60 som har veldig likt hjuloppheng, 130' km på vestlandsveier. Det går å skifte kun foringer om man har presse til det, men kuleleddene var uansett også modne for utskiftning på min. Symptomene på min var "løs" følelse, nesten som dødgang i styringen og dårlig selvoppretting. Jeg har i hjulopphenget kun tidligere skiftet foringene til fremre stabilisatorstag som var blitt ovale og lagde klunkelyd over skarpe kanter. Verken disse eller kasterstagsforingene var imidlertid synlige morken, jeg ville planlagt snarlig skifte av noe som ser morkent ut. Jeg kan anbefale denne guiden til bytte av kasterstag, det skal være likt for din dersom du ikke har 540i.
Stonescream Skrevet Juni 13, 2014 Forfatter Skrevet Juni 13, 2014 Hei takk for svar, bilen er en 520 så guiden er til nytte. Får sette bukker under bilen og forsøke å dra/riste, røske og generelt se over om jeg ser eller merker noe slarkete greier. Skifta caster staga på den gamle E34 bilen, men da var det mer risting ved bremsing osv som var symptomene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå