Gå til innhold

Løsne kuleledd fra holderen/setet.

rolfi
 Share

Anbefalte innlegg

Driver og skal bytte de øvre bærekulene foran på X5en nå, og har støtt på et problem. Et ganske stort et...

Bærekula ser sånn ut:

375-434-thickbox_zps742cb286.jpg

Den er presset opp i "navet" og skrudd fast med to skruer:
T2eC16FHJG8E9nyfmGPBRGlJPRn60_57_zps9fe8

Når alt er montert, ser det slik ut: Det er såvidt 1cm klaring til drivakslingen.

user70676_pic2299_1393869010_zps676ed995

Til å få disse ut, bruker BMW glidehammer. På høyre side nappet jeg ut kula med glidehammer, sånn at kun holderen/setet til kula sto igjen. Da var det bare å borre et hull, sette oppi en bolt med mutter og stor skive, feste den til glidehammeren og ta to napp, så kom alt ut.

MEN på venstre side er gjengene på kula ødelagte og hullet i enden har ikke unbrakospor lengre, så jeg får ikke festet glidehammeren. Derfor skulle jeg hatt noen tips for å kveste dette her nok til at kula popper ut (evt med litt hjelp av en griptang). Det er litt begrenset hvor mye varme jeg kan bruke, for å ikke skade noe annet i nærheten, og jeg er egentlig tom for idéer.

Har holdt på med disse jævla kulene alt for lenge allerede, så hadde håpet å kunne bli ferdig i dag.

Jeg har prøvd med meisel mellom navet og setet til kula, men kommer bare til på den ene siden. Da sklir den skjevt i hullet, og kiler seg bare enda mer.

Alle tips og triks blir satt pris på! :) Får jeg bare ut kula, er setet null problem å få ut.

Kunne det vært et triks å frese litt på kula, for å få den litt ru, og prøve å få festet gjengedelen på en drill/muttertrekker og gi bånn gass? Vil den da kanskje kunne "spise" seg ut av plasten den sitter i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par forslag.. Vet ikke hva du har av utstyr, men sett glidehammeren på kula og sveis fast en mutter i enden for å holde den der. kapp kula for å fri glidehammeren.

Eller bare kapp kula helt oppe på stammen og bor deg igjennom. For å bruke glidehammeren slik du gjorde på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)
Når glidehammeren er på, er det ikke plass til å sveise på mutter. Men har tenkt på å sveise på en bolt på enden.

Når jeg setter drillen på den, vil ikke bare kula snurre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro og dro og dro og dro med glidehammeren. Helt umulig. Varmet, kjølte ned, ingenting hjalp.

Måtte til slutt frese i stykker kula, for å få den ut. Da satt setet igjen, og det måtte også freses ut. Det var absolutt ikke noen som helst antydning til at det skulle bevege seg. Jeg har ALDRI vært borti noe som har sittet så ekstremt jævlig som det der før. Jeg vil sende blomster til oppfinneren av luftfres og roterende fil. Jeg tror seriøst ikke vi hadde klart oss uten på denne jobben!

Nå er heldigvis alt byttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...