johnolav Skrevet Juni 16, 2014 Share Skrevet Juni 16, 2014 Har en BMW E90 2006 mod. 320d med et Air Condition problem. Det er ingen virkning i AC, så jeg leste ut feilkodene, for å se om jeg fant noe der. Merkelig nok var alt i sin skjønneste orden her. Tenkte at det var problem med at gass hadde lekket, så fikk et verksted til å ta en AC service på den, i håp om at dette skulle hjelpe. Verkstedet ringer meg og kan fortelle at det kun hadde lekket ca 150g. med gass, noe som normalt sett ikke burde ha så mye å si, de etterfylte anlegget, men fortsatt ingen kjøling. De reagerte på at kjøleviften framme ikke var i drift og mente dette kunne ha noe med saken å gjøre, men meg bekjent skal det svært mye varme og tomgangskjøring til før at denne starter. Sånn ellers så er det ingenting som indikerer på at det ikke skal virke, AC knapp lyser konstant når den er aktivert. Jeg har etterhvert prøvd å sette meg inn i hvordan AC kompressoren fungerer på denne bilen, med tidligere erfaring fra E46 320d, sitter det en magnet clutch som aktiverer kompressoren, på E90'en ser det ut til at det er en annen patent. Etter det jeg kan lese meg frem til, har de brukt en variabel AC kompressor på Diesel modellene, noe som betyr at kompressoren går hele tiden. Det store MEN'et er at de også her visstnok har en slags clutch/slurekobling som skal gi et mykere drag på kompressoren. Det ser ut til at dette er gummi mot gummi, BMW lager et rep. sett her, men jeg har enda ikke funnet noen som har hatt problemer med dette eller byttet det. AC kompressoren får strøm, men den viser ca 10,7 V, uansett turtall, kalde/varme innstillinger på klima osv. så er jo noe i tvil på om den får det den skal ha. Har ikke turt å fore den med 12 V enda, da jeg ikke vet hvordan styringen av den fungerer.... Alt av sikringer skal også være i orden. (Sjekket av både meg og verkstedet...) Når det gjelder trykk osv. regner jeg jo med at dette skal være i orden etter service, men finnes det måte å lese ut verdiene med f.eks. INPA e.l.? Tenker på trykk på lav/høytrykkside, temperaturer osv. Dette skjedde antakeligvis i høst/vinter som var, men ikke lagt merke til det før nå, når det ble så alt for varmt....... Hvis noen har tips til en som begynner å gå tom for idéer, tas de imot med stor takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tnrfd Skrevet Juni 16, 2014 Share Skrevet Juni 16, 2014 Har samme bil og samme problem. Har vært på AC service og de sa at gass trykk osv var ok, men systemet starter ikke opp. Du kan forøvrig lese at trykk/temperaturer i INPA. På min bil så stiger trykket fra 4-5bar til 6-8bar (avhengig av utetemperatur) når kompressoren aktiveres så noe skjer ihvertfall. Har også prøvd å kjøre diagnose i DIS (da starter kjølevifta osv), men ingen kjøling, Skal på BMW verksted neste uke så finner vel ut av det da. Hvor målte du at kompressoren får strøm? På selve kontakten som sitter på kompressoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnolav Skrevet Juni 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2014 Har samme bil og samme problem. Har vært på AC service og de sa at gass trykk osv var ok, men systemet starter ikke opp. Du kan forøvrig lese at trykk/temperaturer i INPA. På min bil så stiger trykket fra 4-5bar til 6-8bar (avhengig av utetemperatur) når kompressoren aktiveres så noe skjer ihvertfall. Har også prøvd å kjøre diagnose i DIS (da starter kjølevifta osv), men ingen kjøling, Skal på BMW verksted neste uke så finner vel ut av det da. Hvor målte du at kompressoren får strøm? På selve kontakten som sitter på kompressoren? Hei, Det var på stikket inn til kompressoren jeg målte ja. Jeg håper BMW får fikset din bil da Fint om du sier fra, dersom dere kommer noen vei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Juni 18, 2014 Share Skrevet Juni 18, 2014 Slenger meg på denne tråden her da jeg har samme problem som deg A/C kompressoren slår seg ikke inn via denne magneten. Jeg har en feilkode på termostaten, skal bytte denne og se om det har noe med saken å gjøre. Men tviler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Juni 18, 2014 Share Skrevet Juni 18, 2014 Eg har og problem med ac på min e91, men på min blinker ac lampa inni bilen men finner ingen feilkoder. Hvor sitter kontakten til kompressoren? Kommer eg til ovenfra eller må eg under bilen? Det er forresten ein 06 320d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tnrfd Skrevet Juni 25, 2014 Share Skrevet Juni 25, 2014 Hei, Det var på stikket inn til kompressoren jeg målte ja. Jeg håper BMW får fikset din bil da Fint om du sier fra, dersom dere kommer noen vei. Var lite gass som var problemet allikevel. Første verkstedet jeg var på hadde tydeligvis ikke peiling. Nå er det kjølig i bilen igjen:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnolav Skrevet Juni 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2014 Eg har og problem med ac på min e91, men på min blinker ac lampa inni bilen men finner ingen feilkoder. Hvor sitter kontakten til kompressoren? Kommer eg til ovenfra eller må eg under bilen? Det er forresten ein 06 320d. Jeg fikk tak i dette ovenfra, men måtte demontere kanalen som går fra nyrene og inn til innsuget, for i det hele tatt å komme ned til kompressoren. Sånn ellers så satt den dumt til og brukte en del tid på å finne stikket. Det sitter på oversiden av kompressoren. Beklager noe sent svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnolav Skrevet Juni 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2014 Var lite gass som var problemet allikevel. Første verkstedet jeg var på hadde tydeligvis ikke peiling. Nå er det kjølig i bilen igjen:) OK, da ble jo jeg også plutselig i tvil på om det virkelig er nok gass på anlegget. Kan jo tydeligvis ikke stole på alle verksted..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnolav Skrevet August 5, 2014 Forfatter Share Skrevet August 5, 2014 Da var også mitt AC anlegg i orden igjen. Det var faktisk reimskiva på kompressoren som hadde knekt fra akselen. Merkelig nok så var det ingen antydninger til lyder eller visuelle feil, før jeg fikk tatt av deksel og plukket ut reimskiva. Det finnes vel et rep kit til dette, men jeg fikk en kamerat til å dreie ned indre del av reimskiva, samt delen som satt på akselen. Fikk dreiet et mellomlegg her, presset dette sammen og vips, der fungerte AC igjen Snakk om frustrerende..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå