Gå til innhold

Bytte av kjede på e61 520d 177hk 2008mod!


tic88
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har byttet kjede på E61 520d 177hk 08 mod ?

 

Noen av dere som har en tråd på hvordan dette gjøres,isåfall hadde jeg blitt glad=)

 

Det skal være en tråd på dette i forumet, da med reparasjon etter havari.

Om du skal reparere før havari er det litt enklere, du slipper da å demontere topplokket.

Jeg vet ikke hvor kyndig du er på motor, men dette er ikke en umulig oppgave for en kyndig hobbymekaniker.

Disse motorene har som mange kanskje vet registerkjede i bakkant av motoren, og det er da best å bare ta ut motoren for denne jobben.

Det er imidlertid gjort reparasjoner med motoren sittende i bilen ved å tilte ned motoren i bakkant.

Jeg ville tatt ut motoren i allefall om det er første gang du gjør en slik jobb.

Du må skifte begge kjedene, både øvre og nedre, samt strammeskinner og løpeskinner.

Bunnpanne må ned da kjede til oljepumpe må av før nedre registerkjede kan demonteres.

Du vil trenge spesialverktøy for "timing" av av kamaksling, dette kan kjøpes relativt billig på nettet. 

Motorer før Mars 2008 skal iflg BMW ha ny veivaksling, men jeg vet om flere som har skiftet bare kjeder og skinner på tidlige motorer og kjørt flere 10 talls tusen km etter dette.

Jeg vil uansett råde deg til å reparere før det "smeller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FritzP skriver mye bra her. Det er en annen her i forumet som har hatt havari på sin 123d, husker ikke navnet dessverre :)

 

Men han fikk byttet hele greien med en venn som er mekaniker. Har skrudd en god del selv på BMW men jeg vet virkelig ikke om jeg ville tatt sjansen på denne. Det er en stor jobb som tar en BMW kyndig mekaniker en til to dagers arbeid. Motor må ut som det skrives hvis du skal bytte hele, hvis du bytter kun nedre så mener jeg å huske at det går nedenifra. Men det er trangt! Noen skriver og at de ikke skjønner at BMW har puttet registerkjedet bak men det er en god grunn til det. (Massestabilisering av motoren ved hjelp av dobbelmasse svinghjulet, får motoren til å gå jevnere og mindre vibrerende)

 

Nå er det en stund siden jeg har sett arbeidsbeskrivelsen til BMW men det stemmer at det var feil design på veivaksling før 2008 mod. Etter 2008 så er det nye skinner og tannhjul. Det skjedde og et endelig redesign i mars 2011 slik at motorer etter dette ikke er påvirket av reg.kjede problemer. Bytte veivaksel er ikke bare bare og det krever enorm presisjon og justering.

 

Uansett, du bør først sjekke om motoren har tatt skade (ventiler etc.) før du reparerer. Evt. kan det beste være å kjøpe en brukt motor faktisk. Er usikker på om det er så lett å få tak i spesialutstyr som er rimelig nok, har ikke sett det på nettet men som FritzP skriver så får du det billig på nettet. Det må du ha. 

 

Lykke til. Kjipt at du ble en del av de tusen som har slitt med dette! I det siste har jeg lest at det internt hos BMW snakkes om at synderen kan være auto start/stopp funksjonen som starter motoren tusenvis av ganger i løpet av levetiden enn det som er normalt. Rykk napp, snapp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FritzP skriver mye bra her. Det er en annen her i forumet som har hatt havari på sin 123d, husker ikke navnet dessverre :)

 

Men han fikk byttet hele greien med en venn som er mekaniker. Har skrudd en god del selv på BMW men jeg vet virkelig ikke om jeg ville tatt sjansen på denne. Det er en stor jobb som tar en BMW kyndig mekaniker en til to dagers arbeid. Motor må ut som det skrives hvis du skal bytte hele, hvis du bytter kun nedre så mener jeg å huske at det går nedenifra. Men det er trangt! Noen skriver og at de ikke skjønner at BMW har puttet registerkjedet bak men det er en god grunn til det. (Massestabilisering av motoren ved hjelp av dobbelmasse svinghjulet, får motoren til å gå jevnere og mindre vibrerende)

 

Nå er det en stund siden jeg har sett arbeidsbeskrivelsen til BMW men det stemmer at det var feil design på veivaksling før 2008 mod. Etter 2008 så er det nye skinner og tannhjul. Det skjedde og et endelig redesign i mars 2011 slik at motorer etter dette ikke er påvirket av reg.kjede problemer. Bytte veivaksel er ikke bare bare og det krever enorm presisjon og justering.

 

Uansett, du bør først sjekke om motoren har tatt skade (ventiler etc.) før du reparerer. Evt. kan det beste være å kjøpe en brukt motor faktisk. Er usikker på om det er så lett å få tak i spesialutstyr som er rimelig nok, har ikke sett det på nettet men som FritzP skriver så får du det billig på nettet. Det må du ha. 

 

Lykke til. Kjipt at du ble en del av de tusen som har slitt med dette! I det siste har jeg lest at det internt hos BMW snakkes om at synderen kan være auto start/stopp funksjonen som starter motoren tusenvis av ganger i løpet av levetiden enn det som er normalt. Rykk napp, snapp!

 

Jeg holder nå på med en slik motor fra en 118d. 2007 mod, den har den veivakslingen som skal byttes iflg BMW.

Denne har havarert kamkjede og det er fullt havari i toppen som følge.

Årsaken her er defekt løpeskinne til øvre kamkjede, denne har gått i stykker og kommet i klem mellom pumpedrev og kjede med det som følge at det øvre kjedet har tannet over. Her var det altså ikke det nedre kjedet som har røket slik som det ellers har vært rapportert.

Det skal imidlertid sies at det nedre kjedet var temmelig slakt og strammeren hadde nesten ikke mer å gå på.

Jeg skal ikke spekulere for mye i årsakene til at dette skjer, men faktum er at kjedene ser ut til å bli utslitt og slakke med det som følge at det enten går av eller ødelegger stramme/løpeskinner. 

Jeg tenker å sette i stand denne motoren om det viser seg at det er lønnsomt og kan i denne forbindelse legge ut litt bilder og tekninsk info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg holder nå på med en slik motor fra en 118d. 2007 mod, den har den veivakslingen som skal byttes iflg BMW.

Denne har havarert kamkjede og det er fullt havari i toppen som følge.

Årsaken her er defekt løpeskinne til øvre kamkjede, denne har gått i stykker og kommet i klem mellom pumpedrev og kjede med det som følge at det øvre kjedet har tannet over. Her var det altså ikke det nedre kjedet som har røket slik som det ellers har vært rapportert.

Det skal imidlertid sies at det nedre kjedet var temmelig slakt og strammeren hadde nesten ikke mer å gå på.

Jeg skal ikke spekulere for mye i årsakene til at dette skjer, men faktum er at kjedene ser ut til å bli utslitt og slakke med det som følge at det enten går av eller ødelegger stramme/løpeskinner. 

Jeg tenker å sette i stand denne motoren om det viser seg at det er lønnsomt og kan i denne forbindelse legge ut litt bilder og tekninsk info.

Antatt feel design på løpeskinne. De nye har nytt design. Skjekk N47 timing chain puma case på google så får du en detaljert beskivelse. Modeller før 2008 hadde og feil på veivaksel så etter det er det revidert design på den også. Det er det øvre kjedet som pleier å ryke eller hoppe av på N47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...