Gå til innhold

Trenger hjelp å kunnskap fra Alle som kan BMW

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal nå kjøpe meg ny bil.. Ny brukt bil rettere sagt.

Jeg har aldri eigd Bmw før i mitt liv, så jeg håper det finnes noen som kan hjelpe meg litt frem til riktig valg. [-o<

Har sett litt på Bmw fra 2004-2006 modeller. 760i, 750i, og 535d.

Har ingen verdens peiling på disse bilene, om hva er spesielt bra, og hva skal en unnvike....

All info er nyttig. Jeg har selvfølgelig noen kriterier; Holdbarhet, komfort, Lyd av eksos og motor, veigrep, og rask bil..

Har hørt at v8 motor i 750 er mye mer morsomere å kjøre enn 760, da med tanke på heftig motor/eksos lyd.. Jeg vet ikke ..

Sett på litt filmer på youtube, men synes jo at 760 gir nokså fet lyd også jeg :)

535d.. det er jo ett dieseldyr, men svært kraftig motor (om en optimerer motor o.l) fra 272-385hk og sinnsyk nm på rundt 760.. Fin bil i  utsendet sånn sett, og motor går sikkert greit den, men der er vel ingen heftig lyd på den.. eller tar jeg feil her ??

Så holdbarhet,komfort, lyd av motor og eksos, veigrep og rask bil.. dette er kriterier som er i fokus.. Det er sikkert mange av dere som vet mye om Bmw, så jeg rekner med jeg er i trygge hender her inne. :)

Har kjørt MB w203 en go stund nå.. er en org. 150hk, 360nm, 6 trinns manuell gir. Optimert motor, så yter nå ca. 210hk, og 500Nm.. Grei lyd av motor, men ingenting spesielt fra eksos. Komforten er så som så, heilt greit.. men vil prøve noe nytt, helst en bensiner som går bra å høres gått.. :)

Så sleng inn info om disse 3 bilene.. alt er nyttig for øyeblikket.

Mvh.

Skrevet

Hva er prisklassen din sikter deg inn på her? 

Er det C klasse du kjører i nå? Så blir det en annen verden og gå til en 7 serie.

Er stor forskjell på en lite utstyrt 7 serie i forhold til en med alt mulig :)

Noe sier meg at jo mer utstyr den har jo mer feil kan det bli, men det må jo ikke være sånn. 

750 har vel V8 (?) på 360 hk og 760 har V12 med 438 hk. V12 veier jo mer, så hvor stor forskjellen vet jeg ikke. 

750 kom år 2006. Før det så var det 745. 

E65 er sedan og E66 er limosin utgaven, om det har noen betydning for deg :) 

Lydmessig så er det vel lite som slår V12, men det er jo en smak sak :) 

Skrevet (endret)

Velkommen til forumet :)

Et klokt valg å vurdere disse bilene! Jeg kan dessverre ikke si så mye om 535d (om det er E60/E61 du tenker på), men jeg har selv en E65 som jeg er storfornøyd med.

E65 er en bil som krever like mye tilsyn og vedlikehold som alle andre biler slik jeg ser det. Enkelte uheldige øyeblikk med kostbare utskiftninger kan selvfølgelig oppstå, men faktisk så har min E65 vært den bilen med billigst vedlikehold frem til nå. Du vurderer en med V8 eller V12, noe jeg også hadde byttet til dersom jeg hadde hatt mulighet (les: råd til).

V8 motorene har hatt en del problemer med pakninger til et rør gjennom V-en. Dette er en omfattende og kostbar reparasjon, men jeg har sett at noen har kommet opp med en langt enklere løsning som gjør at du slipper å demontere nær sagt hele motoren. V12-en har jeg ikke hørt at har dette problemet, men jeg har heller ikke lett etter noen som har hatt trøbbel. Drivstofføkonomi blir nok litt annerledes med en V8 eller V12 kontra diesel, men du får jo en fantastisk lyd, følelse og respons. Dieselutgavene er ikke noen sinker det heller, men er ikke så "snappy" som en bensin. Det finnes selvfølgelig trimmemuligheter på en diesel, i tillegg til at de kommer i litt halvspreke utgaver som 745d (V8).

Generelt om E65, så har de mye elektronikk og opptil flere ting som kan gå galt. Mye av det som finnes av tips, triks, moduler og programvare kan leses opp om rundt E60/E61, men bilene er allikevel ikke helt like. Generelt så oppfatter jeg det som at en facelift-utgave har langt mindre problemer enn en eldre utgave (facelift fra 03/05). Her var det også mange betydelige oppgraderinger, spesielt rundt navigasjon/MMI, lys, motor og kosmetiske detaljer. Jeg vil på det sterkeste (!) anbefale en faceliftet versjon.

Om du ser etter en 750i eller 760i/Li så får du sannsynligvis tak i en med en god del utstyr, men vær uansett nøye med at du får alt du ønsker deg. En del av ekstrautstyret er komplisert og kostbart å ettermontere. Generelt så vil jeg si at dette utstyret MÅ en E65 ha (smak og behag dog):

S220A Self-levelling suspension

S248A Steering wheel heater

S255A Sports leather steering wheel

S2VAA Chassis & suspens. setup"Adaptive Drive"

S316A automatic trunk lid mechanism

S322A Comfort access

S323A Soft-Close-Automatic doors

S415A Sun-blind, rear
S416A Roller sun vizor, rear lateral

S430A Interior/outside mirror with auto dip
S431A Interior mirror with automatic-dip

S455A Active seat for driver and passenger
S456A Comfort seat with memory

S488A Lumbar support, driver and passenger
S494A Seat heating driver/passenger

S521A Rain sensor
S524A Adaptive Headlights

S536A Auxiliary heating
S541A Active cruise control

S677A HiFi System Professional DSP

Dette er bare et lite utdrag jeg kjapt ser igjennom at er nødvendig, men det kan hende du har andre meninger enn meg. Om du vil spare penger på utstyr, så er det fortsatt noen options du ikke må finne på å utelate (merket i fet skrift).

Selv kjører jeg et dieseldyr, men ønsker meg en bensinutgave etterhvert. 730d-en jeg har er fin på langkjøring, men i aksellerasjonsøvelser så merker jeg at det er en tung bil. Så klart, det meste av normale Passater og dagligdagse biler henger ikke på ut fra lyskrysset, men det er definitivt ikke en racer. 

Vel, jeg kunne ha skrevet lenge, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Du får spørre om noe spesifikt om du lurer på noe mer :)

Edit: Kanskje tråden burde vært flyttet til "Annet BMW og motorprat"?

Endret av Bayerfun
Skrevet

Velkommen til forumet :)

Et klokt valg å vurdere disse bilene! Jeg kan dessverre ikke si så mye om 535d (om det er E60/E61 du tenker på), men jeg har selv en E65 som jeg er storfornøyd med.

E65 er en bil som krever like mye tilsyn og vedlikehold som alle andre biler slik jeg ser det. Enkelte uheldige øyeblikk med kostbare utskiftninger kan selvfølgelig oppstå, men faktisk så har min E65 vært den bilen med billigst vedlikehold frem til nå. Du vurderer en med V8 eller V12, noe jeg også hadde byttet til dersom jeg hadde hatt mulighet (les: råd til).

V8 motorene har hatt en del problemer med pakninger til et rør gjennom V-en. Dette er en omfattende og kostbar reparasjon, men jeg har sett at noen har kommet opp med en langt enklere løsning som gjør at du slipper å demontere nær sagt hele motoren. V12-en har jeg ikke hørt at har dette problemet, men jeg har heller ikke lett etter noen som har hatt trøbbel. Drivstofføkonomi blir nok litt annerledes med en V8 eller V12 kontra diesel, men du får jo en fantastisk lyd, følelse og respons. Dieselutgavene er ikke noen sinker det heller, men er ikke så "snappy" som en bensin. Det finnes selvfølgelig trimmemuligheter på en diesel, i tillegg til at de kommer i litt halvspreke utgaver som 745d (V8).

Generelt om E65, så har de mye elektronikk og opptil flere ting som kan gå galt. Mye av det som finnes av tips, triks, moduler og programvare kan leses opp om rundt E60/E61, men bilene er allikevel ikke helt like. Generelt så oppfatter jeg det som at en facelift-utgave har langt mindre problemer enn en eldre utgave (facelift fra 03/05). Her var det også mange betydelige oppgraderinger, spesielt rundt navigasjon/MMI, lys, motor og kosmetiske detaljer. Jeg vil på det sterkeste (!) anbefale en faceliftet versjon.

Om du ser etter en 750i eller 760i/Li så får du sannsynligvis tak i en med en god del utstyr, men vær uansett nøye med at du får alt du ønsker deg. En del av ekstrautstyret er komplisert og kostbart å ettermontere. Generelt så vil jeg si at dette utstyret MÅ en E65 ha (smak og behag dog):

S220A Self-levelling suspension

S248A Steering wheel heater

S255A Sports leather steering wheel

S2VAA Chassis & suspens. setup"Adaptive Drive"

S316A automatic trunk lid mechanism

S322A Comfort access

S323A Soft-Close-Automatic doors

S415A Sun-blind, rear

S416A Roller sun vizor, rear lateral

S430A Interior/outside mirror with auto dip

S431A Interior mirror with automatic-dip

S455A Active seat for driver and passenger

S456A Comfort seat with memory

S488A Lumbar support, driver and passenger

S494A Seat heating driver/passenger

S521A Rain sensor

S524A Adaptive Headlights

S536A Auxiliary heating

S541A Active cruise control

S677A HiFi System Professional DSP

Dette er bare et lite utdrag jeg kjapt ser igjennom at er nødvendig, men det kan hende du har andre meninger enn meg. Om du vil spare penger på utstyr, så er det fortsatt noen options du ikke må finne på å utelate (merket i fet skrift).

Selv kjører jeg et dieseldyr, men ønsker meg en bensinutgave etterhvert. 730d-en jeg har er fin på langkjøring, men i aksellerasjonsøvelser så merker jeg at det er en tung bil. Så klart, det meste av normale Passater og dagligdagse biler henger ikke på ut fra lyskrysset, men det er definitivt ikke en racer. 

Vel, jeg kunne ha skrevet lenge, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Du får spørre om noe spesifikt om du lurer på noe mer :)

Edit: Kanskje tråden burde vært flyttet til "Annet BMW og motorprat"?

Tusen takk for fint svar.

Jeg har sett mer å mer på 535d på 286hk- Optimering av motor og bedre eksos, samt partikkelfilter tar bort, får jeg ca. 380hk, og 750nm.. Dette må jo gå noe grusomt?

Har svært lyst på 750 men enda mer lyst på 760! Men er redd for det koster mer enn det smaker, også blir det endel pendling til jobb hver dag..

Derfor har jeg siktet meg inn mer å mer på 535d 07 modell (E60)..

Om det blir sedan eller touring, er litt vanskelig enda. Skulle likt å hatt bagasjeplass om jeg skulle hentet varer på f.eks coop obs bygg :) MEN det finnes jo henger å koble på sedan også :D

Sedan utgaven, med M5 styling, duplex eksos, 20" alpina felger,  ser jo helt rått ut..

Har hatt Mercedes Benz w203, 2004 facelift utgaven;  150hk, 350nm, 6 trins manuell.. Chippet denne, så den går nokså greit :) Men ett moster diesel dyr, med twinturbo og opp mot 400hk, må faktisk gi en heftig lyd ut av ett skikkelig eksosanlegg..

Om jeg skulle hatt bilen til Helgekjøring/søndagstur, ville jeg nok valgt 760.

Men siden jeg må bruke bilen til og fra jobb hver dag, kan det være mer lønnsomt med en diesel, går vel litt lengre disse diesel dyrene også med tanke på km/motor?

og jeg tror (vet ikke), rep. deler, koster hvertfall under halvparten.. Service o.l

Har funnet en Bmw 535d 286hk, i Tyskland. 2005 modell. Som har gått 110.000, fra bmw forhandler. Med ferdig styling fra M5, (ikke felger som jeg vil ha hehe, kan ikke få i pose å sekk), men svært fin bil, i fargen (Perlemor hvit/alpine hvit) som jeg ville ha tak i.

Med moms og toll, papirarbeid, så kostet denne bilen meg ca. 220 lapper. Det må sies å være svært billig!

Norge koster den svært mye, da med mye høyere km stand.

Tror ikke det blir så veldig feil å eie en sånn bil. Utsendet som M5-v10, og 380hk, 750nm.. Meeeget oppegående altså :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...