Ottesen Skrevet Juli 20, 2014 Share Skrevet Juli 20, 2014 Heisann ! Tenkte jeg skulle lage en liten DIY her nå siden jeg har brukt mye tid og energi på akkurat dette. Kan ikke si jeg har sett noen DIY på dette men mulig jeg er blind. (isåfall kan denne bare fjernes.) Info/disclaimer: For at bluetooth og handsfree skal fungere på denne måten MÅ DU HA AUX IN på bilen. Vil også nevne at jeg ikke tar ansvar visst du gjør feil eller det som fungerte for meg ikke fungerer hos deg. Hva jeg begynte med: Bmw e90 med professional spiller og aux in... "Base" stereo dvs 6 høyttalere. 2 høyttalere i dørene fremme, 2 høyttalere under fremsetene og 2 høyttalere i hatthyllen. Ikke noe original forsterker. Hva jeg endte opp med: Basskasse og forsterker. Bluetooth fra telefon samt handsfree. Bruker også gps og navigering på telefon. Spotify/tunein/play music you name it ! Ingen originale ledninger i bilen klipt eller ødelagt. Overraskende bra lyd for ikke store summene. Kan ta vekk alt igjen på 10-15 min. Ingen synlige ledninger. Forsterker som skrur seg av og på når jeg låser/låser opp bilen. Hva du trenger/hva jeg brukte: #1. Verktøy. For det meste veldig lite og ikke noe spesielle ting. Ledninger må kobles så anbefaler å lodde/loddehylser men er ikke noe must. Små/medium torx. #2. Basskasse, forsterker og ledninger til dette. Duh. #3. Line out converter. (Jeg handlet "PAC SOEM-4" som er 4 kanals line in/out converter. Trengs i hovedsak bare line out og 2 kanaler ?.) (http://www.crutchfield.com/S-83oZDOYWmSc/p_127SOEM4/PAC-SOEM-4-Factory-Integration-Adapter.html) kostet rundt 500-600kr her. #4. Adapter/kobling fra original spilleren slik at du ikke må klippe/ødelegge noen originale ledninger. På min passet denne: (http://www.tromsobilstereo.no/products/kram-audio2car-adapter-parrot-ckmkibmwlandrovermini-fakra) ca 250-350kr. #5. Belkin Air Cast Auto Hands Free. Kongeprodukt ! Gjør så du får bluetooth/handsfree via aux in og sigarett tenner. (http://www.netonnet.no/art/mobil/biltilbehor/bilhandsfree-portabel/belkin-caraudioconnectauxbluetoot/160974.4504/) 350-400kr Produktet over var jeg mektig imponert over, fungerer helt knall. Er verdt en liten youtube søk. Down to bizznizz: Punkt 1. Jeg kommer ikke til å gå super innpå hvordan å ta ting ut/inn, finnes utrolig mye info og videoer på dette. Ser også at jeg har mistet masse bilder pga minnekort som har streiket. Først og fremst må klimakontrollene og cdspilleren av/ut. Bak dem er det en ramme som ikke må ut men anbefales. Klimakontrollen vipper jeg bare ut med noen tynt og stivt, og cdspilleren sitter bare i 2 stjerneskruer. Rammen bak er for å få mer plass pga det blir mye ledninger og koblinger bak der. Den sitter med 4 små/medium torx. Det blir endel ledninger og litt rot der, men står ganske tydelig hva som er hva i papirene til adapteren og line in/out converteren. I hovedsak skal den ha signal fra høyttalerledninger inn så den får sendt lyd ut via RCA ledninger ut. Utenom det trenger den jord,strøm og ledning som skrur på forsterkeren (remote). Som sagt er ikke noe noen proff så jeg gjorde dette mange måneder siden og fikk det ikke til. Jeg tror det var fordi jeg tok signal fra alle høyttalerledningene mens jeg bare burde bruke de under setet. Det får meg inn på noe VIKTIG. Line in/out converteren MÅ ha signal fra høyttaleren under setet ! Tok jeg å koblet meg inn på alle så ble lyden bare rar. Så mye ledninger jeg har der er ikke nødvendig så bli ikke redd 4 blå midterste tykke ledninger som kommer inn i original klyngen kommer fra høyttalerene under setet. Koblingen for aux in må flyttes over. Punkt 2. Dette er ganske rett frem. Basskasse og forsterker i kofferten, ganske lett arbeid siden vi har batteriet bak. Jeg la ledninger under "teppet"/platen og hadde heldigvis basskasse som passet perfekt bak der. Kommer til og med til nede i brønn Punkt 3. Belkin bluetooth adapter. Denne kobles til aux in og sigarett tenneren, så synkroniserer men den med smarttelefonen sin. Veldig simpelt. Jeg hadde allerede sett for meg hvor jeg ville ha den. Når jeg nå setter meg i bilen trykker jeg på knappen så fyrer den opp musikk via stereo'n fra telefon, trykker jeg 1 gang når telefon ringer tar den samtalen. 1 trykk for å avslutte samtalen. 2 trykk på den når man spiller musikk bytter man sang og 1 trykk pauser man. Jeg tok av midtkonsollen som bare sitter i klips og tok ut den lille oppbevaringsboksen. Så varmet jeg ett veldig skarpt knivblad og laget ett snitt i den slik at jeg skulle får gjemt ledningen så mye som mulig. Var det mest "stealthy" jeg kunne gjøre samt den oppbevaringsboksen går å få tak i til en billig penge. Ledningen er da gjemt under midtkonsollen og går inn til aux og tenneren i armleneboksen. (er ganske stor åpning under skli matten inni der.) Punkt 4. Litt kjedelig men er å gjemme ledninger. Remote ledning som starter forsterkeren samt RCA ledningen må fra line in/out converteren og til kofferten. Jeg gjemte ledningene ved å presse dem opp under midtkonsollen. Tok også ut baksetene og løsnet armleneboksen slik at jeg fikk gjemt ledningene under teppet. Var ikke så veldig lett men neste gang går det nok på halve tiden. Det var det. Mye mulig jeg fyller på denne litt med mer info og flere bilder etterhvert. Jeg mistet som sagt mange bilder og er litt siden jeg gjorde dette så tok ting etter hukommelse. Håper dere har nytte av dette ! Mvh Ottesen Årsland reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå