Gå til innhold

F11 520d 2014 klikkelyd ved 15-17 km/t

BMV
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en F11 520d xDrive 2014 som gir en slags klikkelyd/poppe-lyd når den passerer ca. 15 km/t. 
Lyden kommer fra motorrommet, og høres ut omtrent som når småstein faller av dekket og treffer innerskjermen, bare litt mer dempet.

Sakker jeg ned til under 15 km/t og akselerer til over 15 km/t igjen, så kommer ikke lyden (tror jeg). Men hvis jeg stanser bilen og lar den stå en liten stund og deretter kjører, så dukker lyden opp igjen når jeg passerer 15 km/t.
Det skjer hver gang, slik at det virker som ett eller annet aktiveres/løses ut ved denne hastigheten.

Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har F11 2012 525D xDrive og opplever det samme. Har jeg venstre ben i gulvet kan jeg kjenne en "mekanisk endring" samtidig med lyden. 

Jeg har mistekt at det har noe med navet ut fra girboksen på xDrives, men dette er bare gjetting... 

Håper på svar her, er selv nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at denne klikkelyden/poppelyden oppstår nøyaktig når bilen passerer 16 km/t (slik det vises digitalt i HUD)
Virker faktisk som bilen er "programmert" til at noe under panseret inntreffer da.

Jeg tror ikke det er relatert til drivverk/gir hos meg da det skjer utenom et girskift, og dessuten er lyden for "lett, løs og åpen" til at jeg forbinder det med drivverk.
Det høres mer ut som lyd fra spjeld/klaff, og faktisk veldig lik lyden av når luft-klaffene foran radiatoren lukkes: https://www.youtube.com/watch?v=Bdm3kruDt0g 
Men disse er jo lukket når bilen drar i vei fra tomgang, og da er det ulogisk at de lukkes ved 16 km/t, med mindre bilen har et "rituale" der luft-klaffene åpnes og lukkes ved 16 km/t, som en kontroll-rutine/test for å sjekke at mekanismen er i orden (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...