Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

E46 330ci 2002 manuell

Edit:

- reimhyl ved start og inntil 15min kjøring/tomgang. Ny reim, servopumpe, reimstrammer og strammehjul. Er også hint av tikkelyd og bromlelyd fra dynamoområdet.

Skrevet

Okei, da har jeg vært av med reimene og kjent og snurret på alt. Mistenkte dynamo, men ikke nå lenger.

Alt var i grunn fint og fast, unntatt strammehjul på AC reim, men er ikke denne som får reim til å hyle.

Reimen var litt klissete, uten synlig kliss. Antar den har fått en del servoolje på seg, etter lekkasjen fra oljebeholder. Vasket den og reimhjulene med prickbort og oppvaskekost, men var fortsatt litt klissete og lyden vedvarer.

Ser ut som reimen får litt kast i seg over strammehjulet (helt nytt) og løpehjulet som kommer rett etter. Vet ikke hvor mye strammehjulet skal bevege seg, mtp at det er hydraulisk selvstrammende. Det nøkker altså litt der, sideveis, i naturlig vandreområde for strammedemperen. Hjulet på strammer ble som sagt byttet, for et par uker siden. Det har en skive bak seg, som har en litt parabolfasong. Kanskje denne er feil vei og minner om reimhyl. Ikke godt å si. Høres ut som viftereim, bare litt lavere og forsvinner etter 10-15 min kjøring.

Vib.demper var fin og fast, både med og uten reim på. Ingen spon..MEN se på gummien i midten:

post-49688-0-45168600-1407943755_thumb.j

Jeg er ikke sikker på om det var dårlig vulkanisert fra fabrikk, og at gummien løsnet litt, uten at det er noen fare, eller om det er et tegn på at den ryker snart :P Regner med sistnevnte, men vet jo aldri.

Setter pris på andres erfaringer!

Skrevet

Ut i fra det jeg kan se og høre, virker dette sitatet (om vibrasjonsdemper) å stemme ganske bra:

"The single known warning sign is a squealing sound, as of a belt slipping, particularly at startup; if you hear this noise, get the pulley looked at very soon, if not immediately. The sound is caused by the outer part of the pulley spinning on the failed rubber joint, and total failure is imminent."

 

 

Edit: Fant ut av det :)

 

Det viste seg at min bil kom med en servopumpe som heter LUK LF30 (2002 modell), mens tidligere E46 (selv 2000 330ci med identisk motor) kom med LUK LF20 pumpe. Jeg har (ved et uhell) byttet pumpen min til den tidligere LF20, som har litt tykkere brakett mot motoren. Dvs at min LF30 brakett er for tynn, så reimhjulet bærer reimen skjevt mot vibrasjonsdemper, og reimen hopper i sporene på reimhjulet (reimslipp).

 

FIY: LF30 har høyere trykk i systemet, så retrofit til LF20 går, men fra LF20 til LF30 må man ha nye slanger og trykkrør, som tåler mer. 

De har lik tannstang, så LF30 har mer boost og styringen er mye lettere (negativt). Det var mange klager på at LF30 ødelagte den gode styrefølelsen og tilbakemeldingene fra underlaget, som man fikk med LF20, så E46 gikk tilbake til LF20 mot slutten av produksjon. 

 

LF20 ble oppgradert til LF30 pga svakhet med aksel i pumpen. Rundt 100k km, pleier akselen å knekke tvers over. Det finnes ettermarkedsversjoner av LF20 med tykkere aksel (f.eks. ECStuning sin), og jeg må selv si at LF20 er m-y-y-e bedre å kjøre med. Aldri mer LF30. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...