Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! har sett stadig at folk plages med både gnist å bensin på m20 preface og facelift motor, så tenker det kan være greit å lage en feilsøkings guide på dette. 

Det kommer ofte spørsmål, så greit å ha en fast tråd der det står mye bra innspill.

Ikke gnist (Preface motor)

- ohm førelene som står på girkassen, rundt 950+- ohm
- sjekk coil, at den får 12v inn på grønn ledning.
- se at rotor og fordeler er i orden + tennstift i fordelerlokk
- tennplugger og kabler
- strøm til ecu.

Litt mer innviklet feilsøking:

- For å sjekke at følerene gir signal til ECU, måler man vekselspenning på den 3pins kontakten som går til tappen på svinghjulet. Her skal man få lavt utslag= 0.1-0.3V

En sensor kan godt ohmes til korrekt motstand, men den kan slutte å gi signal uansett. Hvis man får dette resultatet, kan man utelukke den. 

I videre feilsøking er det lurt å sjekke om coil får signal fra ECU, hvis den ikke får det, blir det nada gnist. 
Her kan man først måle om coil får 12v inn på den grønne ledningen, og om det eventuellt blir mye spenningsfall når man turner motoren.

Her igjen skal man måle på den svarte ledningen, - på coil til pluss på batteri. Det er vanlig at spenningen øker og synker når man måler vekselspenning her, og hvis den ikke gjør det, så har ikke coil signal. Altså fra 8v-12v sirka. Det er egen coildriver i ecu som kan bli brent, og da starter problemet. 

Er du usikker på om dysene åpner i motoren kan man sjekke dette slik: Mål i dysestikket om det har konstant 12v med trinn 2 i tenning. Hvis den har det, gjør følgene;
- Kjøp en diodelampe, ikke vanlig prøvelampe!!
- Mål fra + på batteri til minus på dysen. De fleste dysene er styrt i signal av jord, så slik må man måle dette. Når man turner motoren så skal dioden blinke, vi snakker bare millisekunder, og siden dioden trenger lite strøm i tilegg til at den er kjapp, så må man bruke dette. Hvis den blinker, skal dysen åpne hvis ikke den er defekt. 

Denne feilsøkingen har jeg gjort på min motor, og da kan man konstatere at ecu er defekt, i tillegg er det greit å kunne gjøre en slik operasjon til neste gang det blir problemer. 

Håper dette var til nytte
Mvh Martin 

 

Skrevet

Eg har også feilsøkt litt på m20, på den måten du gjorde. Konstanterte at ECU var defekt.

Har og vert borti rare feil, som at det virker som turtallsperra var på 4000rpm f.eks. Varierte litt fra tid til tid. Dette var feil på RPM sensor, vatn under gummien bakpå kontakten. Gjorde reint, og motoren var fin. 

Om du ikkje får lov til å gje gass, altså når du trykker på gassen dauer motoren. Dette var LMM som var defekt. Når spjeldet inni LMM opnet nok så sluttet den å virke, så fekk aldri turtall, eller gje gass utenom bare bittelitt. 

Virker som det er masse feil ute å går på desse motorane...  :-s 
 

Skrevet

Eg har også feilsøkt litt på m20, på den måten du gjorde. Konstanterte at ECU var defekt.

Har og vert borti rare feil, som at det virker som turtallsperra var på 4000rpm f.eks. Varierte litt fra tid til tid. Dette var feil på RPM sensor, vatn under gummien bakpå kontakten. Gjorde reint, og motoren var fin. 

Om du ikkje får lov til å gje gass, altså når du trykker på gassen dauer motoren. Dette var LMM som var defekt. Når spjeldet inni LMM opnet nok så sluttet den å virke, så fekk aldri turtall, eller gje gass utenom bare bittelitt. 

Virker som det er masse feil ute å går på desse motorane...  :-s 

 

Stemmer som du sier. På mine 2 m20 motorene jeg har hatt så har jeg vært plaget med turtall. ikke at den puttrer å smeller, men kutter momentant på 1500rpm. At motoren stopper helt å starter når den får gå på tomgang. 

I begge tilfellene har dette vært tps ( Throttle position sensor ) som ligger under gasspjeldet. Den siste gangen var tps feil innstillt, å den andre gangen var en ledning brent. Når jeg fikset dette så gikk motoren fint igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...