JeffreyTD Skrevet August 21, 2014 Skrevet August 21, 2014 God dag, skal på EU og må skifte bærearm/foring. Men har litt vanskelighet med å forstå hvilken som skal byttes.. På kontrollseddelen står det da følgende; Slitt bærekule (foraksel): fremre venstre nedre Noen som har eksempel bilder på hvilken det er snakk om? Har forstått at noen kan byttes løs, og andre ikke. Altså, at hele bærearmen må byttes. Mvh JTD
Thundercoil Skrevet August 21, 2014 Skrevet August 21, 2014 Det er den som går rett i spindelen, høres det ut som. Det er også en midt på bærearmen (mot travers), som jeg pleier å kalle kingpin. Den kan heller ikke byttes på E46. Så er det en foring i andre enden, denne kan trekkes av og presses på (med lur løsning eller hydraulisk presse.) Kjøper du f.eks. et komplett sett på koed, får du disse foringene ferdig montert. Kan være enkelt, kan være dritt. Må ha vekt på kulene når de strammes til. F.eks. en bjelke under kulen, mens bilen jekkes ned. Ikke stram for mye, da ryker gjengene.
JeffreyTD Skrevet August 22, 2014 Forfatter Skrevet August 22, 2014 Det er den som går rett i spindelen, høres det ut som. Det er også en midt på bærearmen (mot travers), som jeg pleier å kalle kingpin. Den kan heller ikke byttes på E46. Så er det en foring i andre enden, denne kan trekkes av og presses på (med lur løsning eller hydraulisk presse.) Kjøper du f.eks. et komplett sett på koed, får du disse foringene ferdig montert. Kan være enkelt, kan være dritt. Må ha vekt på kulene når de strammes til. F.eks. en bjelke under kulen, mens bilen jekkes ned. Ikke stram for mye, da ryker gjengene. Takk for en meget fin forklaring, har jeg forstått rett så er det den foringen som sitter nærmest hjulet/kaliperen? Altså, nummer 10 på bildet lenger nede Når det da kommer til å bytte bærearm, er det da et must å bytte på begge sider? Pros/cons gsbildeler.no/bilder/22219
Thundercoil Skrevet August 22, 2014 Skrevet August 22, 2014 Kommer litt an på hvem du spør. Enkelte bytter den defekte bærearmen med en brukt en, noen kjøper en ny og noen bytter begge. Jeg er av typen som bytter på begge sider og med nye deler. Tar du utgangspunkt i at de som er på ble montert samtidig, vil jo fysikkens lover si at den andre snart møter samme skjebne (unntak: kollisjon o.l. Større ujevn slitasje) Kulen som er nærmest hjulet, ja! Bruker gjerne en brytegaffel, som blir tykkere jo lengre inn den kommer. Dytter konet på kulen ut av spindelen. Men ofte holder det å slå på godset rundt konet, så detter de ut. Kulen under mutter nr.8:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå