Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

For to uker siden kjøpte jeg min første BMW. Det ble en 320ia 2005mod som har gått 132 000km, følgt alle servicer og tidlige jentekjørt. Før jeg hentet bilen sa selger at den var på verksted for ventilreguleringssensorer. Og det visstnok var bare et brudd i en ledning som var problemet. Når dette problemet var fikset, og bilen prøvekjørt så tok jeg den med hjem. Litt over et døgn etter kjøp så fikk jeg gul motorlampe i kjørecomputeren. Senere fikk jeg også gult motorlys i displayet oppom kjørecomputeren. Jeg merket ikke noe særlig på bilen, å leste på nett at de fleste som fikk gult motorlys og ikke merket noe på bilen hadde ikke noen alvorlige feil. Når det lokalebilverkstedet åpnet noen dager senere, fikk jeg kjørt en diagnose som gav følgende feilkoder: 

2A6F - Feil på ventilløftstyring

2A5D - Sensorer på ventilløftstyring plausibilitetsfeil

2A6B - Begrensning av motoreffekt Komponent/funksjon aktiv

2A70 - Servomotor ventilløft strømopptak defekt 

Jeg ringte straks til tidligere eiger, som tok kontakt med verkstedet som hadde gjort jobben på ventilreguleringssensorene. De skjønte ikke hva det kunne være og anbefalte meg å oppsøke nærmeste BMW-verksted. Nå har jeg snakket med de, og de har ikke ledig time før 11.09.14, og jeg er redd for dette kan bli en veldig dyr reperasjon. Verkstedet som diagnostiserte bilen min sa at i værste tilfelle så må de ut me toppen og kammene for å virkelig finne ut hva problemet er. Og de visste om en som hadde gjort det før, og han fikk en regning på 30 000kr. Jeg har ikke lyst å heve kjøpet, siden han har If- forsikring som varer 6 mnd fra salg og dekker alle motorfeil som jeg får inntil 8000km kjørt etter salg. Er det noen andre som har kjennskap til dette problemet? Kan det være noe så enkelt som en software-feil? Eller risikerer jeg å gå blakk helt til jeg får igjen penger med If for reperasjonen? 

Er VEEELDIG takknemlig for alle svar. 

Skrevet

Ganske vanlig at justermotoren til valvetronic (ventilløfthøydestyring) ryker.

Mener denne koster ca 3000kr, man må av med toppdekselet for å bytte den, med arbeid vil det nok komme på 5-6000kr ca.

Hvis du har bilbytteforsikring er det jo ingenting å bekymre seg over :) 

Skrevet

Ganske vanlig at justermotoren til valvetronic (ventilløfthøydestyring) ryker.

Mener denne koster ca 3000kr, man må av med toppdekselet for å bytte den, med arbeid vil det nok komme på 5-6000kr ca.

Hvis du har bilbytteforsikring er det jo ingenting å bekymre seg over :)

Hadde det vært bare den hadde det vært fantastisk! Fikk litt ro i kroppen nå, for krysse fingrene for at det er den da! :-)

Skrevet

Mener du må dekke 20% av rep selv iht til bilbytteforsikringa til if. Solgte akkurat en bil og mener jeg leste det i betingelsene. Ved en rep på 30000.- så koster det deg 6000.- men er jo ikke allverden det da.

Skrevet

Nei det er jo igrunnen en grei pris det i forhold til arbeid på bilen. Er det farlig å kjøre bilen med feil på ventilløfterne? Noen som har peiling på det? 

• 2 weeks later...
Skrevet

Fikk tilbake bilen idag fra bmw verksted. Og her er updaten for dere som er interresert. Det viser seg at det er eksenteraksel sensoren som må byttest. Fikk et prisoverslag på 7000kr for delen, og arbeid kommer i tillegg. Er personlig ikke helt sikker på hva eksenterakselen gjør eller hva sensoren er til. Er dessverre tre uker til de kunne bytte den også. Noen som har vært borti dette før? Må de av me registeret for å klare å bytte den? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...