Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var netopp å hentet meg en e34 520 24v. Gikk fint de første 350 km, men etter det har den kokt for meg.. Ikke hvit røyk eller vann i olja, kan heller ikke se noe grums i ekspansjonstanken, og den har heller ikke brukt noe vann.. Første BMWen jeg har hatt, så jeg har lite kjennskap til særskilte symptomer for disse bilene. Mitt spørsmål her er da om dette kan være noe så enkelt som radiator, termostat eller noe.. Er forresten noe harde kjøleslanger, men har hørt at dette ikke er unormalt grunnet høyt trykk? Har ikke hatt tid til å se mye på dette da jeg både jobber og går på skole, men har grei teknisk innsikt. Blir noe skruing senere, til helgen sannsynligvis, men hadde vert topp om noen som har vært borti lignende kunne kommet med erfaringer..:) Takker for svar!

Skrevet

koker den med "en gang" eller på tomgang å kø osv ?

 

nå er jo disse motora kjent for legendarisk ræva vannpumpe med plasthjul , som går i 1000 knas eller mister noen blader . eller så er jo også det klassiske viskosevifte hjertet et kjent problem på egentlig alle biler som har det,

Skrevet

Tok kjangsen på å kjøre den til skolen, ca 5 min, å da steg temperaturen til ca mellom normalt og det røde merket, men hadde vel kokt om jeg hadde fortsatt.. Hentet bilen et stykke borte, men ingen køkjøring, og da holdt temperaturen seg.. Varmeapparatet fungerer også noe dårlig, vil ikke si det blåser helt kaldt, men definitivt ikke varmt heller.. Har termostat liggende så skal se om ikke det hjelper noe..

Skrevet

Det er vel mulig det, tar en sjekk imorgen og ser etter alle "enkle" løsninger på problemet.. Takker for svar så langt:)

Skrevet

Kjørte den varm igjen nå for å kjenne på slangene, og slangene til varmeapparatet og slangen nede på radiatoren er kalde.. Dette tyder vel på sirkulasjonssvikt?

Skrevet

Kan være så enkelt som luft i systemet, om du har m50 (DOCH) så er det noe vrient enkelte ganger og få dette luftet. 

Lufteskrue på radiator må av og varmen i bil på full, vifte på trinn 1.

Får du fronten opp (parkere med frontet opp i en bakke, evt jekk) så luftes det enklere. 

Skru igjen lufteskrue når det slutter å boble ut av hullet og kun vann renner ut. Sjekk at det kommer varme ut av vareapparat.

 

 

Veldig greit med ny vannpumpe/termostat uansett, billig forsikring mot overkok som disse motorene absolutt ikke skal ha. Toppen kan slås skjev, har skjedd med mange.

Skrevet

Ja, tenkte å få sjekket ut vannpumpa..:) Har en liten teori, siden den kokte for meg først etter å ha stått ute en stund med bilen mye i gang og lite bevegelse.. Så den ble varm, og en luring presterte å skru av lokket på ekspansjonstanken for å lette på trykket siden slangene var harde, noe som jeg tenker er selvsagt etter så høy temperatur, og vannet kom jo deretter.. Etter den hadde kjølt seg ned en stund, kjørte jeg 5-6 minutter for å komme hjem og se etter hvordan det sto til og det var da lite/tomt i ekspansjonstanken.. Fyllte opp etter det, men noe luft kan vel ha kommet inn da, og være grunnen til at den har kokt i ettertid?

Skrevet

som bmwmann24 sa jekk fronten opp og luften den skikkelig. 

er en her inne som handlet både termostat og vannpumpe på biltema for rett over 600 eller noe var billig vertfall. skal vis ha funket greit til nå. 

 

Skrevet

Tok ut gamle vannpumpa og den var ikke mye igjen av, dessuten så var impelleren løs fra akslingen.. Fikk i ny og nå fungerer ting som det skal igjen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...