Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Vil bygge om e30en litt nå, blir enten s50b32 eller s54, men ville høre her om noen har erfaringer med de motorene og eventuellt anbefalinger. Er vel lettest å sette i s50 med tanke på arbeidet. Men hadde vært moro å høre fra noen som har gjort dette selv om det er å anbefale, og om det er en haug med avgifter osv. Og hvor mye på bilen som må endres for å få den godkjent , er jo en 325 jeg har så bakstilling osv er rimelig krafti i forhold til 320 osv.

Håper på svar, vet er en del som har gjort dette ! :)

Skrevet

Har ikke erfaring med motorene, men kan tipse om hva du trenger for å godkjenne ombyggingen..

Gode nyheter ang avgiftene, biler over 10 år er fritatt for hestekrefteavgift.. Og der stopper de gode nyhetene.

Du må søke om ombygging på bakgrunn av hartge h35-24s, der du må ha større bremser foran enn det som er originalt, blant annet.. Jeg brukte wilwood sitt 310mm E30 sett for å få det godkjent. Ksport har også noe sett, spørs på bruken din.. Poenget er at du skal ha det tilsvarende, eller bedre enn det Hartge ble levert med.

Hvis du skal ha over 331hk og 350Nm må du få en anbefaling fra ett TUV organ, dvs du må til tyskland å bruke 50 000,- for å få bilen godkjent.

Alternativ 2 er å få bilen godkjent i Sverige som "amatørbygd fordon", men da blir det stemplet nytt chassis nummer, og bilen er som nybil å regne, med alt det gode som følger med det. (Hk avgift, moms, toll, engangsavgift). Du sliper unna med bare moms på kjøpesummen dersom bilen din er importbil fra før ( Med kjøpesum mener jeg; du må "selge" bilen til en du kjemner i Sverige, få han til å godkjenne den, og så "kjøpe" den tilbake.)

Skrevet

Eller du kan snakke med Leif Harald hos M-Teknikk.no som har godkjent flere biler med S54. Han har bruker innpå her og, men veit ikke på hvor mye den blir brukt for tiden.

Skrevet

Eller du kan snakke med Leif Harald hos M-Teknikk.no som har godkjent flere biler med S54. Han har bruker innpå her og, men veit ikke på hvor mye den blir brukt for tiden.

Han kommer ikke unna uten TUV godkjenning uansett hva han gjør. I 2007 kom en regel om at man kan ikke tune ned motorer for å møte kravet heller.. Det var visst sammenheng med at de motorene hadde en tendens til å bli tunet opp igjen, merkelig..

Ett verksted som driver med slike ting skulle ha ca 55 000 for å få bilen til Tyskland og tilbake med TUV godkjenning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...