Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har problemer med at bilen koker på tomgang, har skiftet til ny viskosekobling( denne var defekt ) og har sjekket for lekkasje. Har luftet systemet, fikk varme i kupén etter en stund når jeg har 2000rpm og da gikk nålen fort tilbake til normal temperatur, men når jeg slipper gasspedalen så stiger temperaturen til det røde veldig fort( snakk om 5sek). Har kontrollert at det er varmt på begge kjøleslanger, den som går inn i radiator og den ved siden av, men den nedre slangen fra radiator til termostaten er fremdeles kald, skal den være det? Vurderer å skifte termostaten nå.

Takk for svar.

Skrevet

da høres det ut som om termostaten din ikke har åpnet skikkelig. prøv og lufte systemet skikkelig eller kjøp deg en ny termostat og lufte litt til.

Skrevet

Fylte kjølevæske i ekspansjonstanken mens lufteskruen var åpen , lot det renne, skrudde til igjen :) har lest mye om forskjellige måter, blandt annet med å ruse den i 2000rpm mens lufteskruen er oppe, men tar man av vifta før dette? Eller så spruter det jo over alt. Gjør man dette alene eller må man være to? Prøvde denne metoden alene, men ble ikke bedre . Men ska del nedre radiator slangen være varm?

Skrevet

vis dette er e34. så dropper du hele lufteskruen den er ubrukelig på m30b35. det du gjør når du lufter denne er.

la den stå på tomgang til den går varm. stopper du motoren lar den kjøle seg ned helt(skal ikke være lunket). skru opp radiator lokket og skru opp temperatur skruen på termostat huset. ikke bruk lufte skruen på disse om du vil ha ut luften ut før du er 100 år hehe^^ den er totalt ubrukelig hehe:) jeg har hatt mine kjøleproblemer på både m10 og m30 nå. har til og med levert de inn for at verkstedet skal finne utav det uten og finne feilen. men jeg har funnet den etter mange timers studering og tenking.

hell på kjølevæske til det renner ut av temp hullet( temperaturmåleren skal skrus helt ut) skru på temperaturmåleren igjen og deretter skrur du den ut et par runder så luften og kjølevesken kan følge gjengene. du trenger ikke og ruse den. skru temp føleren opp og ned når motor sviver. pass ledning. 

sett varmeapparatet på maks varme pluss maks på viften i STARTEN sånn den er med og kjøle motoren litt.

kan gjerne jekke den opp noen grader i fronten men har liten nytt når du bruker denne metoden.

når du ser motoren går varm igjen er det helt ok. steng igjen temp føleren før den koker. vent til det har sluttet og koke. løsne temp skruen men ikke helt opp denne gangen. kun noen runder. helle på kjøleveske til det renne ut av temp føleren igjen og skru den igjen. helle på litt til og sku igjen radiator lokket.

vent til det bygger seg opp noe trykk i slangene. så løsner du temp skruen igjen og slipper ut luften. så stenger du den igjen venter litt og skrur den opp igjen. må ikke løsne på radiator lokket under denne metoden når bilen sviver. og heller ikke når den er varm ^^ 

husk og slå litt på alle kjøleslanger når motoren luftes

vis ikke denne oppskriften funker etter noen ganger er ikke luft problemet ditt. da har du garantert lekkasje et sted eller feil på vannpumpe eller termostat. kan også være varme registeret som lekker. 

Skrevet

Takk for svar, skal teste ut dette. Fant ut at mellom de to sensorene på termostaten har jeg en stor 19mm skrue, kan denne brukes isteden for tempføleren eller? Kom mye luft ut der når jeg løsnet den ihvertfall

Skrevet

vis den står rett bak temp føleren kan den brukes. er den på andre siden skal den ikke brukes. 

kan bruke den skruen(ikke en sensor) som er på andre siden men skal helst være trykk når du løsner litt på den. for det er inn til motor ikke ut. fatter? alt som går ut fra motor og til radiator kan du løsne men ikke det som går inn uten at det er trykk i systemet. 

dette er meget viktig eller så ødelegger du for deg selv og du kan lufte i evigheter 

Skrevet

Det er nr 2 på dette bildet jeg mener, bare denne skauen står mellom begge følerene på termostaten , siden jeg ikke har føler som er nr 16 på bildet på min.

post-82935-0-73665000-1409247400_thumb.j

Skrevet

vis du har del nr3 på bilde mellom 14 og 12 kan du fint bruke den.

en ting til. du må ikke løsne på skruen når motoren er mellom midten og begynnelsen på det røde. når motoren er slått av. det som skjer er at du tar bort trykket og det begynner og foss koke på sekunder. da er hele opplegget ødelagt og du må starte på nytt igjen. vis du bare kjenner det bobler litt etter du har skrudd av motoren er det normalt og et "bra" tegn når motor ikke er ferdig luftet så klart. er ikke bra om det skjer når motor er ferdig luftet ^^ vent til dette har roet seg da kan du prøve og løsne litt på del 3 (skruen) igjen. kommer det masse hvit luft igjen er dette er damp og vil deretter begynne og koke. da må du bare stenge fort og vente til motor er kald

en m30 med automat er vanskelig og lufte. er rett over 12 liter om jeg husker riktig. og få bort all luft er vanskelig og tar tid. og om temp viseren holder seg rett over midten og blir der. når du ser det ikke kommer mer luft ut. og motoren ikke koker lengre. er det bare og kjøre noen turer og løsne på skruen mens motor er varm og mens den sviver. ikke la skruen stå åpen lenge maks 5 sec. det vil forsatt være luft som skal ut men er ikke trykk nok til og presse alt ut. gjenta dette hele uken ( ja jeg mener det hehe) bare løsne litt og stenge. da vil du hele tiden klare og presse luften ut med trykk og dermed går det mye fortere en vis det ikke er trykk. 

Skrevet

Har prøvd å lufte på denne metoden nå. Koker fremdeles på tomgang, men prøvde og holde ett turtall på 2500rpm, og da holdt temperatur nålen seg på 3/4 hele tiden og jeg får mye varme inn i kupèn. Kan det være vannpumpen som er defekt/slakk i?. Når jeg dauer motoren hører jeg litt lyd ifra den øvre slangen, men mye mindre enn før.

Skrevet

det kan være vannpumpen og termostat. det du må sjekke nå er om det er sprekker i t stykket på kjøleslangen som går ut fra termostathuset og inn til radiator. disse har en tendens til og sprekke etter noen år på seg. gå over alle slanger. sjekk radiator lokket. får du både varmt og kaldt inn i bilen ? eller bare varmt?

hvordan lukter det inni bilen? og er det dugg på vinduet ?  

syns også at det var noe rask beslutning på at denne metoden ikke funker. er ikke gjort på noen timer heller denne luftingen. jeg holdt på gjerne en hel dag. fra 7:00 til 23:00. for du må la motoren kjøle seg ned. for det kjøleveske utvider seg når det blir varmt. derfor man har ekspansjonstank 

se litt på denne. jeg lærte faktisk også noe nytt av og se denne :)
Skrevet

Har sjekket alle slanger, ingen sprekker, tidligere eier har skiftet slanger så disse er relativt nye. Blåser veldig varmt på førerside, og noe mindre på passasjer side. Ingen spesiell lukt eller dugg på ruten.

Skal prøve metoden flere ganger, må man fylle ekspansjonstanken ofte? Gjorde dette når bilen ble kald igjen for det var tomt, så luftet jeg videre med bilen igang og trykk på slangene.

Skrevet

ja vær gang du lar bilen bli kald må du fylle på mer kjøleveske. må alltid være nesten helt til toppen. det som motor ikke trenger spytter den ut selv.

er nesten en kunst og lufte disse. når jeg ringte bavaria og de hørte hva motor det var jeg hadde problemer med og få luftet. fikk jeg høre at de også slet veldig når de fikk inn biler med denne motoren. 

når motor er kaldt og du har lukket opp radiator lokket for og helle på mer kjøleveske så må motor være varm før du får noe trykk i kjølesystemet. nytter ikke og lufte på kaldt motor. det nytter kun helt i starten. trykket funker som en ekstra vannpumpe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...