Gå til innhold

Kinkig situasjon etter EU kontroll med fjærer på E90 sedan


hagenissen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nylig hatt min bil (E90 320D sedan M-sport 2007) på EU-kontroll. Der ble det blant annet påvist såkalte senkefjærer som ikke er oppført i vognkort. Jeg var selvfølgelig kjapp i å tro på verkstedets vurdering og bestilte nye H&R senkefjærer med korrekte TÜV-papirer slik at jeg skulle få den godkjent. So far so good. Når jeg ved en tilfeldighet snakker med en kamerat om dette så spør han meg hva slags merking det er på de originale fjærene. Jo, det henger en merkelapp med strekkode og betegnelsen "D4" på fjærene foran. Bakfjærene er merket med "D3". 

 

Dette mener da min kompis at er de ORIGINALE fjærene som bilen ble levert med. Pussig tenker jeg og undersøker nærmere. Joda, korrekt nok, fjærene til E90 (og sikkert andre BMWer) er merket med en slik bokstav/tall-kombo. Og så vidt jeg har klart å komme frem til selv, så skal dette være de originale fjærene. Jeg har forøvrig funnet delenumrene til originalfjærene på min bil, men har ingen måte å finne ut om det står D3 og D4 på disse. Delenumre er forøvrig: 31336767376 (foran) og 33536767345 (bak).

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte denne teorien? Jeg mistenker at jeg har blitt lurt for en del tusen av verkstedet og følelsen er ikke spesielt god... Håper noen kan komme med info på dette.

post-74094-0-34520400-1409421464_thumb.j

post-74094-0-08383500-1409421529_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er orginale BMW fjører. De merkes ofte med D2,D5,D7 alt etter hvilket type understell du har og bil/motorkonfigurasjon og utstyr. (Normal, Sportsunderstell, M understell). (Har med springrate å gjøre) Før var det fargekoder

 

Hvis du har mangellappen fra EU kontrollen så hadde jeg krevd erstatning for totalt feil vurdering av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Ja mangellapp har jeg selvsagt fortsatt. Kan jo lure på om alt det andre de fant "feil" på under denne kontrollen faktisk var reelt også... De fant også tilfeldigvis ut at den ene demperen foran var "død" når de skulle montere det som viser seg å være unødvendige nye fjærer. Nei dette var tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger så skulle en jo tro at bare fordi du har en bil som ikke har bakkeklaringen til en Suzuki firehjulstrekker så må det være ettermontert senkesett.

 

Jeg pleier ihvertfall å ha EU-kontroll hos NAF. De har ihvertfall ikke noen egeninteresser på samme måten som et vanlig verksted.

 

Men ja, her er det helt klart at du bør klage, for dette er bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger så skulle en jo tro at bare fordi du har en bil som ikke har bakkeklaringen til en Suzuki firehjulstrekker så må det være ettermontert senkesett.

 

Jeg pleier ihvertfall å ha EU-kontroll hos NAF. De har ihvertfall ikke noen egeninteresser på samme måten som et vanlig verksted.

 

Men ja, her er det helt klart at du bør klage, for dette er bare tull!

 

Hehe ja du sier noe. Jeg har så og si null peiling på bil, men jeg forventer jo at jeg skal kunne stole på folk. Kanskje jeg er for godtroende, men dette verkstedet har fått sin siste sjanse både med mine biler og min kones bil. Det er helt sikkert. Får satse på at vi blir enige om en kompensasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering her. Bilverkstedet la seg flate og betalte tilbake det jeg kom med krav om. Uten noe fuzz. De tilbød seg også å sette bilen tilbake til original stand uten kostnad. Hopper nok på det tilbudet hvis det blir noe krøll når jeg skal vise bilen på trafikkstasjonen. Litt skeptisk til om det ble litt for lavt med H&R 45/30 selv om TÜV og er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir passe senk det der, for det er tall ut ifra org høyde og ikke m-Sport høyden:)

 

Ahh såklart! Ser jo det står i TÜV-papirene også nå hehe ;) Den har ganske fin høyde egentlig. Litt lav i fronten kanskje, noe som gjør at jeg må være litt mer forsiktig. Men den er faktisk bedre å kjøre og ikke for stiv selv om man kjenner ujevnhetene rimelig godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...