Gå til innhold

Ultimate kuren for tilstoppet partikkelfilter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjon:

Motorstyring slår feilkoder for tilstoppet partikkelfilter. Eksos mottrykk for høyt. Regenerering deaktivert pga feilkoden.

 

Tiltak:

Prøvde å tvangskjøre regenerering av partikkelfiter flere ganger uten resultat.

 

Ultimat kur:

To dager med banekjøring på Vålerbanen. Etter utblåsningen på bane er feilkoden på tilstoppet partikkelfilter permanent borte og eksosmottrykk kraftig redusert. Som bonus kjennes motoren MYE kvikkere på >3000rpm ;-). Sannsynligvis har alt sotet i partikkelfilterer brent opp og løsnet av den høye eksostemperaturen og i praksis regenerert bare med mye høyere effekt.

 

Tror uttrykket "ut å blåse ut litt sot" er undervurdert på moderne dieselmotorer og er faktisk en nødvendighet. Norske forhold med kulde, lave fartsgrenser og daukjøring for å spare diesel er den sikre veien til "tilstoppet partikkelfilter".

 

Værsegod her er god unnskyldning til å leke seg litt på bane ;-)

Skrevet

Hjelper som faen det, men det er og en viss grense for det. Noen partikler vil ikke brenne vekk så ved en 160-200000km er det stopp uansett. Men ja hjelper å varme opp bilen skikkelig og gi på!! spy ut faenskapet :)

Skrevet

Jeg vil si meg helt enig med deg her.

Moderne dieselmotorer derfor uegnet for Norske forhold.

Reint partikkelfilter og veivhusventilasjon er i Norge det samme som masse fartsbøter i beste fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...