tommmen Skrevet September 14, 2014 Share Skrevet September 14, 2014 Tok en langtur i dag. 70 mil. Tomgangen har vært høy, ca 1100-1200 omdreininger i nøytral posisjon (automatkasse). Har derfor måttet holde igjen bilen på bremsen (godt over normalt vil jeg si) i posisjon D. Vel, etter noen og 50 mil i dag ble det saktegående kø, mye full stopp og start (i hastighet). Etter ca 30 minutter i køkjøring mister jeg tomgangen helt. Ikke noe problem å starte bilen igjen med en gang. Men tomgangen er borte. Brems og gass samtidig for å holde bilen i gang i lav hastighet. Glad da jeg kom meg hjem. Så til spørsmålet: hva kan dette skyldes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 sjekk innsugsbelg for sprekker osv under. (evnt kansje en tomgangsregulator som har tagit reparn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommmen Skrevet September 15, 2014 Forfatter Share Skrevet September 15, 2014 Etter at bilen har stått over natta startet jeg den og da går den som normalt på tomgang, noe høy tomgang som nevnt, ca 1100. Skal ta den ut på en runde senere i dag for å se hvordan den er etter at den har gått seg varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 Hvis tomgangen blir høy og spjeldet er lukket så kommer lufta seg forbi et sted. Startgass rundt. Ruser den seg så har du funnet feilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommmen Skrevet September 15, 2014 Forfatter Share Skrevet September 15, 2014 I hovedsak er ikke problemet høy tomgang. Men at den etter en tid i køkjøring med mange stopp og start, "mister" tomgangen. Altså at bilen stopper i det tomgangen blir for lav. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommmen Skrevet September 15, 2014 Forfatter Share Skrevet September 15, 2014 Mulig en bedre overskrift ville vært: Feil på turtallsregulering M20B27 med automakasse. Når bilen blir varm blir turtallet for lavt både i gir (D eller 1,2,3) og i N og P. Resultat er at bilen stopper. Både i fart og når den står i ro. Dvs slakker jeg av når bilen går i D så stopper den rett og slett når farten blir lav nok. Relativt tung på rattet uten servo så dette hadde vært greit å få fikset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 tipper fortsatt på falskluft, evnt tomgangregulator som er litt sånn "shabby" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aalgaard Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 Kan hørest ut som falskluft ja, prøv med startgass innsugssystemet etter lmm, slik som Azeton nevnte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommmen Skrevet September 16, 2014 Forfatter Share Skrevet September 16, 2014 Da har jeg sjekket ut falskluft og ICV. Sprayet innsuget og slanger til ICV med startspray uten at det hadde noen innvirking. Tok opp ICV, så ren og fin ut. Tilleggsopplsyninger: bilen har stått lagret siden ca år 2000. Km-stand 77.000 km. Kjørte den ca 100 mil i 2013. Gått mindre i år. Kun oljeskift og registerreim som er byttet på motor siden. Men har altså gått helt ok både i fjor og i år men unntak av det noe høye tomgangsturtallet. Hva med plugger? Kan defekte plugger forårsake slike symptomer? Ja, neste steg blir å få byttet plugger. Burde vel strengt tatt tenkt på akkurat dét før.. Video av når motoren dør ut: http://youtu.be/_lXwGFOL1wQ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommmen Skrevet September 18, 2014 Forfatter Share Skrevet September 18, 2014 En liten update og oppsummering: Bilen er en BMW E28 525e1983 problemet oppstår ved varm motor, går fint når den er kald motor dør ut på tomgang (eller under kjøring hvis turtallet blir lavt nok, automatkasse) starter med en gang etterpå, kan da gå en stund på tomgang før den dør ut men kan altså startes med en gang på nytt etterpå Dette er gjort: ICV er åpnet og sjekket, ser fin ut Sprayet startgass rundt slanger ved innsug og andre luftslanger som går rundt AMF og ICV Byttet plugger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommmen Skrevet September 18, 2014 Forfatter Share Skrevet September 18, 2014 Se slutten for hvordan motoren dør ut: http://youtu.be/_lXwGFOL1wQ?list=UUrYSQdjCc2q8daasflAhp6w Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommmen Skrevet September 19, 2014 Forfatter Share Skrevet September 19, 2014 Hva finnes av muligheter for diagnose på en slik motor? En M20B27. Jeg ser det er stikk for tilkopling av et eller annet (med rød hette). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet September 19, 2014 Share Skrevet September 19, 2014 Jeg holder fremdeles en knapp på ICV. Selvom spjeldet går fint osv, så kan den elektriske deler være dårlig. Har opplevd dette selv på M20b25. Prøv å napp av stikket og se om den klarer å holde på tomgangen da. Vis du gjør det når den er kald vil spjeldet stå i den "høye" posisjonen og forbli der. Evt er nok falskluft problemet. Er ikke alltid disse motorene vil gi merkbar reaksjon på startgass så prøv å sjekk alle slanger nøye. stig. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommmen Skrevet September 19, 2014 Forfatter Share Skrevet September 19, 2014 Jeg holder fremdeles en knapp på ICV. Selvom spjeldet går fint osv, så kan den elektriske deler være dårlig. Har opplevd dette selv på M20b25. Prøv å napp av stikket og se om den klarer å holde på tomgangen da. Vis du gjør det når den er kald vil spjeldet stå i den "høye" posisjonen og forbli der. Evt er nok falskluft problemet. Er ikke alltid disse motorene vil gi merkbar reaksjon på startgass så prøv å sjekk alle slanger nøye. Takk for tipset! Det er forøvrig bare en ledning inn på denne ICV, og har ikke sett andre med en slik. Siden det er bare én, hva er misjonen? Er det en termostat i andre enden og som gir +12V(eller 3,6V/5V) ut når motoren er varm? Mye spekulasjon her nå.. I toppen av ICV går det ut en vakumslange til denne: Den har også en ledning tilkoplet, vet ikke helt hvor den går (kamsensor eller annen sensor som måler om motoren går rundt?) Videre fra denne går det en slange til innsug (under gassmekanismen etter 'luftmengde måler) Siden feilen oppsto under køkjøring, etter mye start og stopp (husk det er automatkasse på bilen), begynte jeg å tenke at det kanskje er noe mekanisk som har sviktet. Og da relatert til vakum. Når bilen står i ro i D må det vel noe mer effekt til for å holde tomgangen enn hvis den står i N? Hvordan reguleres dette? Bilen har hatt for høy tomgang som nevnt, ca 1200 omdr. Det betød at jeg måtte holde igjen bilen på bremsen ganske så kraftig når den sto i D (sammenligner nå med andre og nyere biler jeg har hatt automatkasse på). Er det noen som kan gi en kortfattet og enkel beskrivelse for hvordan motoren regulerer tomgangen når bilen står i D (eller andre gir for den sakens skyld)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet September 19, 2014 Share Skrevet September 19, 2014 Den der har jeg ikke sett før. Hmm. Kan tenke meg at den får tilført spenning og dermed åpner mer og mer. Den vakum-"boksen" er også med på å styre, siden du sier den er koblet inn med gasspjeld eller LMM. Ser du har en justeringsskrue også, prøvd å justere litt på denne? Evt koblet fra LMM og sett om dette gjør noe utslag? Dette er forøvrig litt skudd i blinde da jeg ikke har vært borti en slik en, men prinsippet er nok ganske likt. Er tomgangen for høy på varm motor og? Eller kun kald? Siden du sier den dør ut på varm motor tenker jeg. Kan tenkes at det er en temp-sensor eller vakum-slange som tuller til her. Jaggu ikke like enkelt alltid på disse gamle motorene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå