Ole-Petter Røseth Lund Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 Hadde en episode på lørdag hvor jeg så at temperaturen økte mens jeg stod stille på en parkeringsplass. Prøvde å kjøre litt, og med litt hastighet sank temperaturen igjen. Jeg fulgte med på måleren mens jeg stoppet neste gang og tempen økte med en gang, så jo slo av motoren. Hørte fresing, og så at det bobla ut kjølevæske fra radiatorlokket. Når den var nedkjølt igjen fylte jeg på litt vann så jeg skulle kunne komme meg hjem. Gikk igjen greit med hastighet men med en gang jeg bremset ned fløy måleren opp til rød igjen, og den kokte igjen. Har nå prøvd følgende: Viskosekoblinga er ok, kunne ikke stanses med f.eks. avis ved litt turtall, kun ved tomgang. Prøvde å koke termostat, den besto men virket som at den åpnet seg litt seint. Vannpumpa er byttet tidligere, den hadde alu skovler, så veldig bra ut, ingen slark. Valgte likevel å bytte termostat i dag, og etter å ha fylt opp kjølevæske og startet opp igjen merker vi at det ikke er noe trykk i slangene fra radiator til termostat! Hva kan dette være? ikke vann i olja, eller olje i kjølevæska om noen skulle lure.. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Petter Røseth Lund Skrevet September 16, 2014 Forfatter Share Skrevet September 16, 2014 Bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
divad Skrevet September 16, 2014 Share Skrevet September 16, 2014 Luftet systemet skikkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Petter Røseth Lund Skrevet September 17, 2014 Forfatter Share Skrevet September 17, 2014 Luftet systemet skikkelig? Den er luftet godt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spectral72 Skrevet September 17, 2014 Share Skrevet September 17, 2014 Når bilen har stått over natta og er skikkelig kald... åpne opp ekspansjons/radiator lokket og se at du har en vannstråle som kommer ut fra det hullet på venstre side. Da er du ihvertfall sikker på at vannpumpa gjør jobben sin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schei95 Skrevet September 20, 2014 Share Skrevet September 20, 2014 Hadde nesten samme problem på min E36 320 M52. Temp på motor økte brått og mye etter å ha blitt driftstemp. Etter å ha byttet både radiator og termostat kom samme problemet, bare litt senere ved tomgang. Byttet derfor vannpumpe også. Den 'gamle' så ut til å være helt fin, tight, alle skovler var der osv. byttet uansett. Etter dette og en god dose lufting har det funket akkurat som det skal. Skjønte aldri helt hva som var feil, men har ikke hatt noe problemer etter dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MathiasK Skrevet September 21, 2014 Share Skrevet September 21, 2014 Du har mest sannsynlig luft i systemet ditt. Luft hver dag om morgenen (kald motor). Opp med lufteskrue, fyll til det renner over og det det slutter å boble. Prøv dette ivertfall en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet September 22, 2014 Share Skrevet September 22, 2014 Har hatt samme bil med samme motor selv, den er ganske selvluftende den der, trenger bare åpne når man fyller på, så ordner resten seg selv. De har ikke samme lutebehovet som de eldre modellene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet September 23, 2014 Share Skrevet September 23, 2014 tipper på defekt viskosekobling til vifta. kompis som hadde samme problemet og byttet alt som var. ble alltid litt bedre for vær ting som ble byttet, ny termostat, ny vannpumpe, ny radiator. osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MathiasK Skrevet September 23, 2014 Share Skrevet September 23, 2014 Har hatt samme bil med samme motor selv, den er ganske selvluftende den der, trenger bare åpne når man fyller på, så ordner resten seg selv. De har ikke samme lutebehovet som de eldre modellene. M52B23 er langt ifra selvluftende. Ekspansjonstanken sitter vis-a-vis radiatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå