Gå til innhold

Ombygging av E28 520 til 535


ole_chr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp!

 

Har i dag en 1986 mod 520I som motorn har rast på og vil bygge om til 535i med motor fra E34 og understell fra E34.

 

Har fått svart fra BT om at jeg må få tak i dokumentasjon på karosseriet at det ikke er noe forskjell mellom 520 og 535.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i disse papirene? 

 

Siste punkt på skrivet fra BT er at bilen min med ødelakt motor på og donorbilen må kontrolleres på trafikkstasjon før ombyggingen begynner.

Dette blir da ett problem siden donorbilen har jeg ribbet for over ett år siden og kondemnert karosseriet og bilen min i dag ikke går pga motorhavari.

 

Mvh 

Ole Christian Solli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første så passer ikke m30b35 nedi uten og lage et motorfeste (passasjer siden må lages), så der har du jo en ting.

 

å understellet fra e34 er jo ikke likt som på e28 , er vel for det første litt annen høyde på fjørbeina på e34, men ellers så passer de vel, å 520 har også trommelbrems bak . å tror ikke e34 bakstilling er "bolt on" på e28, men mulig jeg tar feil her

 

for ikke snakke om at mellomaksel er ikke lik å heller ikke gear overføring, det er jo i utgangspunktet ikke noe problem å få dette nedi å til og funke, men om man får det til og bli som orginalt er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorfeste er ingen problem å lage. Fant en tråd på mye28.com der en kar har laget en hel tråd på hvordan man skal få 3. Gen m30 til å passe i e28 og hvilke deler man trenger for dette.

 

Bilen vart godkjent for 1 år siden med K-sport coilover. da var det og montert E34 535 bremser forran og bærearmer bak samt samt diff fra E28 M5.

BT sa ingenting om bærearmene da eller bremsene forran. i vognkortet pr i dag står det bare coilovers notert.

 

Det var i planene at denne vinteren skulle jeg bygge om til 535 men da orginal motor havarerte på begynnelsen av sommeren så tok jeg denne ut. 

 

Problemet mitt er å få papirene som trengs til BT for godkjenningen. Trenger ett skriv om at råkarosseriet ikke er forskjellig og etter som jeg har lest meg fram til nå så er det ikke forkjell mellom facelift 520 og 535.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge realoem.com så er det likt delenr på bilene.

E28 520: http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=4031&mospid=47211&btnr=41_0862&hg=41&fg=05

E28 535: http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=DC11&mospid=47220&btnr=41_0863&hg=41&fg=05

 

Veit ikke om det er god nok dokumentasjon for BT, men du må bare spørre de om det. 

 

Er greit å ha en åpen tone med BT ang ombygg, være ærlig om planer og spørre om veiledning for hva som skal til. 

 

Kan jo evt høre med BMW norge om utskrift på delenr på disse to bilene. Men de vil nok ikke være behjelpelig om du nevner det er for å bygge om en bil.

Etter min erfaring så er de ikke intr i å hjelpe deg noe med ombygging av bil uansett hvor lite de må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delenr har jeg allerede sjekket opp før jeg begynte med søknaden og det har jeg oppgitt til dem.

 

Motor og bremser henter jeg fra min gamle E34 535i. Dette er nok grunnen til at de vil ha dokumentasjon på karossriet. 

 

Personer som jeg har vært i kontakt med sier at under denne ombyggingen skal BT ha papirer fra før på karosseriet og ikke trenger denne dokumentasjonen. 

Men i svaret på min søknad skal de ha dette så jeg får bare skaffe det. Vet at det BMW norge kommer nok ikke til å være behjelpelig med dokumentasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...