RagnarokEM Skrevet September 25, 2014 Skrevet September 25, 2014 Hei, Det å bytte motor i ein bil, snakker selvsagt om ein bmw er det kjempe vanskelig? (Spar dere for kommentarer som, om du lurer så er du mest sannsynlig ikkje kvalifisert nok). Selvsagt er eg ikkje det, men eg ønsker å vite hvor vanskelig det er, og eventuelt hva som må bli gjort.Men det eg lurer mest på er hva ein OK bmw motor går for? Kjørt under 200.000 og 150-oppover med hester.(Manuel). Og eventuelt om det er stress å bytte motor å få den til å passe med girkasse og alt slikt dritt
joakimh Skrevet September 25, 2014 Skrevet September 25, 2014 Hei, Det å bytte motor i ein bil, snakker selvsagt om ein bmw er det kjempe vanskelig? (Spar dere for kommentarer som, om du lurer så er du mest sannsynlig ikkje kvalifisert nok). Selvsagt er eg ikkje det, men eg ønsker å vite hvor vanskelig det er, og eventuelt hva som må bli gjort. Men det eg lurer mest på er hva ein OK bmw motor går for? Kjørt under 200.000 og 150-oppover med hester. (Manuel). Og eventuelt om det er stress å bytte motor å få den til å passe med girkasse og alt slikt dritt kommer an på hvilken motor i hvilken bmw.
RagnarokEM Skrevet September 25, 2014 Forfatter Skrevet September 25, 2014 kommer an på hvilken motor i hvilken bmw. BMW 3 serie, E36. OM eg ikkje tar feil så lager de E36'ere med 110 HK, 150, og 180? Eventuelt bytte fra 110 eller 100 eller hva det er, 1.8 l motor trur eg, til ein 2.0l med 150. Går det an uten for mye ekstra arbeid med å gjøre plass til motor etc?
steingal Skrevet September 26, 2014 Skrevet September 26, 2014 Om du ikke har gjort dette før eller veit hvor vanskelig dette vil bli. Så da vil jeg anbefale deg å finne en hel delebil med den motoren du vil ha. Da har du allerede alt du trenger i delebilen for å få til dette motorbytte. Pluss at da får du testet "ny" motor før du bynner med ombygging.
bmwmann24 Skrevet September 26, 2014 Skrevet September 26, 2014 Det klarer du helt fint:) Jeg og onkeln min swappet motor i garasjen på en bmw e36 318tds. Riv ned fronten. Radiator, grillramme og chassisbjelken som panserlås sitter i og lykter. Jekk opp bilen i front (slik at du får klaring til girkasse når du knøler med å få ut motor.) Vi jekket opp bil, festa motor i tau, slapp ned bil mens vi styrte motor/gir ut, dytta bilen bort fra motor, motor hang igjen i tauet;) Merk gjerne opp kabler og kontakter med forskjellige farver, f.eks Kamsensor med blå elektrotape og Veivsensor med Rød elektrotape. Blir litt enklere når du skal montere alle kontaktene i motorrommet igjen. Ang motorbytte fra 1.8l (ca 112-115hk) til en rekke seks 2.0liter så byr dette på godkjenningsproblemer, ser at noen får det til, men desverre er bilpolicyen i Norge ulik fra plass til plass. Det du ikke får godkjennt i Arendal får du f.eks godkjennt i Steinkjær. Helt idiotisk, men sånn er det. Mange bytter ofte fra 2.0 (150hk) til 2.5 (192hk) og lar være å si noe på godkjenning, man ser det ikke så lett, da motorene er ganske identiske på utsiden.
Azeton Skrevet September 26, 2014 Skrevet September 26, 2014 Hold deg unna 2l. Motor fra 318is er 140hk og 4syl. 325 192hk6syl. Er flere motorer du kan bruke i bilen uten problem. Men regner med det er budsjett på dette
RagnarokEM Skrevet September 26, 2014 Forfatter Skrevet September 26, 2014 Hold deg unna 2l. Motor fra 318is er 140hk og 4syl. 325 192hk6syl. Er flere motorer du kan bruke i bilen uten problem. Men regner med det er budsjett på dette Sant det, har ikkje eit fast prosjekt enda, men forhører meg for å se om eg vil klare eit slikt prosjekt og om det eventuelt vil lønne seg iforhold til det å kjøpe ein bil med samme type motor. Det klarer du helt fint:) Jeg og onkeln min swappet motor i garasjen på en bmw e36 318tds. Riv ned fronten. Radiator, grillramme og chassisbjelken som panserlås sitter i og lykter. Jekk opp bilen i front (slik at du får klaring til girkasse når du knøler med å få ut motor.) Vi jekket opp bil, festa motor i tau, slapp ned bil mens vi styrte motor/gir ut, dytta bilen bort fra motor, motor hang igjen i tauet;) Merk gjerne opp kabler og kontakter med forskjellige farver, f.eks Kamsensor med blå elektrotape og Veivsensor med Rød elektrotape. Blir litt enklere når du skal montere alle kontaktene i motorrommet igjen. Ang motorbytte fra 1.8l (ca 112-115hk) til en rekke seks 2.0liter så byr dette på godkjenningsproblemer, ser at noen får det til, men desverre er bilpolicyen i Norge ulik fra plass til plass. Det du ikke får godkjennt i Arendal får du f.eks godkjennt i Steinkjær. Helt idiotisk, men sånn er det. Mange bytter ofte fra 2.0 (150hk) til 2.5 (192hk) og lar være å si noe på godkjenning, man ser det ikke så lett, da motorene er ganske identiske på utsiden. Meget intressant Er det noe man bør koble i før man eventuelt senker motor ned i bilen?
Azeton Skrevet September 26, 2014 Skrevet September 26, 2014 Nei, Du kobler på alt sammen etterpå. lengder på kontakten sier ganske mye seg selv. Men kan fortsatt være lurt og merke de om du blir veldig usikker
bmwmann24 Skrevet September 27, 2014 Skrevet September 27, 2014 Nei, Du kobler på alt sammen etterpå. lengder på kontakten sier ganske mye seg selv. Men kan fortsatt være lurt og merke de om du blir veldig usikker I min m50 maskin kan man bomme på flere kontakter:p Noen er selvforklarende ang lengde, men resten fant jeg ut av ved å koble på diagnose. Gikk fra 3 feil til 0:) Derfor enklere med en tapebit på hver. Og 2.0 maskinen er ikke en motor man trenger å holde seg unna! Den er ikke av de raskeste men ganske skuddsikker. Selv driver jeg å optimerer min b20, håper på en 165-170hk.
Azeton Skrevet September 28, 2014 Skrevet September 28, 2014 Optimere? Hva gjør du får å få 20hk ekstra? Jo.. styr unna 2l 2.5l er like skuddsikker. Hvilke kontakter har du bomma på da? Du lar jo de kontaktend som sitter fast i motor være på. Eller er folk fan av ekstra arbeid? stig. reagerte på dette 1
bmwmann24 Skrevet September 28, 2014 Skrevet September 28, 2014 Hva jeg gjør? chip, kn, grenrør, VAG coiler, funderer å sette 2 innsugskammer og. Er jo artig med 2.0 hk med rundt 170hk, blir jo ikke så aller verst kjapp med 2 liter utveksling. Ja, fant ut senere at jeg kunne latt kontakene stå igjen, men uansett så går d an å bare ta ut kontaktene med merking. Alle kontakene var nesten like lange, så kunne jo koble flere av kontakene feil, veiv på tomgang osv.. min forrige m50b20 var gått langt over 400.000km da bygde vi den over i en e34 og bilen går visst enda. Ikke et tikk fra motoren engang;) Kanskje 2.5 er god, men så slitesterk er den nok ikke. Det kommer jo selvsagt anpå eiern, noen av oss kan vedlikeholde en maskin. Skal og sies at min egen m20b25 fra en gammel IX var meget bra da jeg skrota chassis pga rust, men den fikk og rett temp før man ga full gass og oljeservice var jeg nazi på. Jeg mener i alle fall at 2 litern er fin, men så bryr jeg meg ikke så veldig mye om å være raskest i gata heller...
bmwmann24 Skrevet September 28, 2014 Skrevet September 28, 2014 Optimere? Hva gjør du får å få 20hk ekstra? Jo.. styr unna 2l 2.5l er like skuddsikker. Hvilke kontakter har du bomma på da? Du lar jo de kontaktend som sitter fast i motor være på. Eller er folk fan av ekstra arbeid? Jeg har hørt altformange 2.5l (både m50 og b20) som kakler og tikker værre en f.eks en 2.0 ved høye kmstander, mye mulig eierne ikke aner hva de driver med eller så er vel 2.5l mer utsatt for kakling og tikk.
RagnarokEM Skrevet September 29, 2014 Forfatter Skrevet September 29, 2014 Hva jeg gjør? chip, kn, grenrør, VAG coiler, funderer å sette 2 innsugskammer og. Er jo artig med 2.0 hk med rundt 170hk, blir jo ikke så aller verst kjapp med 2 liter utveksling. Ja, fant ut senere at jeg kunne latt kontakene stå igjen, men uansett så går d an å bare ta ut kontaktene med merking. Alle kontakene var nesten like lange, så kunne jo koble flere av kontakene feil, veiv på tomgang osv.. min forrige m50b20 var gått langt over 400.000km da bygde vi den over i en e34 og bilen går visst enda. Ikke et tikk fra motoren engang;) Kanskje 2.5 er god, men så slitesterk er den nok ikke. Det kommer jo selvsagt anpå eiern, noen av oss kan vedlikeholde en maskin. Skal og sies at min egen m20b25 fra en gammel IX var meget bra da jeg skrota chassis pga rust, men den fikk og rett temp før man ga full gass og oljeservice var jeg nazi på. Jeg mener i alle fall at 2 litern er fin, men så bryr jeg meg ikke så veldig mye om å være raskest i gata heller... Grenrør, gir det effekt? I min m50 maskin kan man bomme på flere kontakter:p Noen er selvforklarende ang lengde, men resten fant jeg ut av ved å koble på diagnose. Gikk fra 3 feil til 0:) Derfor enklere med en tapebit på hver. Og 2.0 maskinen er ikke en motor man trenger å holde seg unna! Den er ikke av de raskeste men ganske skuddsikker. Selv driver jeg å optimerer min b20, håper på en 165-170hk. 2.0L eg kunne tenkt meg, eller 2.5 eller uorginalt (2.8 (e36) Noko 1.6 / 1.8 med 105-115 HK blir for lite Nei, Du kobler på alt sammen etterpå. lengder på kontakten sier ganske mye seg selv. Men kan fortsatt være lurt og merke de om du blir veldig usikker Det var ikkje dumt, men er det slik at om eg kobler feil at motoren eksploderer? Kanskje litt usannsynlig, men er det ein kabel man rett og slett ikkje bør ta i motor feil for da går motoren til helvætte. Eller er den laget slik at man kan prøve og feile om og om igjen. Og om motor starter og bilen går, har man lykkes da, eller kan det fortsatt være feil? Og noko litt mer teknisk: Du kaster motor i bil, kobler til ledninger og dritt, motor går. Men hva er motor koblet til som gjør at motoren får hjulene til å gå rundt? Hva er motor koblet til som får hjulene til å koble seg til. Regner med at de ikkje er som mopeden? Sorry for dårlig formidling, bil er generelt ganske nytt for meg, kan ein del småting men har aldri lært hvordan motor er koblet til hjulene. Når ein motor er overhalt, er den "god" som ny da? Ser flere selger motorer eller biler der motoren er overhalt og da "begynner" de på 0km når de omtaler motor. Kan man si at ein motor som er overhalt at den er godt 0 sånn teoretisk?
bmwmann24 Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 Ja, grenrör gir effekt. Nope motoren din sprenges ikke om du kobler feil, det lagres bare feilkoder pga av sensoren ikke er koblet i, ingen fare. Når en motor er overhalt så er den go som ny:)
Azeton Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 Hvis man liker å skru motor, syns det er gøy å bruke masse penger og kunne ha litt skrytefaktor av at man har byttet mye. Så er det bare gjøre det. Men du har fortsatt ikke effekten eller momentet til 2.5l Trådstarter lurer på hvordan man bytte motor i en bil. Tror du han har kompetanse til å bytte kammer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå