RagnarokEM Skrevet September 29, 2014 Forfatter Skrevet September 29, 2014 Hvis man liker å skru motor, syns det er gøy å bruke masse penger og kunne ha litt skrytefaktor av at man har byttet mye. Så er det bare gjøre det. Men du har fortsatt ikke effekten eller momentet til 2.5l Trådstarter lurer på hvordan man bytte motor i en bil. Tror du han har kompetanse til å bytte kammer? Trur eg allerede kan svare på spørsmålet, trådstarter <--- har ikkje kompetanse til å bytte kammer, men må eg det? Skjønner ikkje helt relevansen ? Har ikkje "mye" penger å bruke bil, ikkje mye penger du får når du jobber for slavelønn (49,- timen), men bytting av motor selv er ikkje så dyrt Og "Men du har fortsatt ikke effekten eller momentet til 2.5l" ^ Det er no greit, men hva er gale med 2.0L (du sier man skal holde seg unna det). Hvor mye går ein 2.5L motor som kan passe e36? edit: er ikkje ein 2l fortsatt bedre og sterkere enn ein 1.6/1.8? <--de er vel ikkje 6 sylindra heller? og isteden for 150Hk har de 105hk-115hk
stig. Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 Trur eg allerede kan svare på spørsmålet, trådstarter <--- har ikkje kompetanse til å bytte kammer, men må eg det? Skjønner ikkje helt relevansen ? Har ikkje "mye" penger å bruke bil, ikkje mye penger du får når du jobber for slavelønn (49,- timen), men bytting av motor selv er ikkje så dyrt Og "Men du har fortsatt ikke effekten eller momentet til 2.5l" ^ Det er no greit, men hva er gale med 2.0L (du sier man skal holde seg unna det). Hvor mye går ein 2.5L motor som kan passe e36? edit: er ikkje ein 2l fortsatt bedre og sterkere enn ein 1.6/1.8? <--de er vel ikkje 6 sylindra heller? og isteden for 150Hk har de 105hk-115hk joda, det er riktig det, MEN det noen her prøver og få fram, er det et en 2.0 rekke sekser går alt annet en bra, det går bare litt bedre en f,eks 318. så det er ikke vits og gidde og bygge om "kun" til en 2,0 liter
ZaxoN Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 Mye sant i det de over meg sier, etter min erfaring er både 2.0L OG 2,5L slitesterke motorer. MEN, hvorfor bygge om fra 1,8 til 2,0 fordi du synes bilen har for lite hester? For det første så vil du ikke merke noen ekstrem forskjell da en 2 liter ikke går så jævli mye bedre enn en 1,8 Om du virkelig vil kjenne følelsen av fart, at bilen virkelig gir i fra seg så bør du tenke på å oppgradere til enda litt større motor for å virkelig kjenne hestekrefter. (ikke det at en 2liter går dårlig, men er vesentlig stor forskjell fra 1,8 til f.eks 2,5 istedenfor det lille hoppet til 2.0. For det andre så vil du slite med å få bilen gjennom neste PKK (eu godkjenning) ved bytte til sekser-motor ifra 4 sylindra, da mekanikere som bare vet noe om bmw ser forskjell i motorrommet Min mening, ikke ta deg bryet med å bygge om når du ikke har sekser-motor orginalt, samtidig dårlig kunnskap ang motorbytte/mekking. Legg heller litt mer penger i en ny bil å få en som er ferdig godkjent/bygget med rekkesekser.
bmwmann24 Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 Hvis man liker å skru motor, syns det er gøy å bruke masse penger og kunne ha litt skrytefaktor av at man har byttet mye. Så er det bare gjøre det. Men du har fortsatt ikke effekten eller momentet til 2.5l Trådstarter lurer på hvordan man bytte motor i en bil. Tror du han har kompetanse til å bytte kammer? Fullt klar over at 2.5l har mer hestekrefter og moment. Jeg skryter ikke, men må innrømme at jeg blir gira av å mestre;) Kambytte blir nok kanskje litt innviklet for en nybegynner, men slettes ingen umulighet.
bmwmann24 Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 joda, det er riktig det, MEN det noen her prøver og få fram, er det et en 2.0 rekke sekser går alt annet en bra, det går bare litt bedre en f,eks 318. så det er ikke vits og gidde og bygge om "kun" til en 2,0 liter Går ikke spess bra, men en lettere optimert 2.0l er heller ingen sinke. 150hk er litt lite, men man kan hente ut mer uten at det koster sinnykt dyrt, 2.0 rekkesekser er uansett å foretrekke framfor rekke4.
bmwmann24 Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 Mye sant i det de over meg sier, etter min erfaring er både 2.0L OG 2,5L slitesterke motorer. MEN, hvorfor bygge om fra 1,8 til 2,0 fordi du synes bilen har for lite hester? For det første så vil du ikke merke noen ekstrem forskjell da en 2 liter ikke går så jævli mye bedre enn en 1,8 Om du virkelig vil kjenne følelsen av fart, at bilen virkelig gir i fra seg så bør du tenke på å oppgradere til enda litt større motor for å virkelig kjenne hestekrefter. (ikke det at en 2liter går dårlig, men er vesentlig stor forskjell fra 1,8 til f.eks 2,5 istedenfor det lille hoppet til 2.0. For det andre så vil du slite med å få bilen gjennom neste PKK (eu godkjenning) ved bytte til sekser-motor ifra 4 sylindra, da mekanikere som bare vet noe om bmw ser forskjell i motorrommet Min mening, ikke ta deg bryet med å bygge om når du ikke har sekser-motor orginalt, samtidig dårlig kunnskap ang motorbytte/mekking. Legg heller litt mer penger i en ny bil å få en som er ferdig godkjent/bygget med rekkesekser. Jepp, har bilen originalt en f.eks 2.0l så er det lite problem med oppgradering til 2.3-2.5. Vanskelig og mye ekstra jobb fra 1.6 til f.eks 2.0.. Og jo, en 2.0 sekser går merkbart bedre enn 1.8l, samt at man har den fine lyden;)
ZaxoN Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 Jepp, har bilen originalt en f.eks 2.0l så er det lite problem med oppgradering til 2.3-2.5. Vanskelig og mye ekstra jobb fra 1.6 til f.eks 2.0.. Og jo, en 2.0 sekser går merkbart bedre enn 1.8l, samt at man har den fine lyden;) Legg merke til "ekstrem forskjell" Selvfølgelig merker man forskjell ! Virket bare som han var ute etter noe som sparker ifra seg, å kjenne at du blir trekt bakover i setet når pedalen kommer i bånn )
RagnarokEM Skrevet September 29, 2014 Forfatter Skrevet September 29, 2014 OK skjønner, om du først skal oppgradere, gå før større motor.Men så er ikkje det nødvendigvis oppgraderings som er poenget, men det å bytte ein motor som eventuelt er ødelagt eller kjørt mye.Men når eg først bytter motor, ja hvorfor ikkje 2.5L.Men om man setter bytting av motor litt til sides:1.8 motor vs 2l motor bensin115 HK ells vs 155hk *tallene kan være litt feil*Vil man ikkje merke "ok" forskjell mellom de ulike motorene?er ikkje også 1.8 4 sylindra, imens 2L er 6?
stig. Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 å en ting som er VELDIG vesentlig her, som ingen har nevnt, skal du først gjøre en bil "ulovlig" så vil jeg faktisk nesten tippe at verdien synker hvis du kun setter i en 2,0. men en 2,5 derimot er veldig mye mere ettertrakta, og da går bilen såpass bra at folk som jobber på verksted osv ( folk som med andre ord har null problemer med en litt "snuskete" EU-kontroll på bila sine ) kan være interisert i den. men uansett da ,hvis du ønsker og sette i en 2,0 er vertfall mitt råd prøv en 2,0 først, som sagt det går alt annet en bra , og er en ukomfortabel motor kontra 2,5 da 2,0 må jages alle steder ( spesielt med tanke på oppoverbakker på motorveg , forbikjøringer etc etc ) jo 1,8 er 4 cyl og 2,0 er 6 syl , meeeen som sagt en 2,0 går ikke bra, duger ikke til og sladde/herje skikkelig på vinteren engang, såklart hvis du kun skal stå stille med sveisa diff og burne/kaste piruetter på street meet da duger en 2,0
Azeton Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 Jo, 318is motoren har 140hk og er 1.8l. Bmwmann24 hvilken 2.3l tenker du på? M20?
bmwmann24 Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 å en ting som er VELDIG vesentlig her, som ingen har nevnt, skal du først gjøre en bil "ulovlig" så vil jeg faktisk nesten tippe at verdien synker hvis du kun setter i en 2,0. men en 2,5 derimot er veldig mye mere ettertrakta, og da går bilen såpass bra at folk som jobber på verksted osv ( folk som med andre ord har null problemer med en litt "snuskete" EU-kontroll på bila sine ) kan være interisert i den. men uansett da ,hvis du ønsker og sette i en 2,0 er vertfall mitt råd prøv en 2,0 først, som sagt det går alt annet en bra , og er en ukomfortabel motor kontra 2,5 da 2,0 må jages alle steder ( spesielt med tanke på oppoverbakker på motorveg , forbikjøringer etc etc ) jo 1,8 er 4 cyl og 2,0 er 6 syl , meeeen som sagt en 2,0 går ikke bra, duger ikke til og sladde/herje skikkelig på vinteren engang, såklart hvis du kun skal stå stille med sveisa diff og burne/kaste piruetter på street meet da duger en 2,0 Og ellers har du det bra? På vinterføre kan man jo hærje med en 518 omså. 2.0 er ingen Ferrari, vi vet.. Men, om man optimaliser opp til en ca 170hk så får man kjapp 2 liter. Ikke alle her i verden bryr seg om å være raskest i gata akkurat, kan ikke si jeg ser helt vitsen. Alle som har kjørt en 1.8 rekk4 vet hvor trist motorkarakter den har kontra en 2.0 rekke seks.
bmwmann24 Skrevet September 29, 2014 Skrevet September 29, 2014 Jo, 318is motoren har 140hk og er 1.8l. Bmwmann24 hvilken 2.3l tenker du på? M20? m50 har jo en fin 2.3, finnes i allefall i e36, vet ikke om det er singel vanos eller hvilket år den kom. Har ikke den ca 170hk originalt? Den motoren er ikke så ille. Er visst bare slaglengda som er ulik 2.5, ellers samme motor.
RagnarokEM Skrevet September 29, 2014 Forfatter Skrevet September 29, 2014 La oss si eg har kjøpt bil, eg vet hva eg holder på med, eg har kjøpt 2.5L.Hvordan får eg dette godkjent, er det noe sjangs for å ikkje få det godkjent?- Om eg ikkje har kjøpt bil, kan eg spørre statens vegvesen på forhånd om muligheten for bytting til større motor.
stig. Skrevet September 30, 2014 Skrevet September 30, 2014 Og ellers har du det bra? På vinterføre kan man jo hærje med en 518 omså. 2.0 er ingen Ferrari, vi vet.. Men, om man optimaliser opp til en ca 170hk så får man kjapp 2 liter. Ikke alle her i verden bryr seg om å være raskest i gata akkurat, kan ikke si jeg ser helt vitsen. Alle som har kjørt en 1.8 rekk4 vet hvor trist motorkarakter den har kontra en 2.0 rekke seks. hærje med en 518? eeeehh nei, hvis du kjører med ok vinterdekk så skal jeg se deg putte 4 gear med ræva først i en lang god vintersving med en 2,0, har ikke noe om å være raskest i gata, (har hatt flere 2,0 jeg bare så det er sagt ), å du skal koste på deg mye for og hente ut 20 hk fra en 2,0. de 20 hesta du prater om koster mer og få skremt ut av en 2,0 en det det koster og kjøpe en 2,5 liter aleine
RagnarokEM Skrevet September 30, 2014 Forfatter Skrevet September 30, 2014 (endret) Forresten, er alle E36er like? Altså bilen?Om bilen har orginalt 1.6 eller 1.8, blir ikkje størrelsen av ein 2.5 for stor nede i selve motorrommet?Eller kan dere bekrefte at E36 har plass til 2.5 uavhengig av størrelse på den "tideligere" motoren?Motor byttet skal gjøres lovlig, vil verdien synke pga den ikkje er "orginal" eller bryr ingen seg om det sto ein 1.8 før i tiden, de er bare intressert i selve størrelse og ytelse?VIl også poengtere ut at dette er min første bil, og grunnen til at eg har nevnt 2l på ein generell basis er fordi eg gjerne går for ein bil som er 2L i utgangspungtet og driter i å bytte motor. om eg går for noe mindre, da bytter eg motor, og som dere sier, ikkje bytt fra 1.8 til 2 so I wont.Men såg noen som har ødlagt motoren, men bilen var fin og alt anna var i stand. Så vurderer å bytte motoren i bilen, ettersom det hadde blitt ein jævlig billig bil iforhold til å kjøpe ein 2.5l som allerede er plassert. Så da kommer spørsmålet igjen: Er det mulig å bli kvitt 1.8 og bytte den direkte ut med 2.5 eller må noe tilpasses gjøres?Som eg nevnte ovenfor skal dette gjøres lovlig, har ingen anelse på hva som direkte må gjøres for å få den godkjent, men mener det er bytting til 2.5l bremser (samme typer bremser som de bruker på bmwene som er 2.5). Kan eg eventuelt spørre statens vegvesen på forhånd om godkjenning slik at eg ikkje kjøper ein bil, søker om bytting, og får avlsag eller diverse?Hvordan får eg dette godkjent, er det noe sjangs for å ikkje få det godkjent? - Om eg ikkje har kjøpt bil, kan eg spørre statens vegvesen på forhånd om muligheten for bytting til større motor. Takker for svar. Endret September 30, 2014 av RagnarokEM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå