Gå til innhold

BMW 116i E87 Rattvinkelsensor


Solviken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

har fått opp tre feil meld i displaye på min BMW 116i. Bremselys, handbrekk å DSC. Fikk da lest av feilkode 5E40 Rattvinkel sensor. Har da skjønt at jeg må bytte hele slepering/blinklys modulen for sensoren sitter fast i den. Med dele nr 61319164416.

 

Har søkt en del rundt på nettet men finner ikke noe spesefikt rundt en slik operasjon, noen som har byttet denne delen? vanskelig? noe jeg må passe på?

 

Noen som vet om dette kan kalibreres med en BMW Scanner 2.0.1?

 

MVH

Jørgen Solvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

har fått opp tre feil meld i displaye på min BMW 116i. Bremselys, handbrekk å DSC. Fikk da lest av feilkode 5E40 Rattvinkel sensor. Har da skjønt at jeg må bytte hele slepering/blinklys modulen for sensoren sitter fast i den. Med dele nr 61319164416.

 

Har søkt en del rundt på nettet men finner ikke noe spesefikt rundt en slik operasjon, noen som har byttet denne delen? vanskelig? noe jeg må passe på?

 

Noen som vet om dette kan kalibreres med en BMW Scanner 2.0.1?

 

MVH

Jørgen Solvik

 

Er ikke spesielt vanskelig, har byttet denne flere ganger på min 116i da jeg monterte cruise control.

Først kobler du av batteriet og venter noen minutter så du vet at all strøm er ute av systemet, så må du ut med airbagen, dette gjør du ved å stikke en skrutrekker eller lignende inn på baksiden i rattet i to små hull(en på høyre siden og en på venstre). Du må treffe en pinne på hver side som du presser inn slik at airbagen løsner. Litt kronglete å treffe riktig i starten, men etterhvert når du prøver deg fram så treffer du til slutt. Etter at airbagen er ute av rattet så løsner du kontaktene på baksiden av airbagen, så løsner du kontaktene som sitter i rattet pluss jordingsledningen som også sitter fast :)

Så løsner du rattbolten i midten, og så tar du av rattet.

Etter det så må du løsne dekslene rundt rattstammen, det øvre og det nedre dekselet er klipset sammen på midten, så du bare bruker et plastikkverktøy og så stikker du inn der de møtes så du får delt dekslene fra hverandre slik at klipsene løsner. Det øvre dekselet kan du bare la ligge på toppen løst, men det nedre dekselet kan du ta vekk siden det er helt løst. Så tar du ut de to kontaktene som er festet i spaksentralen nede på baksiden i høyre hjørnet. Da kan du til slutt skru ut de fire t20(tror det er det) torx skruene (en i hvert hjørnet) som holder spaksentralen fast i rattstammen :) Så om du kun skal bytte spaksentralen, så bare klipser du av sleperingen og putter denne på den nye spaksentralen du har kjøpt! Deretter er det bare å montere i reversert rekkefølge!

 

I forhold til koding så må du først kjøre vanlig koding på DSC modulen så den tilpasser seg din bil, og så må du kalibrere rattvinkelsensoren ;) Dette tror jeg ikke kan gjøres med BMW Scanner 2.0.1, vet ikke for har ikke prøvd det, men tviler på det går med det programmet. Uansett så må du kode DSC modulen med for eksempel NCS EXPERT, og kalibreringen av rattvinkelsensoren kan gjøres med enten DIS(gammelt), ISTA-D eller RHEINGOLD som er en versjon av ISTA-D ment for å kunne kjøres rett i Windows uten noe form for virutell maskin eller lignende, fungerer glimrende! :)

 

Disse guidene er for ettermontering av cruise control, men her forklares det hvordan man bytter spaksentralen i del 1, og hvordan man koder i del 2, inkludert koding og kalibrering av rattvinkelsensoren (bruker det gamle programmet DIS i denne guiden, fungerer det også)

 

Del 1

http://www.mediafire.com/download/nk91yy6q2yb7xfa/Cruise.pdf

Del 2

http://www.mediafire.com/download/vohe4bih4gxv1ah/Cruise+control+retrofit+on+2005+118d+part+2.pdf

 

Så er ikke spesielt vanskelig men tar litt tid, og kodingen må gjøres for å fjerne feilmeldinger slik at DSC funker som det skal ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!! Tusen takk for info. Men trenger jeg å kode DSC modulen når modulen ikke er ny? Har fått kjøpt en brukt sensor. Er ikke det da bare plug an play? må selvfølgelig calibreres.

Det må du nok ja tror jeg! :) Om du skulle være så heldig å finne en enhet fra en bil som er helt lik din så kanskje du slipper koding, det vet jeg faktisk ikke! Men har selv byttet to ganger med brukte enheter, og begge gangene måtte koding til for å i det hele tatt få kalibrert sensoren. Jeg fikk tak i brukte E87 enheter, men motortype og utstyrsnivå var for eksempel ikke likt, så måtte kodes uansett, men kanskje om alt stemmer overens med din bil så er det kanskje plug & play! Det finner du fort ut! ;) Kalibrering vil hvertfall ikke funke om før enheten eventuelt er kodet slik at den passer til din bil, det fikk jeg bekrefta sist jeg prøvde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :) Åjaa stemmer, ja det glemte jeg å nevne! Hadde ikke sportsratt første gang jeg bytta jeg heller men glemte rett og slett at det var forskjell på utløser mekanismen! Bra du fikk ordnet det! :)

 

Høres bra ut! Blir spennende å høre hvordan det går ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kodet deln med NSC Expert. Men får ikke DIS til å fungere, får ikke kontakt med bilen gjennom DIS. Der jeg skal få opp "modemet" på free diagnostic head får jeg ikke opp noe.

 

Bjørneoen vet du hvor jeg kan få tak i RHEINGOLD? Kanskje det fungerer bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kodet deln med NSC Expert. Men får ikke DIS til å fungere, får ikke kontakt med bilen gjennom DIS. Der jeg skal få opp "modemet" på free diagnostic head får jeg ikke opp noe.

 

Bjørneoen vet du hvor jeg kan få tak i RHEINGOLD? Kanskje det fungerer bedre

 

Bra du har fått koda med NCS Expert, da er mye av jobben gjort! Gjenstår bare kalibreringen så er du good to go!

Et kjapt søk på google så finner du mange linker ;)

 

Anbefaler dette forumet, her finner du mye fint!

http://cartechnology.co.uk/forumdisplay.php?fid=61

 

RHEINGOLD fungerer mye bedre, ser mye bedre ut og er mye lettere å bruke enn DIS. Det er raskere siden det er native i windows og den bruker samme innstillinger som inpa og ncsexpert for å koble seg til så tilkoblingen er mye lettere å få til :)

 

Kan prøve denne! ;)

http://cartechnology.co.uk/showthread.php?tid=5811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk opp en feilmeld når jeg kodet i nscexpert, var vell en ting som feilet koding. Men skjønte lite da det sto på tysk...... Men kom opp at jobben var gjort. Har fått tak i Rheingold nå takK! Men er det programme såppas intuitivt at jeg klarer å finne ut hvor jeg kalibrerer sensorn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du har koblet datan til bilen med OBD ledningen, så går du først på "identification", så går du på "read out vehicle data", og så "start vehicle identification", og så "start vehicle test". Etter at Rheingold har koblet seg til bilen og lest ut alle enheter og feilmeldinger, så går du på "activities", så på "service functions", så velger du "02 chassis and suspension", så velger du "steering angle sensor", og så "start-up/alignment of active steering". Så bare følger du instruksjonene på skjermen! :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så rart!

Åssen årsmodell har du? Har vært borti tidligere på en E46, at ledningen jeg hadde fungerte i inpa, ncs expert, men ikke i rheingold. Vet ikke hvorfor det er slik. Hva står det i innstilingene på rheingold? Står det på at den skal bruke ediabas.ini filen for å koble seg til? Hvis du trykker på den skiftenøkkelen oppe til høyre i programmet, så går du på vci config tror jeg det heter, der skal den stå på ediabas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...