lierbimmer Skrevet Oktober 11, 2014 Share Skrevet Oktober 11, 2014 Hei Har over lengre tid sliti med at motoren bruker langt tid på å bli varm når det er under 5-6 grader ute. bilen er en e46 2000m 320d med m47 motor Har byttet termostat og egr termostat 2 ganger, men hjelper ingenting. luftet etter bmw prosedyre begge gangene. Prøvde å lese meg litt opp på dette og ser ut til at det kan være en elektronisk forvamer på disse. Stemmer dette og er det denne klossen foran oljefilteret på bildene? Har sjekket at alle sirkinger ved ECU og i hanskerommet er ok. noen som har noen svar eller tips? fra etk ser den slik ut, men jeg har ingen slik i min bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Oktober 11, 2014 Share Skrevet Oktober 11, 2014 Klossen foran oljefilteret er en oljekjøler når motoren er varm og en oljevarmer når motoren er kald (kjølevæska blir varm før oljen) Er det automatkasse på din bil? Hvis du har det er det en termostat i varmeveksleren til girkassa som også kan gjøre at kjølevæska ikke blir varm fort nok/ikke skikkelig varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet Oktober 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2014 takk for svar Kennethe34 jeg har manuell kasse på min. jeg fant forvarmeren, den lå på motsatt side av motorrommet . da gjenstår det bare å få testet denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet Oktober 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2014 Har kjørt diagnose og eneste feilen på vamreanlegget er AUC sensor. dette er vel sensor til automatisk resirkulering av luft. ampere måling av strømkabelen til forvarmeren er 0 så det tyder vel på en defekt enhet. edit. her fant jeg litt mere info om noen sliter med det samme. da gjenstår det å få tak i en ny en og test Electric Auxiliary Heater DDE 4.0 (E46 only)The electric auxiliary heater heats the coolant with electric heating elements to compensate for the slight heat loss at high degrees of engine efficiency. Depending on the vehicle equipment, the heating request is sent either from the air conditioning system (IHKA) or from the heating control to the DDE control module. The heating elements only cut in when there are sufficient electrical power reserves. To determine the available power reserves, the alternator sends a pulse duty factor signal corresponding to the current alternator load to the DDE control module. Depending on the permitted additional alternator load, the DDE control module activates the auxiliary heater with a square-wave signal with pulse duty factors (= variable pulse widths) between 5 and 95%, thus controlling various heating power stages. The idle speed is increased to 850 rpm when the auxiliary heater is activated. Cutout conditionsThe auxiliary heater is switched off under the following operating conditions: Battery voltage < 12 V (ON hysteresis 12.8 V) Engine speed < 710 rpm (ON hysteresis 730 rpm) Time after engine start < 10 s Coolant temperatureThe coolant temperature threshold that must be exceeded for the auxiliary heater to cut out is determined with the measured ambient temperature from a characteristic curve. Characteristic curve data: Ambient temperature [°F/°C]Coolant temperature threshold [°F/°C] -10.086.0 -5.086.0 10.050.0 20.017.0 Important: A fixed coolant temperature threshold of 187 °F (86°C) applies if no outside temperature sensor is mounted. The outside temperature sensor is mounted in the following E46 models: On all models with 6-cylinder engines On models with 4-cylinder engines only with on-board computer or air conditioning. The auxiliary heater is also switched off when one of the following fault codes is stored: 0115, ”Coolant temperature sensor” 1A04, ”Electric auxiliary heater” 1A0E, ”Alternator load signal” TroubleshootingThe activation function is monitored for short-circuit and open circuit. As from DDE software version B1 (phase-in 07/2000) the auxiliary heater will be monitored for overheating. Fault code 1A04 ”electric auxiliary heater” is stored if a defect occurs. Consequence: Poor heating capacity at low temperatures If the alternator indicates a load signal of 0 %, fault code 1A0E ”Alternator load signal” is stored. Consequence: Auxiliary heater is switched off Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune H Skrevet Mai 29, 2017 Share Skrevet Mai 29, 2017 Fant du utav dette? Jeg har det samme problem på min 2000 mod E46 320D man gir. Er det noen releer jeg kan sjekke? Kan jeg tvangsstarte den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå