kjetilaf Skrevet Oktober 24, 2014 Skrevet Oktober 24, 2014 Heisann! har fått noen snodige småfeil med min E39. M52B25 motor Om jeg starter bilen opp etter att den har stått over natta, drar den gjerne ett par omdreininger ekstra før den starter, og går opp til rett over 1k rpm. Da når jeg kjører kjenner jeg bilen lugger lity ved gasspådrag, og ikke har det bunndraget bilen skal ha. Når jeg har kjørt ei lita stund, stopper jeg bilen, tar ut nøklene og starter opp i gjen, og da er det problemet vekke. Går som den skal og null lugging, starter på 1 omdreining høres det ut som. ( må ikke nødvendigvis kjøre bilen varm ) noen som har peiling? Står på camaksel og veivakselsensor fra en m52B20 motor.. eller var det m50b25? usikker. fungerer vertfall.. Så neste, jeg får trykk i kjølesystemet, og en del luft. det drypper ingen plass, jeg lufter kjølesystemet ved å kjøre til en bratt bakke så fylle på kjølevæske til det renner rent vann ut lufteskruene uten bobler.. da kan jeg kjøre noen dager før jeg må lufte igjenn.. når jeg lufter er det mye trykk og mye som luft som kommer ut.. Det er ikke bevegelse i kjølevannet i form av vibrasjoner osv på kald motor, så toppakning er vell utelukket?.. kan være litt hvit/grå røyk av eksosen av og til.. Det neste er at det kan dryppe litt servoolje fra venstre fremhjul, kun på full sving.. en slange elns da?? Svar mottas med stor takk! trenger innspill! Mvh Kjetil
stianosthus Skrevet Oktober 26, 2014 Skrevet Oktober 26, 2014 Hvis du får gjentagende luft i kjølesystemet så kan det være toppakning som er gåen slik at eksosen går ut i kjølekanal, hadde nettopp dette på min 523i og det ble bare verre og verre, ble til slutt så mye trykk at ekspansjonstanken sprakk, noe som er ganske vanlig på e39. Ang det andre, har du prøvd å koble av luftmassemåleren å se om det hjelper noe?
kjetilaf Skrevet Oktober 27, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2014 noen måte jeg kan finne ut om det er toppakninga sikkert? uten å skru opp alt.. har sett folk har sagt man skal se etter vibrasjoner eller krusninger i vannet med kald motor, noe jeg ikke har..
kjetilaf Skrevet Oktober 30, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2014 Kan jo kjøpe deg en tester på biltema Kan jo kjøpe deg en tester på biltema en kompresjonstester?
Kjell Z3 Skrevet Oktober 31, 2014 Skrevet Oktober 31, 2014 Du kan også måle om det er kommet eksos i kjølevæsken.
kjetilaf Skrevet November 3, 2014 Forfatter Skrevet November 3, 2014 Du kan også måle om det er kommet eksos i kjølevæsken.hvordan?
viggo E34 Skrevet November 3, 2014 Skrevet November 3, 2014 Får kjøpt ett sett på biltema eller så har kanskje ditt lokale værksted utstyr for å se om det er eksos i vannet
kjetilaf Skrevet November 8, 2014 Forfatter Skrevet November 8, 2014 får finne ut av det når jeg kommer hjem:) har jo kjøpt toppakning nå.. noe mer spesielt man må tenke på ang stilling av vanos og cam? er motormannslærling så skru kan jeg,men usikker på hvordan det er med montering og justering igjenn på bilmotorer..
viggo E34 Skrevet November 9, 2014 Skrevet November 9, 2014 Jeg bruker haynes boka mye, er ikke noe mekkanikker men litt greier jeg da ved hjelp av den om det er noe ikke finner der er jo Google en god venn
kjølen Skrevet November 9, 2014 Skrevet November 9, 2014 Hvis du har gåen toppakning å eksos går i kjøleveska så kan du ofte kjenne lukt av eksos i eksp.tanken
kjetilaf Skrevet November 9, 2014 Forfatter Skrevet November 9, 2014 ska få finne ut med engang jeg kommer hjem
bmwmann24 Skrevet November 10, 2014 Skrevet November 10, 2014 Har ikke erfaring med Vanos, men man får jo kjøpt CAMlåser slik at alt står helt perfekt igjen. Veivtappen bruker jeg ikke, man har jo TDC merke på veiva, går alltid etter de når jeg smekker sammen motor her på verkstedet jeg er student på. På min m50 maskin så er det vanskelig å komme til strekkbolter, man må rive av KAM for å komme til de, eller man kan kjøpe BMW sin smarte kopp som passer perfekt mellom kamhus og topp slik at man kommer til boltene. Du finner MYYYE bra info på youtube/google!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå