Gå til innhold

Bmw 523i E39, lugger ved gasspådrag å trykk i kjølesystem


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! har fått noen snodige småfeil med min E39. M52B25 motor

Om jeg starter bilen opp etter att den har stått over natta, drar den gjerne ett par omdreininger ekstra før den starter, og går opp til rett over 1k rpm. Da når jeg kjører kjenner jeg bilen lugger lity ved gasspådrag, og ikke har det bunndraget bilen skal ha. Når jeg har kjørt ei lita stund, stopper jeg bilen, tar ut nøklene og starter opp i gjen, og da er det problemet vekke. Går som den skal og null lugging, starter på 1 omdreining høres det ut som. ( må ikke nødvendigvis kjøre bilen varm ) noen som har peiling?

Står på camaksel og veivakselsensor fra en m52B20 motor.. eller var det m50b25? usikker. fungerer vertfall..

Så neste, jeg får trykk i kjølesystemet, og en del luft. det drypper ingen plass, jeg lufter kjølesystemet ved å kjøre til en bratt bakke så fylle på kjølevæske til det renner rent vann ut lufteskruene uten bobler.. da kan jeg kjøre noen dager før jeg må lufte igjenn.. når jeg lufter er det mye trykk og mye som luft som kommer ut.. Det er ikke bevegelse i kjølevannet i form av vibrasjoner osv på kald motor, så toppakning er vell utelukket?.. kan være litt hvit/grå røyk av eksosen av og til..

Det neste er at det kan dryppe litt servoolje fra venstre fremhjul, kun på full sving.. en slange elns da??

Svar mottas med stor takk! trenger innspill! :) Mvh Kjetil

Skrevet

Hvis du får gjentagende luft i kjølesystemet så kan det være toppakning som er gåen slik at eksosen går ut i kjølekanal, hadde nettopp dette på min 523i og det ble bare verre og verre, ble til slutt så mye trykk at ekspansjonstanken sprakk, noe som er ganske vanlig på e39. Ang det andre, har du prøvd å koble av luftmassemåleren å se om det hjelper noe?

Skrevet

noen måte jeg kan finne ut om det er toppakninga sikkert? uten å skru opp alt.. har sett folk har sagt man skal se etter vibrasjoner eller krusninger i vannet med kald motor, noe jeg ikke har..

Skrevet

får finne ut av det når jeg kommer hjem:) har jo kjøpt toppakning nå.. noe mer spesielt man må tenke på ang stilling av vanos og cam? er motormannslærling så skru kan jeg,men usikker på hvordan det er med montering og justering igjenn på bilmotorer..

Skrevet

Jeg bruker haynes boka mye, er ikke noe mekkanikker men litt greier jeg da ved hjelp av den :) om det er noe ikke finner der er jo Google en god venn :)

Skrevet

Har ikke erfaring med Vanos, men man får jo kjøpt CAMlåser slik at alt står helt perfekt igjen. Veivtappen bruker jeg ikke, man har jo TDC merke på veiva, går alltid etter de når jeg smekker sammen motor her på verkstedet jeg er student på.

På min m50 maskin så er det vanskelig å komme til strekkbolter, man må rive av KAM for å komme til de, eller man kan kjøpe BMW sin smarte kopp som passer perfekt mellom kamhus og topp slik at man kommer til boltene.

 

Du finner MYYYE bra info på youtube/google! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...