Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på vei hjem i går da bilen min plutselig stoppet. Hørte på musikk, så hørte ikke om det kom noen uvanlige lyder. Den slet litt med å starte igjen, men fikk start på den. Var nesten hjemme da jeg hørte ganske høy tikking og kraftige "skjære" lyder fra motoren. Hørtes ut som at det var et stempel som gikk. Kom meg hjem, åpnet motorrommet. Åpnet oljepåfyllingslokket og så at det kom masse røyk ut, var også en del olje rundt toppdekselet. Åpnet opp det jeg kunne, og så ingenting unormalt.. Så litt majones inni ventilhusslangen (?) Og den ble byttet for ca ett år siden. Den mistet litt motorkraft etter at den stoppet første gangen, det kom noen "nøkk" hvor den omtrent døde helt. Har sjekket oljen, og det er massevis av olje på den. Heller ikke noe majones noe annet sted.
Noen som vet hva dette kan være?

Skrevet

At det kom kvitrøyk ut av oljepåfyllingslokket er vel ikkje heeeeiiltt bra.
Betyr vel at oljen brenner opp?

Du har vel ikkje hatt problem med temperaturen eller byttet noe i kjølesystemet? (Teromostat, Radiator etc)

Har desverre ikkje erfaring med dette :/

Skrevet

Jeg aner ikke hva det betyr..

Har ikke byttet noe som helst, men burde kanskje ha byttet termostaten.

Nei, ikke jeg heller. Men det virker ikke som at noen her er villige til å hjelpe, heller..

Skrevet

Skiftet olje for kun noen mnd siden, byttet selvfølgelig filter samtidig. Brukte da biltemaolje, da studentlivet gjorde så jeg ikke fikk kjøpt noe bedre.. Motoren har gått 340 snart. Den har jo absolutt gått lengre enn det mange andre bmw'r har, men hadde egentlig planlagt å ha den litt lenger. Tenkte jeg skulle kjøre et oljeskift de nærmeste dagene, for å se hvordan oljen ser ut. Da skal jeg bruke litt bedre olje..

Skrevet

Med litt eldre motorer så bør du tenke bedre på oljevalg, høg eller lav viskositet osv. Kanskje det er bedre med litt tjukkere olje som smører bedre?

 

Hør gjerne på mekonomen ka olje som er anbefalt. Har gode erfaringer med Castrol då.

Trenger jo ikkje vere noke med olje/filter at den stoppa, ivertfall ikkje siden du bytta eit par mnd sia.

Får håpe det er folk med litt meir erfaring som poster!
 

Skrevet

At det kommer litt røyk ut av olje påfyllingslokket etter du nettop har brukt motor og åpner dette, ja det er helt normalt.

 

Men ut ifra resten du forklarer, så kan det høres ut som du har tatt knekken på denne motoren.

Skrevet

Ja, tenkte på å fylle på litt tykkere olje.
Det var som sagt masse olje på den, og ikke svetter den så altfor mye heller.

Ja. men nå kom det ganske mye røyk ut..

Finnes det en måte å skru av ventilene osv uten spesialverktøy? Hvis jeg ikke har noe som holder de nede, vil de jo skyte i været i det jeg løsner dem?
 

Skrevet

Du må av med toppen for å ta ut ventilene. Men hvorfor vil du det?

Før du begynner å demontere motoren, bør du finne ut om det er noe utvendig som er defekt.

F.eks drivreim, løpehjul, dynamo. Eller kanskje noen tennplugger som har løsnet?

Du bør heller levere bilen inn for ein diagnose, enn å begynne å demontere på noe du ikkje har peiling på. :)

Skrevet

Bilen har jo strøm, så det er ikke dynamoen. Har sjekket drivreimen, og den er i orden.
Det hadde vel ikke kommet fæle klunkelyder fra motoren hvis det var tennpluggene?

Bilen starter, men vil ikke ta sjansen på at noe værre skal skje hvis jeg starter den. Og jeg vil få det så billig som mulig..

Skrevet

Lyder kan være vannskelig og høre hvor de kommer fra.

 

Vannpumpa kan lage klunk lyd før den tar kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...