Gå til innhold

Har kjøpt min første BMW 320 e46. Dette er mitt inntrykk av bilen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange år med Peugeot GTI biler, både trimmede og utrimmede, har jeg nå byttet bil yil en 320 2.2 e46. Har hatt bilen i 14 dager nå, å det første jeg reagerte på var den håpløse giringen inn til første gir og mellom første og andre gir. Tenkte med en gang at hva er det BMW har holdt på med her. Fjærna CDV i dag å da ble det en helt annen bil:). Så satte jeg på Bilstein dempere + HR 35-20mm fjærer. Dette fikk bilen til å se ut som en dørstopper, flat som et flatbrød foran, å så ut som den hadde hijackers bak. Maken til håpløs senking har jeg ikke sett før. Det er tydeligvis noen som liker denne raken, men liker man kjøreegenskaper er dette helt håpløst. Vekta blir så latterlig forskyvd fremover. Det jeg gjorde i irritasjon var å nappe ut bakfjærene å kappe de så de ga ca. 1" mere senk bak, bilen forandret egenskeper øyebikkelig. Å ja jeg vet alt om dette med at kapping av fjærer er fy fy....Men kapper man disse fjærene i toppen er dette slett ikke noe problem, de tre første vinningene er uansett klemt sammen når bilen er satt på bakken. Snakket med HR selger her i Norge om den rake senkingen, å fikk da det std. komiske svaret....HR vet hva de gjør...fjærene er laget for beste kjøreegenskaper, å man ødelegger kjøreegenskapen totalt viss man kapper de, fordi at de fjærene er laget for akkurat den spesefikke modellen du har.....da tror jeg ikke han er klar over at HR fjærene  for E46 dekker alt fra 316 til 330. Å her er det en del vektforskjell.

Så til det positivet.....jeg liker bilen veldig, nydelige kjøreegenskaper, spesiellt da baken kom ned og kom i samsvar med fronten. Den er selvsagt ingen racerbil med sine 170hk, å kan ikke sammenlingnes med min 201hk peugeot 306. Så dette blir neste prosjekt....større motor. Mest sannsynelig en 330 motor.

Vil også montere større stab stag. + gå over alle foringer i front å bakpart. Bremser må også ses over.(Større bremser)

Glad jeg køpte BMW....nydelige biler.

Skrevet

Morsomt at du sammenligner en E46 mot en 306, som er helt forskjellige biltyper...

Han sammenlignet kun motorene 170hk vs 201hk

Skrevet

Ja det var motormessig jeg tenkte. For øvrig er Pug og Bmw noe forskjellig:) Ja man kunne montert coilivers istedet, men da må man kjøpe kvalitet å ikke ta technix, supersport eller de andre billig merkene. Framfor disse budget varene velger jeg Bilstein komboen.

Skrevet

Selv om 316-330 er forskjellig i total vekt er vektforskjellen mellom for og bakaksel marginal 51-49%. Det er det som gir deg BMW kjøreegenskaper i lag med orginal understellsgeometri. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å komme så nærmt E46 M spec som mulig hvis du skal ha de mest optimale overall kjøreegenskapene. Kutting av fjører er uheldig fordi du ikke klarer å kutte de rent, det kan gjøre at du får stress-sprekking som følge av utmatting langs fjøren fordi kuttet ikke er rent. Det er livsfarlig og fy. Utsetter ikke bare deg selv for fare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...